Festival Golden Drum hostil (tradične) Adriana Botana, ktorý stojí za známou kampaňou ROM, Nira Refuaha z McCann Digital Izrael, ktorý je známy pre inovatívne kampane a Catalina Dobreho, kreatívneho riaditeľa z bukurešského McCann-u.
Pozrite si práce, na ktoré sú oni hrdí. Spája ich spoločná vec – riešiť problémy v spoločnosti. Aké to sú v Izraeli a Rumunsku a aké riešenia našli v McCann Group?
Keď hacknúť stránku, tak štýlovo
Každý mesiac je niekoľko izraelských stránok napadnutých moslimskými hackermi a to tak, že umiestňujú na ne anti-izraelské odkazy. Takmer všetky stránky ale vyzerajú rovnako - čierne pozadie s bizarným obrázkom s nízkym rozlíšením a neúmerne veľa textu. Bojovať proti tejto dlhoročnej vojne by bolo asi ťažké, no McCann Digital a izraelská škola reklamy HaBetzefer si povedali, že keď už nič iné, aspoň tieto hackerské stránky skrášlia.
A tak študenti vybrali 50 takýchto hackerských stránok, upravili ich dizajn a poslali späť hackerom s odkazom: „My, študenti Habetzefer školy, by sme radi zastavili internetovú vojnu medzi Izraelom a arabskými národmi. Ak je to pre teba príliš ťažké, prosím urobme prvý spoločný krok - nabudúce, ak budeš chcieť znova hacknúť izraelskú stránku, sprav to prosím s týmto novým krajším dizajnom, ktorý sme navrhli špeciálne pre teba.“
„Vedeli sme presne, ako kampaň spraviť, no nevedeli sme, ako kampaň dopadne, v takejto situácii ste vždy na tenkom ľade. Môžeme však potvrdiť, že najlepšie médium je váš nepriateľ,“ priznal Nir Refuah. Kampaň vyhľadáte pod názvom Hackers, cheer up!
A tak z takto nadizajnovanej stránky
vznikla takáto:
Ďalší príklad pred:
a po:
Pred:
Po:
Romanians are...
Ak si do vyhľadávača zadáte „Romanians are“, zístíte, že ľudia vidia rumunov ako škaredých, drzých či dokonca ako odpad spoločnosti. Tyčinka ROM sa to rozhodla zmeniť.
Ďalšia kampaň nesie názov Romanians are smart. Ide o online kampaň, v ktorej ROM vyzýva ľudí, aby čo najviac zadávali do vyhľadávača „Romanians are smart“ a dostali tak toto slovné spojenie na prvé miesta v ponuke vyhľadávania. Podarilo sa, i keď takto špecifické kampane si môže dovoliť len špecifická lokálna značka, ktorou ROM nepochybne je. Má však trochu nevyužitý potenciál, kedy pri tak masívnom zapojení ľudí, ostáva značka v úzadí. Mimochodom po niekoľko mesačnej snahe sú Rumuni podľa ponuky vyhľadávača opäť rasisti, drzí a hlúpi a takto to vyzerá dnes:
(Skúste to so „Slovakians are“ a uvidíte, čo si o nás myslia ostatní.)
Vitajte v Budapešti... teda v Bukurešti
Ďalšou kampaňou ROM chcela naučiť cudzincov, že Bukurešť nie je Budapešť tak, ako si to zvyknú mýliť. A to nielen bežní turisti, ale dokonca celebrity ako Lenny Kravitz, Michael Jackson či Iron Maiden, ktorí sa domnievali, že koncertujú v Maďarsku, namiesto Rumunska. Všetci títo speváci totiž privítali svoje publikum: Hello, Budapest“. To najhoršie však ešte len prišlo, keď 400 futbalových fanúšikov išlo na zápas európskej ligy letecky do Budapešti, namiesto Bukurešti. ROM si drží svoju líniu – pestovať hrdosť národa. A tento problém vyriešila opäť po svojom – na microsite www.bucharestnotbudapest.com si môžete stiahnuť doplnky do prehliadačov Mozilla Firefox či Chrome a pri každom výskyte slova Bucharest tak nájdete zároveň doplnené NOT BUDAPEST. Na stránke tiež nájdete všetky oficiálne známe trápne situácie, kedy spevácke hviezdy či dokonca i uvádzač EUFA pozdravili Rumunov „Hello, Budapest.“
ROM chcela z takto lokálnej kampane spraviť medzinárodnú, keď sa snažila nájsť maďarskú značku, ktorá by bola ochotná sa spojiť s ROM a dopomôcť k tomu, aby si už ľudia nemýlili Budapešť s Bukurešťou. Márne. Andrian Botan priznal svoje trochu naivné očakávanie, keď si myslel, že by sa maďarská značka podpísala pod niečo, čo je v podstate namierené anti-národne. „Ak by ste takú značku poznali, dajte mi vedieť,“ vyzval verejnej počas svojej prednášky Botan.
Live Tweet kampaň – ako na to?
Predstavte si, že jete doma pred televízorom a počas reklamy vás váš priateľ pozve k sebe na večeru. Nemožné? Nie pre rumunskú národnú televíziu a Coca-Colu. McCann Erickson a MRM Worldwide pripravili Twitter kampaň, v ktorej ľudia mohli naživo počas reklamného brejku pozvať priateľa na večeru.
Kampaň je reakciou na to, že jeden z tradičných zvykov – jesť spolu doma – sa postupne v krajine vytráca. Rumunský McCann Erickson mal opäť potrebu to zmeniť. Ak ste na Twitteri použili spojenie #letseattogether, twít bol načítaný špeciálnym kódom a uverejnený v národnej televízií ako súčasť reklamy pre Coca-Colu. Ide tak o ďalší z príkladov využitia second screen, v tomto prípade oceňujeme jej sociálny význam.
https://www.youtube.com/watch?v=5k1fvMmfJxs&feature=player_embedded#t=137
Zdroj: er.

