Tri revolúcie reklamného sveta podľa Nicka Lawa z R/GA.
„Marketéri by nemali príliš lipnúť na tradíciách,“ myslí si Nick Law, chief creative officer z R/GA a dodáva, že príbehy sú rovnako dôležité, ako budovať istý vnútorný systém vo firme. Priznáva tiež, minulý rok síce jeho klient Nike vyhral Grand Prix pre Nike Fuel Band, ktorý prvý krát predstavili práve v Cannes, no iba dvaja alebo traja ľudia z tímu boli tí, ktorí pracovali s príbehom – tzv. rozprávači príbehu.
Čo spôsobuje technológia a nemala by
Dnes sa spája technológia s kultúrou a to spôsobí revolúciu v tom, ako vnímame kreativitu. To prinesie zmeny v spoločnostiach a tiež v agentúrach. Ľudia, ktorí sú nadšení digitálom, premýšľajú iba v intenciách technológie a len potiaľ, pokiaľ im to technológia umožní. Nemyslia pritom na kultúru, spotrebiteľa a na to, ako dôležité je dať mu zážitok, pocit z produktu. V pätdesiatich rokoch William Bernbach spôsobil prelom vo svete reklamy a značky začali zabávať a pohrávať sa s emóciami. Dovtedy bola reklama len informačná, opisujúca produkt a jeho výhody. Jedinou otázkou bolo, kto si najme priestor v novinách a rozšíri to ďalej. „To sa síce deje aj dnes, no do hry vstupuje zapojenie spotrebiteľa. Efektívnosť určujeme podľa toho, ako ľudia veľmi sú ochotní tieto informácie zdieľať,“ hovorí Nick Law.
Tri revolúcie reklamy
Reklamný priemysel si prešiel tromi revolúciami. Prvá nastala v 16tom storočí, keď Martin Luther preložil bibliu do nemeckého jazyka. Stala sa tak dostupnou pre väčšinu ľudí, začala sa distribuovať. Veľkú úlohu tu zohrala vtedajšia technológia, ktorá zaručila, že biblia bola zrazu dostupná všetkým. Druhú revolúciu spôsobil povojnový rozvoj a blahobyt, ktorý priniesol aj televíziu, rádio a reklama začala zrazu zabávať. Spustila sa masová produkcia. Technológia zmenila aj spôsob, ako sa firmy prihovárali ľuďom. Tretím revolučným krokom je práve zapojenie ľudí, ich emócií a reakcií.
Aká je nová éra?
V poslednom čase nastáva aj spájanie agentúr ako takých. Vznikli kreatívne agentúry a tie sa začali spájať s digitálnymi agentúrami. No nie je to iba o prepojení jednotlivých kanálov, ktorými budeme posúvať náš odkaz. Ale je to o celej idei, ktorá nestroskotá na tom, že jednotlivé kanály fungujú oddelene. Nová éra spočíva v tom, že máme neporovnateľné množstvo médií k dispozícii, ktorými môžeme komunikovať. Neustále budeme však stále viac a viac zapájať ľudí a využívať dáta. Pochopenie dát je však viac umením ako vedou.
Rozhovor s Nickom Lawom o tom, čo by víťaznému nápadu nemalo chýbať, čítajte tu.