Európska komisia chce posilniť pravidlá ochrany osobných údajov. Platné by mali byť v celej Európskej únii už v roku 2015, čím prevádzkovateľom odpadá povinnosť riadiť sa odlišnými zákonmi v rôznych krajinách.
Nové pravidlá v skratke:
- Právo byť zabudnutý (Right to be Forgotten) sa mení na právo na vymazanie (Right to Erasure).
- Jednotlivec bude mať právo na kompletné vymazanie osobných údajov. Tretia strana musí jasne oznámiť jednotlivcovi, že narába s jeho osobnými údajmi. Súhlas nie je možné získať mlčaním alebo obyčajným užívaním služby. Ak si napr. osoba zruší poistenie, je možné jeho údaje využívať na marketingové aktivity len v prípade, ak ich využitie dodatočne odsúhlasí.
- Niektoré úpravy zakazujú profilovanie ako také (pre účely segmentácie a cielenia), kde ide o analýzu citlivých osobných údajov, ktoré môžu viesť k diskriminácií (napr. rasa, náboženstvo, sexuálna orientácia, atď.).
- Jednotlivec, ktorý utrpí finančnú alebo nefinančnú ujmu, môže požiadať o náhradu za porušenie nariadenia. Ak jednotlivca napr. zobudí nevyžiadaný telemarketingový hovor o tretej ráno, môže za toto vyrušenie žiadať náhradu.
Aké budú nové povinnosti spoločností, ktoré spravujú údaje, tiež o povinnosti vytvoriť pozíciu data protection officer (DPO) a čo je jeho náplňou, čítajte v novembrových Stratégiách.
Najväčší poskytovalia reklamy na internete u nás sa plánovaných zmien neobávajú. Svoj doterajší prístup k ochrane osobných údajov považujú za nadčasový.
„Vychádzame z cielenia reklamy najmä na základe anonymného profilovania a segmentovania stránok, kde sa reklama zobrazuje, menej už na základe profilov samotných užívateľov. Ak prebieha cielene na konkrétny užívateľský profil, tak len v tom prípade, že to užívateľ povolí vo svojom prehliadači. Chystajúce sa zmeny preto neovplyvnia technológiu ETARGET reklám,“ hovorí Martin Horvath z ETARGET.
Zástupcovia Google dlhodobo zastávajú postoj: „Ochrana údajov našich používateľov je pre nás logicky prioritou číslo jedna, pretože priamo súvisí s ich dôverou, a tá rozhoduje, či naše služby budú alebo nebudú používať. Zároveň Google podniká v každej z krajín, kde pôsobí, v súlade s miestnymi zákonmi.“
Zdroj: ili

