StoryEditor

Máme právo na vymazanie

10.12.2013, 14:07
Ochranu údajov v EÚ čaká obrovská zmena. Pozrite si tie najväčšie. Prevádzkovatelia sa zmien neobávajú.

Európska komisia chce posilniť pravidlá ochrany osobných údajov. Platné by mali byť v celej Európskej únii už v roku 2015, čím prevádzkovateľom odpadá povinnosť riadiť sa odlišnými zákonmi v rôznych krajinách.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nové pravidlá v skratke:

  • Právo byť zabudnutý (Right to be Forgotten) sa mení na právo na vymazanie (Right to Erasure).
  • Jednotlivec bude mať právo na kompletné vymazanie osobných údajov. Tretia strana musí jasne oznámiť jednotlivcovi, že narába s jeho osobnými údajmi. Súhlas nie je možné získať mlčaním alebo obyčajným užívaním služby. Ak si napr. osoba zruší poistenie, je možné jeho údaje využívať na marketingové aktivity len v prípade, ak ich využitie dodatočne odsúhlasí.
  • Niektoré úpravy zakazujú profilovanie ako také (pre účely segmentácie a cielenia), kde ide o analýzu citlivých osobných údajov, ktoré môžu viesť k diskriminácií (napr. rasa, náboženstvo, sexuálna orientácia, atď.).
  • Jednotlivec, ktorý utrpí finančnú alebo nefinančnú ujmu, môže požiadať o náhradu za porušenie nariadenia. Ak jednotlivca napr. zobudí nevyžiadaný telemarketingový hovor o tretej ráno, môže za toto vyrušenie žiadať náhradu.

Aké budú nové povinnosti spoločností, ktoré spravujú údaje, tiež o povinnosti vytvoriť pozíciu data protection officer (DPO) a čo je jeho náplňou, čítajte v novembrových Stratégiách.

 

 

Najväčší poskytovalia reklamy na internete u nás sa plánovaných zmien neobávajú. Svoj doterajší prístup k ochrane osobných údajov považujú za nadčasový.

„Vychádzame z cielenia reklamy najmä na základe anonymného profilovania a segmentovania stránok, kde sa reklama zobrazuje, menej už na základe profilov samotných užívateľov. Ak prebieha cielene na konkrétny užívateľský profil, tak len v tom prípade, že to užívateľ povolí vo svojom prehliadači. Chystajúce sa zmeny preto neovplyvnia technológiu ETARGET reklám,“ hovorí Martin Horvath z ETARGET.

 

Zástupcovia Google dlhodobo zastávajú postoj: „Ochrana údajov našich používateľov je pre nás logicky prioritou číslo jedna, pretože priamo súvisí s ich dôverou, a tá rozhoduje, či naše služby budú alebo nebudú používať. Zároveň Google podniká v každej z krajín, kde pôsobí, v súlade s miestnymi zákonmi.“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdroj: ili

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
27. december 2025 20:26