Pozrite si výber najužitočnejších aplikácií či technologických vychytávok za rok 2013. Nejedna z nich zachraňuje ľudské životy, či bolo o nej počuť v Cannes.
YOTAPHONE - dve obrazovky sú predsa lepšie ako jedna
O novinke YOTAPHONE bolo tento rok počuť azda najviac a to nielen v Cannes. Od ostatných konkurentov sa telefón líši tým, že ponúka až dva displeje. Môžete si tak napríklad uchovať mapu mesta na zadnej strane telefónu, a to aj v prípade, že sa vám vybije batéria. Ako to funguje? Na prednej strane telefónu sa nachádza hlavný LCD panel, na zadnej strane je šetrný e-ink displej. Výrobná technológia a monochromatické zobrazovanie je extrémne šetrné k batérii. Vďaka týmto nízkym nárokom na energiu batéria vydrží ďaleko dlhšie. Napríklad pri čítaní elektronických kníh netreba klasický LCD displej, a preto je e-ink skvelým riešením. Novinka neobišla bez ceny ani na tohtoročnom Canneskom festivale. Bodovala v novej kategórii Innovation a odniesla si zlato.
TERRA VIP - brazílska okuliarová revolúcia
Okuliare, ktoré zabezpečili digitálne súkromie na vašom počítači. Postup bol jednoduchý - polarizovaný film z LCD monitorov sa odstránil a zároveň tento istý film sa použil do sklíčok na špeciálnych TERRA VIP okuliaroch. Pre všetkých okolo sa budú javiť počítače a monitory prázdne, no vy ich s okuliarmi ľahko uvidíte. Už sa viac nemusíte báť pri používaní účtov banky, Facebooku či osobných stránok, kým vám niekto pozerá ponad plece.
V našich podmienkach tento produkt neznie príliš zaujímavo, dizajnovaný bol však na brazílske prostredie. Tam totiž ľudia v dôsledku sociálnych pomerov môžu používať internet len na vybraných verejných miestach. Mať súkromie pri surfovaní je pre nich preto celkom neobvyklé. Novinku im priniesla až agentúra BBD Brazil.
Rádio Ambulancia – sirénu nahradilo rádio
Ja všobecne známe, že ak vodič vidí alebo počuje záchranku, mal by sa s autom presunúť čo najbližšie k okraju vozovky. Čo ak má však vodič nahlas hudbu a záchranku nepočuje? V Ekvádore kreatívna agentúra Maruri Grey tento problém vyriešila. V spolupráci s Radio Association of Ecuador vytvorili pre sanitky na AM a FM staniciach v okruhu 1 km rádius. Ak je sanitka v tejto vzdialenosti, radio, ktoré práve počúvate, vás na ňu upozorní. Dokonca, aj keď počúvate vlastnú hudbu z CD alebo MP3 prehrávača. Tak každý, kto bude mať zapnuté rádio v aute, bude vedieť, že sa sanitka blíži.
The Feed od Getty Images– obrázky, ktoré sa publikujú samé
Spoločnosť Getty Images priniesla ďalší vietor do sociálnych médií. Projekt The Feed podobný konceptu API na Twitteri, identifikuje trendy a najhorúcejšie témy zo sveta prostredníctvom sociálnych médií a následne vytvorí a spublikuje ilustrácie, ktoré zodpovedajú jednotlivým konverzáciám - novinky zo sveta športu, zábavy, príspevky celebrít a mnoho ďalších. The Feed bol tak vytvorený pre ešte ľahšie publikovanie obrázkov a obsahu Getty Images v reálnom čase. Ak je teda najnovšia téma, ktoré momentálne rezonuje v spoločnosti, nájdete k nej okamžite aj príslušné ilustračné fotografie.
#SKYREC – nahrávajte program v TV, nech ste kdekoľvek
Televízny operátor Sky Brazil chcel prilákať nových televíznych divákov v spolupráci s Twitterom. Zistili, že čoraz viac ľudí uprednostňuje online stránky a platformy pred pozeraním TV. Služba #Skyrec ponúka možnosť nahrania si TV program cez Twitter. Systém je veľmi jednoduchý. Zákazník sa zaregistuje na Sky stránke, použije svoje Twitter údaje. Pod @skybrazil si tak každý deň nájde odporúčané programy a relácie. Jednoducho retweetne @skybrazil a zahrnie do toho aj #scyrec, čím sa spojí so svojím dekóderom u seba doma a nahrávanie obľúbenej TV show sa môže začať, nech ste kdekoľvek. Z najznámejšieho Twitter znaku (hashtag) sa tak stane tlačítko na nahrávanie programov.
THUNDERCLAP – hlas ľudu bude silnejší
Sociálne médiá sú skvelým a jednoduchým nástrojom, ako niečo povedať, no ťažšie je, aby sa o tom dozvedelo čo najviac ľudí. THUNDERCLAP je vôbec prvou „crowdspeaking” platformou, ktorá pomáha ľudom byť vypočutí vďaka priateľom a followerom. Jednoducho si užívateľ nastaví, koľko podporovateľov chce požiadať o pomoc a za aký čas. Pokial sa mu cieľ podarí naplniť, automaticky sa myšlienka, idea, status, informácia, začiatok organizácie, kampaň, jednoducho čokoľvek objaví sa stenách všetkých, ktorí príspevok podporili.
Natália projekt – náromok, ktorý zachraňuje životy
Ide o prvý náromok, ktorý obhajuje občianske práva. Náramok jednoduchým aktivovaním vyšle signál do okolia, že je človek v nebezpečenstve. Robustná plastová vecička obsahuje súbor GPS a mobilné povolené alarmy, ktoré umožnia humanitným pracovníkom vyslať tiesňový signál. Signál sa tiež vyšle do centrály, pokiaľ je násilne z ruky odstránený. Zaujímavá technológia a móda sa tak navzájom skombinovali vďaka Civil Right Defenders. Ich motivácia bola Natalia Estemirová, aktivistka, ktorá bola unesená a neskôr zavraždená.
WAZE – zábavná aplikácia premávky a GPS v jednom
Teraz môžu byť vodiči informovaní o možných prekážkach na cestách, policajných hliadkách či nehodách, alebo vy môžete dať ľahko svojim priateľom vedieť, koľko budete meškať. A to vďaka aplikácii WAZE. Google takto updatol svoju službu Google now. Waze ponúka okrem klasickej GPS navigácie špeciálny doplnok v podobe aktívnej komunity užívateľov, ktorí v reálnom čase zdieľajú medzi sebou informácie na cestách. Pre aktiváciu stačí jednoducho zamávať rukou pred smartfónom. Užívatelia majú možnosť zvoliť zábavné ikonky, pod ktorými sa budú ostatným zobrazovať.
ON MY WAY- donášková služba by sa mala mať na pozore
Podobná aplikácia ako WAZE či Glympse vznikla aj na Slovensku, predstavená bola v novembri v Bratislave počas Sturtup Weekendu. Nesie názov ON MY WAY. Aplikácia umožnuje v reálnom čase určiť svoju polohu a príchod na určené miesto. Užívateľ si tiež vyberie, akým dopravným prostriedkom a zadá emaily priateľov, ktorí takisto používajú aplikáciu. Zobrazí sa im presný čas, za ktorý oneskorenec príde. Aplikácia tak slúži nielen pre priateľov, ale tiež na sledovanie napríklad príchodu donášky jedla.
Zdroj: Erika Brindzová, mb