Víťazi v jednotlivých kategóriách sú už známi, pýtali sme sa preto porotcov Hodnotenia Stratégií, aký majú názor na tvorbu slovenských agentúr za uplynulý rok.
TV spoty
V tejto kategórii porota nevybrala žiadnu prácu, ktorá by si zaslúžila niesť titul najlepšej práce v TV spotoch. Známe však je, že porota zvažovala medzi dvomi prácami, a to od Lowe GGK pre Ecopress (Hospodárske noviny) a od Istropolitana Ogilvy pre VÚB banku. Hlasovaním boli porotcovia naklonený viac v prospech Ecopressu a agentúry Lowe GGK, no po dlhšej diskusii padlo rozhodnutie – slovenská reklama nebude mať v TV spotoch žiadny benchmark na ďalší rok.
Maroš Kemény
Strategy director
Creative Department
Reklamné brejky sú len produktovou smršťou na zákazníka.
To, že porota neocenila žiaden televízny spot, je len odrazom skutočnosti, že televízna reklama je v čoraz väčšej kríze. Napriek tomu, že televízia ako mediatyp stále slušne žije a Slováci pred televízormi sedia, omnoho menej však nakupujú. A tam začína začarovaný kruh nižších marketingových rozpočtov, tlakov na lowcostové hardsell riešenia a v konečnom dôsledku nízku kvalitu reklamných prác. Značky prakticky rezignovali na brand building a imidžovú komunikáciu a reklamné brejky sú len obrovskou produktovou smršťou na zákazníka.
Ak niečo tento rok z môjho pohľadu rezonovalo, tak to bola možno séria COOP Jednota, ktorá evidentne dozrieva a je čoraz vtipnejšia. Potom tu bolo kopec nudného balastu a nakoniec pár snáh o zbytočne veľké výpravné veci a angažovanie skrachovalých hrdinov, ktoré pôsobia zmätočne a veľkou otázkou je, či vôbec fungujú biznisovo.
Online
Najhustejšie obsadená kategória za posledný rok bola práve Online – to svedčí o pozitívnej snahe slovenských agentúr držať krok s novodobým digital age.
Ondro Kořínek
creative director
Lowe GGK
Vyberali sme najlepšiu prácu z výborných.
V kategórii online býva už tradične veľa prác, ale nie vždy veľa dobrých alebo rozpoznateľne dobrých. Priznávam, že to je pri online moja najväčšia dilema. Ako na prvý pohľad rozoznať dobrú internetovú kreativitu od obyčajnej? O to viac ma potešila táto disciplína na výročnom Hodnotení. Vyberali sme najlepšiu prácu z výborných. Kredenc banka je vtipná a odvážna, hravý maják ukázal, že získavanie fanúšikov nerovná sa spotrebiteľská súťaž. Nakoniec to vyhral Sagan. Pre mňa je to víťaz najmä preto, že si myslím, že je to prvé slovenské naozaj virálne video. Pri všetkom rešpekte k Rytmusovi a všetkému, čo spravil pre slovenský virál.
Event&SalesPromo
Motivácia pravdepodobne chýba našim BTL agentúram, ktoré mali tento rok pilotne príležitosť prihlásiť svoje práce aj do kategórií PR, Direct marketing, Even&SalesPromo. No paradoxne, počas roka v týchto kategóriách bodovali práve reklamné agentúry. Zároveň toto potvrdzuje fakt, že ATL nemôže fungovať bez BTL a naopak. Otázkou na ďalší rok ostáva, ktorý typ agentúr bude v podlinkách viditeľnejší, alebo sa dočkáme ohlasovaného spájania.
Róbert Slovák
Riaditeľ
Respect APP
Už sú preč časy, kedy stačilo blikať farebnými svetlami na tanečnice, aj event potrebuje ideu.
Online je už roky silná kategória, na rozdiel od klasických kategórií ako Rádio spoty či Tv, sa v nej stretáva X formátov od bannerov cez stránky až po videá - preto je aj celkom ťažké porovnávať a vyberať, je to akokeby sme mali jednu kategóriu Offline, kde by boli POSka spolu s Tv spotmi. Aj preto tam bolo veľa prác a aj preto vyhralo video nad selfpromowebkou od Core4 v tesnom závese. Samozrejme, sme sa zhodli na tom, že Sagan parking je najviac, je to krásna ukážka toho, ako sa má virálne video robiť a podporiť tak, aby bolo naozaj virálne a neostalo iba na youtube zaveseným videom.
Čo sa týka Eventov a Sales Proma (kde bol víťazom Veľký Tresko od MUW Saatchi&Saatchi), máme tam ešte čo doháňať. Neobstoja už výhovorky na porotu typu, kreatívci nevedia posúdiť, čo je na evente dobré (ako nám niektorí vyčítali po Klinci), keďže porotu v Stratágiách do veľkej miery tvoria „nekreatívci", stratégovia, klienti a okrem ideí sa posudzovala aj exekúcia/prevedenie a posolstvo, jeho odkomunikovanie na evente. Už sú preč časy, kedy stačilo blikať farebnými svetlami na tanečnice, aj event potrebuje ideu a je to drahý špás na to, aby sa len urobilo veľké haló bez jasnejšieho komunikačného či predajného odkazu. Porota našla za rok iba jeden takýto počin, na ktorom sme ocenili aj to, že inovácia produktu bola samotnou komunikačnou ideou a presne fitovala s potrebami spotrebiteľov na mieste, kde ich produkt zastihol. Bravo.
Radio spoty
Problematické pozadie toho, ako vzniká rádio spot, sa jasne ukázal aj v záverečnom Hodnotení. Na výslnie sa dostala jediná práca od MADE BY VACULIK – Hamlet dnes nebude so 7 bodmi. Z bodového systému teda vidieť, že rádio spoty na Slovensku nedosahujú priemernú kvalitu (5 bodov). Peter Darovec z Istropolitany v nich však vidí potenciál.
Peter Darovec
Creative Director
Istropolitana Ogilvy
Hamlet ukázal ostatným, ako na to.
Rádio spoty sú dlhodobo ignorované ako priestor, v ktorom by mohli agentúry aj s malými produkčnými nákladmi predať klientovi skutočnú kreativitu. Neplatí to len na Slovensku – táto kategória je kreatívne podvýživená prakticky na všetkých festivaloch po celom svete. Bolo by ľahké hodiť zodpovednosť na klientov, ktorí v rádiu vidia zväčša len médium na nudné vymenovanie benefitov uvedené stále rovnakým dialógom: „Miláčik, v obchode teraz majú...“ „Áno, drahá? Tak tam poďme...“. V skutočnosti ho však za také médium pokladajú aj ľudia v reklamkách. O to väčšia poklona pre Hamleta, ktorý tento rok úplne osamotený ukázal ostatným, ako na to.
Pod printovými prácami sa okrem kvalitnej art direction podpisuje najmä dlhovekosť printu ako takého. Aj v tejto kategórii porotcovia v užšom výbere zvažovali tri práce – Nemusíte čítať všetko (Ecopress, Lowe GGK), Poistenie domácností ProDomo (Komunálna poisťovňa, MUW Saatchi&Saatchi) a Gratulujeme víťazom Tour de France (Heineken, Istropolitana Ogilvy). Napokon sa rozhodli pre posledného.
Martin Vittek
vedúci oddelenia marketingu a reklamy
SLSP
Krása práce je v jej jednoduchosti. Toto mi na Slovensku chýba.
Napriek trendu klesajúcich mediálnych výdavkov na print, tento mediatyp bude mať aj v blízkej budúcnosti stále pevnú pozíciu v komunikačných stratégiách. Preto si myslím, že s výborným printom sa dá urobiť veľký zásah. Tento rok vzniklo na Slovensku zopár dobrých printových prác, ale tých výborných nebolo veľa. Preto by som aj vyzdvihol víťaza kategórie Print - Istropolitana Ogilvy pre Heineken. Podľa mňa agentúre sa podarilo veľmi šikovne zareagovať na aktuálne dianie a vytvoriť výborný printový vizuál. Krása práce je v jej jednoduchosti. Toto mi na Slovensku chýba. Nekomplikované printové vizuály, so štipkou humoru s inteligentne zapracovaným posolstvom a značkou. Samozrejme bez odvážnych klientov, ktorí chcú posúvať kvalitu prác stále vyššie, by aj tie najlepšie nápady boli stále len nápadmi.
OOH
Niekoľkokrát porotou zvažovaná práca si konečne prišla na svoje v kategórii OOH – titul víťaza takmer jednohlasne udelila porota práci Nemusíte čítať všetko od Ecopressu a Lowe GGK.
Vlado Slivka
creative director
MARK BBDO
Víťaz dokázal priniesť nápad a zároveň originálne spracovanie.
Čaro tejto kategórie odjakživa spočívalo v umení skratky. Na malom priestore povedať/ukázať čo najviac. Nielen z výsledkov hodnotenia, ale najmä z toho, čo bežne vídavame vonku na reklamných plochách je zrejmé, že umenie originálnej skratky sa akoby vytrácalo. Tých zopár mohykánov, ktorí reprezentujú to najlepšie za uplynulý rok, má tiež kolísavú kvalitu a vyslovený „benchmark” sme tu nezažili. Víťaz dokázal priniesť nápad a zároveň originálne spracovanie podporujúce myšlienku kampane. Osobne by som za čistotu, jednoduchosť a nápad pochválil aj Bažant Nealko a Tatrabanku. Ak sa dokážeme sústrediť na gro posolstva a klienti pripustia, že v outdoore „menej je väčšinou viac”, nová porota sa aj v outdoore bude mať na čo tešiť.
Zdroj: er.

