StoryEditor

Reklamný priemysel by sa mal premenovať na Media Arts

18.09.2013, 23:05
Odhaduje Lee Clow z Chiat/Day, ktorá stojí za prvou reklamou pre Apple Macintosh z roku 1984. Osobne sme sa s ním rozprávali v Cannes.

V týchto dňoch sa prvý krát na filmových plátnach objavila biografia Steva Jobsa – Jobs. Ešte pred uvedením si však film stihol vyslúžiť kritické komentáre. A to nielen od verejného publika, ale i od samotného zakladateľa Apple Computer a dlhoročného partnera Steva Jobsa - Stephana Garyho Wozniaka, ktorého údajne ani neinformovali o myšlienke natočiť film. Odporúčame najprv čítať knihu a až potom si pozrieť film.

Pri tejto príležitosti si prečítajte, ako vníma súčasný reklamný svet a jeho budúcnosť Lee Clow z Chiat/Day - agentúry, ktorá je podpísaná pod najznámejšou reklamou pre Apple z roku 1984 a ktorá získala prvé Grand Prix v Cannes v podobe, v akej ju poznáme dnes.

Lee Clow má za sebou takmer 30 ročné partnerstvo so Stevom Jobsom.

 

Ako hodnotíte spoluprácu so Stevom Jobsom a Apple?

Práca pre spoločnosť Apple bola úžasná – ten pocit, keď máte možnosť predstaviť svetu produkty, ktoré sa pýšia svojou výnimočnosťou, a to aj v komunikácii. Bol to najvýznamnejší bod mojej kariéry. Momentálne sa marketing spoločnosti Apple nachádza v období, kedy ho čaká prekonať viacero výziev. Dlhé roky bol obľúbenou značkou, a tiež Steve Jobs bol obľúbenou ikonou. Otázkou je, či bude mať marketing spoločnosti dostatočné kapacity udržať to, v čom Jobs začal. Či bude dobre nastavený leadership, či ľudia, ktorí predávajú v Apple Store budú dostatočne zaškolení. Čo je výzva aj pre nás ako komunikačnú agentúru.

 

Známe je, že veľkú dôležitosť dnes prisudzujete médiám.

Áno, vďaka dnešnej ére multi-médií majú kreatívne agentúry najväčšiu šancu uspieť od kreatívnej revolúcie v šesťdesiatych rokoch. Technológie sú súčasťou ďalšej revolúcie. Spotrebitelia, zákazníci sú pripravení viesť dialóg so značkami. Budeme sa musieť naučiť prepájať tradičné médiá s novými a využiť potenciál technológie. No sme len na začiatku cesty.

 

Kde beriete inšpiráciu pre kreativitu?

Kto vie odkiaľ sa berie (smiech). No niektorí z nás mali to šťastie, že sa narodili s viac rozvinutou či už ľavou alebo pravou hemisférou, že majú buď intuíciu veci vycítiť, majú talent písať a neboja sa vyjadriť sa, ukázať sa.

 

Čo si myslíte o cenách, ktoré sa rozdávajú na podobných festivaloch, akým je aj Cannes Lions?

Myslím, že ocenenia majú svoju históriu a tiež význam. Posúvajú kreativitu a kultivujú reklamnú tvorbu. Niektoré festivaly sú svojou politikou a pravidlami lepšie, niektoré horšie. Čo však budú musieť festivaly zvážiť, je spôsob hodnotenia niektorých kategórií. A to sa týka najmä nových médií. A práve ocenenia tu majú dôležitú úlohu, aby umožnili novým médiám byť viac kreatívne.

 

Kedy je najlepší čas začať pracovať v reklame? Alebo už bol?

Predtým, ako vôbec do reklamy vstúpite, si musíte uvedomiť, cez čo všetko budete musieť prejsť - od talentu, ktorým musíte disponovať, cez to, čo skutočne chcete v živote robiť až po využitie media formátov. Dnešné agentúry neriešia iba to, ako vyjadriť a ukázať svoje talenty, ale ako vôbec na trhu prežiť. Aj tu budú musieť nájsť novú cestu. A nie som si istý, či sa tento priemysel ostane nazývať reklamný a nepremenuje sa na nejaký čas na Media Arts.

 

S: Keď sa povie rok 1984 – na čo si spomeniete ako prvé?

Prvá Grand Prix trofej z Cannes a začiatok reklamnej siete. Sláva.  

Lee Clow pôsobí v reklamnom svete vyše 40 rokov. Začínal v Chiat/Day v Los Angeles s 10timi ľuďmi a dvomi klientami (dnes chairman TBWA/Media Arts Labs a global director Media Arts, TBWA Worldwide). Okrem reklamy „1984“ stojí za kampaňou z roku 1997 Think Different, za spojením Apple s hudobným priemyslom a tiež kampaňou Mac vs PC.

 

 

Zdroj: er.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
24. jún 2025 12:54