Súťaž slovenských reklám Zlatý klinec 2013 sa blíži a Stratégie sa pri tejto príležitosti pozreli na to, ako vyzerali reklamy kedysi.
Pravek slovenskej reklamy – rok 1993 – priniesol prvú kreatívnu súťaž. Vtedy sa však nevolala Zlatý klinec, ale "Súťaž o najlepšiu reklamu roka 1993". Prihlasovatelia museli posielať svoje reklamy aj na diapozitívoch – vraj pre možnosť "verejnej prezentácie", ako uvádzali podmienky súťaže. Rádiospoty zasa museli byť na "štandardnej magnetofónovej kazete". Doba však pokročila v oblasti televíznej reklamy: pôvodnú podmienku posielať TV spoty na VHS kazetách organizátori škrtli a perom prepísali na Betacam.
A prečo vlastne KRAS niečo ako Súťaž o najlepšiu reklamu roka 1993 zorganizoval? "KRAS chce touto súťažou prezentovať reklamu ako najvyššie štádium komunikácie, ako súčasť národnej kultúry, položiť základ kreatívneho klubu na Slovensku, zrekapitulovať slovenské reklamné dianie v roku 1993, urobiť reklamu reklame a v neposlednom rade sa prezentovať ako záujmové združenie reklamných agentúr typu "full service" pôsobiacich na Slovensku," uvádzal takzvaný reglement súťaže.
Niektoré z najlepších reklám roka 1993
Kategória Billboard, 2. miesto. Agentúra GGK Bratislava, klient Stival
Kategória Inzerát/Týždenník, 1. miesto. Agentúra Creo/Young & Rubicam, klient VÚB Wüstenrot
Kategória Inzerát/Denník, 1. miesto. Agentúra Creo/Young & Rubicam, klient Probugas – Image
Kategória Inzerát/Odborný časopis, 2. miesto. Agentúra Creo/Young & Rubicam, klient Syndipharma
Kategória Inzerát/Odborný časopis, 3. miesto. Agentúra Dorland/B.M.A., klient Madit – zima, leto
Zdroj: Ivan Krasko

