Spolu s najnovším číslom Stratégií vychádza aj ročenka Reklamné agentúry. Práve v nej nájdete, ako klienti hodnotia trh a prácu agentúr a aké sú ich plány na rok 2014. Okrem iného sa Stratégie pýtali klientov i agentúr, čo bolo pre nich najväčšou výzvou v uplynulom roku a čo považujú za marketingový počin roka. Pozrite si anketu.
1. Čo bolo pre vás najväčšou výzvou v roku 2013?
2. Aké sú podľa vás top práce zo sveta?
Ronald Lupták
riaditeľ marketingovej komunikácie
O2
1. Udržanie nadštandardných komunikačných parametrov, napriek najnižšiemu mediálnemu budgetu v porovnaní s konkurenciou, funkčnosť aktuálneho kreatívneho konceptu maňušiek a nachádzanie príležitostí na netradičnú komunikáciu a netradičné projekty, ktoré nie sú iba vizitkou agentúr, ale ktoré dokážu mať úžitok aj pre ľudí – bez ohľadu na to, či ide o našich zákazníkov.
2. Vo všeobecnosti oceňujem kvalitne vyprodukované reklamné kampane a milujem zábavné reklamné kampane – či už medzinárodné koncepty (Axe, Heineken) alebo koncepty, ktoré využívajú lokálny insight, ktorý dokážu pretaviť do vtipnej a lokálne funkčnej kreativity (O2 UK: Be more dog). Som veľmi opatrný pri hodnotení „akože“ kampaní typu flash mob, ktoré sú často krát tvorené skôr pre zaujatie poroty na hodnotení kreatívnych súťaží. Úplne najhoršie je, ak jasne vidíte, že ide o vykonštruované situácie, kde nadšených divákov tvoria platení komparzisti. Vtedy sa mi otvára nožík vo vrecku....
Drahomíra Juríková
head of marketing communications
Slovak Telekom
1. Výzvou bolo pokračovať v budovaní dlhodobého prémiového pozicioningu Magio TV v segmente platenej televízie. Počas Majstrovstiev sveta v hokeji sme v kampani s Petrom Bondrom predstavili inovatívnu službu Magio Go, ktorá umožňuje sledovať televíziu na mobilnom zariadení v podstate kdekoľvek. Na jeseň sme sa zasa zamerali na exkluzívny športový obsah - promo Premier League a Ligy majstrov.
2. Najlepšie kampane menia svet, správanie cieľovej skupiny ako „Dumb ways to die“ pre Metro Trains od McCann Melbourne, ktorej sa podarilo znížiť nehodovosť v súvislosti s vlakovou dopravou.
Martin Vittek
vedúci oddelenia marketingu a reklamy
Slovenská sporiteľňa
1. Primárnou výzvou bolo pre nás strategické nastavenie značky a jej hodnôt, ktoré chceme dosiahnuť v dlhodobom horizonte v externom prostredí aj u zamestnancov banky. Ďalšími dôležitými výzvami bolo zvládnutie zmien na trhu, ktoré priniesli noví hráči, úpravy bankovej legislatívy a tiež tender na našu reklamnú agentúru.
2. Z reklám iných bánk sa mi najviac páči komunikácia banky HSBC k mass segmentu. Oceňujem najmä príjemný tón, ktorý z nej cítiť a jasné odčítanie jej posolstva. Z oblasti financií mi v pamäti zostala komunikácia poisťovne Allstate a jej koncept Mayhem s hercom Deanom Wintersom. A ak by som to bral v globále, tak kto by už nepoznal komunikáciu austrálskeho metra a ich „Dumb ways to die“ na spôsob Happy Tree Friends.
Marek Mikle
marketingový riaditeľ
VÚB banka
1. Zatiaľ asi najzaujímavejšou výzvou tohto roku 2013 bolo pre nás uvedenie úplne na Slovensku nepoznaného platobného ekosystému Viamo. V našom tradičnom reklamnom zozname pribudla komunikácia inovácie, ktorej z času na čas veľmi radi prepustíme miesto v tradičnom liste našej bankovej reklamy. Komunikácia Viama bola o to zaujímavejšia, že sme v rovnakom čase, v rovnakom mediálnom priestore a plus mínus za podobný reklamný rozpočet súperili s ďalším veľkým bankovým subjektom. Vznikla pre mňa naozaj zaujímavá štúdia, ako rôzne komunikácie identického posolstva pôsobia na slovenských spotrebiteľov. VÚB banka v tejto súťaži z pohľadu viditeľnosti a zaujatia zabojovala a podarilo sa nám výrazne preplniť nastavené ciele pri uvedení služby na slovenský trh. Želal by som si viac takýchto otvorených a férových konfrontácii v bankovníctve aj budúci rok.
2. Veľmi vydarené sú práce "Dumb ways to die“ od Melbournskeho Metro Trains, ktoré ma zasiahli aj pobavili.
Milada Halová
riaditeľka komunikácie a stratégie
Tatra banka
1. Asi najväčšou výzvou bolo spustenie komunikačnej kampane na VIAMO, nakoľko išla paralelne s kampaňou VÚB banky na tú istú službu. Od začiatku sme vedeli, že tvoríme nový štandard na trhu a že sme ochotní vzdať sa prvenstva s cieľom priniesť klientom používateľsky najlepšie riešenie. Koordinovať komunikačné aktivity a spoločné uvedenie služby na trh s konkurenciou bol zážitok, ktorý sa dostaví „once in a lifetime“. Ako marketér vnímam spoluprácu dvoch silných konkurenčných brandov ako historický okamih a už teraz môžeme povedať, že takýto štart uvedenia služby bol skutočne dobrým riešením. Výsledky hovoria za seba, dve úplne odlišné kampane na dve úplne odlišné cieľové skupiny a takmer 40 000 aktívnych používateľov po troch mesiacoch od spustenia služby je číslo, ktoré v rekordnom čase prekonalo všetky naše očakávania. Riešenie sme testovali pred spustením, rovnako sme merali aj úspešnosť kampane po jej skončení a ide o historicky najlepšie výsledky v spontánnej znalosti a páčivosti reklamy namerané na kampaniach Tatra banky.
2. Mám rada nápady, kde je kombinácia eventu/happening, ktorý sa stáva PR a online kontentom. Z tohto roka rezonuje Red Bull Stratos, drama button TNT, Dove „Real beauty sketches".
Roman Holienčík
marketing manager
ŠKODA AUTO Slovensko
1. Z pohľadu komunikácie bol najväčšou výzvou určite launch nového modelu ŠKODA Octavia na slovenskom trhu. Octavia je celosvetovo nosným produktom našej značky a príchod novej generácie bol veľkou výzvou. Keďže máme väčšiu časť uvedenia tohto modelu na slovenský trh za sebou, môžeme začať čiastočne hodnotiť. Najnovší stav objednávok nám ukazuje veľmi pozitívny trend a nová Octavia už veľmi krátko po svojom uvedení na trh nahradila predchádzajúci mimoriadne úspešný model a oslovuje aj klientov iných značiek. Do konca roka nás čaká ešte jedna dôležitá úloha, a to launch nového štýlového modelu ŠKODA Rapid Spaceback, s ktorým ŠKODA prvýkrát vstupuje do segmentu kompaktných hatchbackov.
2. Vždy sa dobre pobavím na kozmonautovi od Axe. Asi nie je úplne jednoduché vymyslieť pútavú televíznu reklamu na vôňu ako vnem, ktorý z televízie nemôžete cítiť, no tu sa to podarilo.
Andrej Csino
kreatívny riaditeľ
Core 4/tell it online
1. Úspešne sa vysporiadať so stagnáciou marketingových výdavkov, ktoré sme pri súčasnom zvyšovaní nárokov klientov zaznamenali aj v online.
2. Kampaň Immortal Fans - Sport Club Recife bola podľa nás tým najsilnejším, čo za tento rok vzniklo.
Martin Blaško
client service director
Istropolitana Ogilvy
1. Prezradím budúci rok, keďže rok ešte neskončil.
2. Nástup pápeža Františka.
Valér Hlobil
výkonný riaditeľ
JANDL
1. Ku každému zadaniu sa snažíme pristupovať ako k najväčšej výzve, takže ňou boli všetky. Myslím, že sme to zvládli a môžeme byť spokojní.
2. Kampaň Dumb Ways To Die od Metro Train Australia, lebo má skvelý obsah, zábavný mesidž pre deti a ľudský insight.
Marek Pajtás
managing director
Lowe GGK
1. Na jednu ešte čakáme. Ale druhá bola zvládnuť rast firmy po zisku siedmich klientov.
2. Red Bull Stratos. Geniálne spojenie silnej značky a celosvetovo sledovaného rekordu dokázalo vyvolať obrovskú (aj spontánnu) publicitu.
Juraj Vaculík
CEO
MADE BY VACULIK
1. Doslova v priebehu niekoľkých hodín prevziať Tesco - veľmi veľkého a štruktúrovaného klienta s vysokými nárokmi.
2. Red Bull Stratos, Dove - Real Beauty Sketches.
Michal Bláha
managing director
MARK BBDO
1. Nájsť v novom kreatívnom riaditeľovi silnú osobnosť, ktorá bude nielen schopná viesť a motivovať kreatívny team v prospech našich klientov a značiek, ale zároveň sa účinne zapojí do naštartovaného procesu re-pozicioningu samotnej agentúry MARK BBDO a následných krokov s tým spojených.
2. Tých by bolo viacero. Ale z hľadiska komunikačného treba určite zložiť poklonu úspechu austrálskej kampane „Dumb Ways To Die“.
Robert Weber
COO
MUW Saatchi&Saatchi
1. Ustáť dlhodobé zmeny v nastavení agentúry.
2. Immortal fans kampaň
Marek Mrázik
managing director
TRIAD Advertising
1. Asi najväčšou výzvou bola akvizícia nových klientov predovšetkým v oblasti ATL komunikácie a tvorby nových značiek vo veľkej miere aj pre zahraničné trhy. Myslím, že sa nám to podarilo výborne zvládnuť.
2. Dove real beauty sketches. Je úžasné, ako Dove dokáže konzistentne komunikovať a každý rok sa posunúť ďalej.
Ondrej Štefánik
partner
Respect APP
1. Veľkou výzvou bolo naďalej prezentovať skutočnosť, že aj práca a čas strávený na tvorbe kampaní je hodnotou, ktorá môže byť predmetom fakturácie, bez ohľadu na to, či budú výsledky práce a naše know how nakoniec premenené na odvysielaný televízny spot. Výzvou bolo posilňovať vzťah agentúry a klienta ako partnerský vzťah a podávať pod tlakom všetkých externých okolností nadštandardný výkon.
Zdroj: er.

