Ako a kedy začať s eshopom.
Mať eshop je dnes sexy. Kým začiatkom 21. storočia internetoví pionieri s úžasom browsovali a nakupovali na Ebay-i a Amazone (u nás boli najznámejšími pioniermi Dunaj.sk a dražba 12Sold.sk), dnes si vyberáme spomedzi tisícok obchodov prakticky z celého sveta.
Prečo si zakladáme eshopy?
Za prvé, buď máme kamenný obchod, chceme zvýšiť tržby a získať nových zákazníkov, alebo
máme niečo, čo by sme chceli predávať a online obchod je najjednoduchší a najľahší spôsob. Alebo jednoducho chceme robiť NIEČO!
Špecializovaný, alebo všeobecný eshop?
Na túto otázku je jednoduchá odpoveď. Na čo sa cítite. Ak chcete obchod riadiť z obývačky, po bežnej práci, na privyrobenie, sústreďte sa na jeden typ produktov. Podľa Heureka.sk je až 75 % slovenských eshopov špecializovaných. Ale tvoria len štvrtinu obratu internetových obchodov.
Čo vám hrozí
Ak ste sám a rozpočet máte 0 eur, asi nemá význam obháňať desiatky dodávateľov a prosíkať sa o podklady (fotografie, popisky tovaru). Medzičasom vám zavolá, desať zákazníkov a pýta sa na dostupnosť tovaru, resp. kedy mu už konečne pošlete tie jeho topánky. A napokon si zákazník just objedná u vás topánky od rôznych dodávateľov a vy mu ich neviete dodať, lebo jeden z dodávateľov mešká, na čo nahnevaný zákazník zruší objednávku. A vy máte jedny zbytočné topánky v obývačke – sklade. Aj toto sú nástrahy riadenia eshopu.
Na čo sa zamerať
Sústreďte sa na kvalitu stránky a presnosť informácií. „Popisky produktov v špecializovaných eshopoch a servis býva častokrát profesionálnejší, lebo zamestnanci absolvujú intenzívnejšie školenia,“ tvrdí Valéria Beňová z VaseKuchyne.sk.
Kým kedysi vznikali internetové obchody z kamenných, dnes je to opačne. „Eshopy budujú showroomy a predajne, aby sa viac priblížili zákazníkom, ktorí uprednostňujú priamy kontakt. A keďže sa stali dostatočne veľkými odberateľmi v porovnaní s kamennými obchodmi, cez vystavenie tovaru takto inkasujú marketingové bonusy od dodávateľov,“ odhaľuje dôvody offline expanzie A. Gramblička z InterStore.sk.
Mať skvelý produkt nestačí
Ak sa už rozhodnete ísť cestou eshopu, majte na pamäti, že to, čo vás predá, je kvalitný obsah webu, to znamená recenzie, blogy a tiež dobré výsledky vyhľadávania na Google. „Outbound (jednosmernú) komunikáciu nahrádza inbound – komunikácia so spätnou väzbou od zákazníka cez maily, firemný Facebook, SEO a analytické nástroje skúmajúce jeho online správanie. Správne optimalizovaná stránka vám vždy získa nových zákazníkov. Ak ich nezískate vy, tak konkurencia,“ hovorí špecialista na optimalizáciu Karol Voltemár z firmy Folcon.
Ako uspieť
Za začiatku všetkého vždy stojí jedinečný produkt (podľa možnosti čo najťažšie kopírovateľný). Úspech potom závisí od dobre zvládnutej SEO optimalizácii – vysoké pozície v Googli. Eshop je biznis ako každý iný a treba byť pripravený aj na komunikácia so zákazníkmi, najmä v prípade problémových situácií. A v neposlednom rade si zabezpečte kvalitný logistický systém – zákazníci sú nedočkaví a nároční – nechce sa im čakať. „Online biznis predstavuje na celom svete dynamicky rastúce ekonomické odvetvie. Situácia na Slovensku kopíruje globálne trendy, pričom najväčší nárast má toto odvetvie na Slovensku ešte pred sebou,“ tvrdí ekonomický analytik Tomáš Dudáš, Fakulta ekonómie a podnikania, Paneurópska vysoká škola.
Fakty o eshopoch
- Každý mesiac pribudne na slovenskom webe až 80 nových eshopov
- Uplynulý rok boom spomalil rázny nástup zľavových portálov, momentálne čistenie na trhu zliav však obnovilo záujem o predaj cez internet
- Momentálne máme na Slovensku (oficiálne číslo neexistuje) podľa Pricemania.sk 4000 internetových obchodov
- V roku 2011 podiel tržieb z predaja na celkovom maloobchode predstavoval 2,8 %, v prvom polroku 2012 rástol o celých 16 %
Príbehy veľkých
Väčšinu veľkých slovenských eshopov spája jedno – vznikli z kamenných obchodov, alebo veľkoskladov, väčšinou s výpočtovou technikou. „Česká trojka“ Hej, Alza a Mall prišli na slovenský trh v období, keď ich tržby doma prekročili hranicu jednej miliardy českých korún. Slovenský zástupca všeobecných eshopov, InterStore.sk, vznikal na zelenej lúke, doslova v garáži. „Začínali sme tak, ako dnes vznikajú desiatky obchodov. V obývačke, v garáži, s 30-timi produktmi z jednej kategórie v ponuke. Vložili sme do toho všetky naše osobné úspory“, spomína na prozaické začiatky A. Gramblička, zakladateľ a dnes generálny riaditeľ InterStore.
Aj jeden z najznámejších špecializovaných eshopov, Martinus.sk, mal zázemie v klasickom obchode s knihami. „Majitelia časť dňa pracovali v kamennom kníhkupectve a časť dňa a po večeroch na napĺňaní internetového katalógu. Prvé roky sme neplatili prakticky žiadnu reklamu a spoliehali sa na bezplatné zápisy do rôznych internetových katalógov a najmä na word-of-mouth. Potom sme pridali PPC reklamy - na eTargete a Google AdWords, obe veľmi krátko po tom, ako sa na trhu objavili“, popisuje začiatky Martinus.sk Michal Meško.
Pozrite si CASE STUDY portálu autoobuv.sk
Ako z menej ako 4 000 unikátnych návštevníkov spraviť viac ako 21 000.
Autoobuv.sk je eshop zameraný na predaj pneumatík. Eshop bol spustený v júli v roku 2011. Za toto obdobie bolo minimum konverzií (počet návštevníkov, z ktorých sa stali zákazníci)
Fáza 1 (stav na začiatku):
51,05 % Návštevnosť z vyhľadávania 2 992 Návštevy
30,57 % Návštevnosť zo sprostredkovania1 792 Návštevy
15,13 % Priama návštevnosť 887 Návštevy
3,24 % Kampane 190 Návštevy
Návštevy: 5 861
Unikátni návštevníci: 3 968
Zobrazenia stránky: 21 092
Počet stránok na návštevu: 3,60
Priem. trvanie návštevy: 00:02:19
Miera odchodov: 55,76 %
% nových návštev: 67,70 %
Obrat do 5000 EUR
Fáza2
Prechod na technicky kvalitnejší eshop, zlepšenie vizuálu, zaradenie na porovnávače cien, drobná optimalizácia, drobná bannerová inzercia, partnerské weby. Od apríla do augusta bol počet návštev omnoho väčší a konverzie stúpli za kratšie obdobie päť násobne.
44,74 % Návštevnosť z vyhľadávania 4 491 Návštevy
42,91 % Návštevnosť zo sprostredkovania 4 307 Návštevy
11,42 % Priama návštevnosť 1 146 Návštevy
0,93 % Kampane 93 Návštevy
Návštevy: 10 037
Unikátni návštevníci: 6 848
Zobrazenia stránky: 35 325
Počet stránok na návštevu: 3,52
Priem. trvanie návštevy: 00:03:49
Miera odchodov: 46,34 %
% nových návštev: 67,15 %
Obrat do 15 000 EUR
Fáza3
Od septembra 2012 sa začalo naozaj riešiť SEO. Analýza konkurencie identifikovala jej slabiny, ale aj silné stránky. Na konkurečný web smerovali odkazy až z 500 domén, na www.autoobuv.sk len 27. Na slovo lacné pneumatiky, pneumatiky a zopár iných poskočil eshop z 50. pozície do prvých desať a neskôr medzi top5 päťky. Pridala sa jednoduchá komunikácia na Facebooku. Znížila sa miera odchodov na 31%. Napriek tomu, že za tak krátku dobu sa podarilo optimalizovať len niekoľko slov.
47,27 % Návštevnosť z vyhľadávania 13 534 Návštevy
32,60 % Návštevnosť zo sprostredkovania 9 334 Návštevy
11,85 % Priama návštevnosť 3 394 Návštevy
8,28 % Kampane 2 372 Návštev
Návštevy: 28 634
Unikátni návštevníci: 21 794
Zobrazenia stránky: 122 249
Počet stránok na návštevu: 4,27
Priem. trvanie návštevy: 00:03:53
Miera odchodov: 31,61 %
% nových návštev: 75,09 %
Obrat do 67 000 EUR
Zdroj: Filip Švaňa, EFCOM, komunikačný špecialista

