Stratégie prinášajú report zo súťaže Young Lions, na ktorú do Cannes odišli súťaži tri dvojice, ktoré vyhrali národnú slovenskú súťaž Young Lions. Práce, ktorými si vyslúžili účasť v Cannes si môžete pozrieť v júnovej prílohe Top v slovenskej reklame. Levíčatá síce odišli z festivalu bez ceny, no s nami sa podelili o to, čo ich najviac prekvapilo.
Miroslava Hutlasová, Vladimír Krajčovič (Brainmedia) - kategória Print
Vyskúšali sme, či nápad zo Slovenska je fakt svetový
Zadanie sa rozdávalo súťažiacim v printovej podobe hneď v sobotu zhruba o 16.00. Keďže nám však zrušili let a 7 hodín sme strávili na letisku vo Viedni, odkiaľ sme leteli do Zürichu, kde mal náš let takisto meškanie, a do Nice. Na hotel v Cannes sme dorazili krátko pred polnocou. Brief sme teda obdržali až v nedeľu ráno, pričom pre nás platil deadline rovnako ako pre ostatné teamy. Takže sme boli dosť časovo handicapovaní, avšak snažili sme sa s tým popasovať.
Zadaním bolo vytvoriť vizuál pre WWF, ktorý by túto organizáciu spropagoval zväčša formou OOH (autobusové zastávky, kiosky...), pričom cieľovou skupinou boli užívatelia Facebooku. V priebehu nedele došlo k zmenám zadania, kde cieľovou skupinou už boli užívatelia sociálnych sietí všeobecne.
Po krátkom brainstormingu sme vyselektovali asi 3 idey, medzi ktorými sme sa opäť nevedeli rozhodnúť. Nakoniec sme sa dohodli, že skúsime využiť náš koncept z YLS, ktorý sme transformovali na požiadavky terajšieho briefu. Že skúsime, či je tá idea fakt svetová.
Nakoniec však vyhrali baby z Japonska. Keďže to boli moje favoritky, som spokojná. Na druhom mieste skončili, ak si dobre pamätám, Nemci a bronz si odniesli Dáni.
Miroslava Mitlíková, Ivan Hanák (Triad Advertising) - kategória Cyber
Odchádzame pokojne, aj keď nie spokojne.
Začnem tým, že od vyhlásenia shortlistov v slovenskom kole Young Lions bolo pre mňa neuveriteľné, že sa nám taký úspech v kreatívnej súťaži podaril - accountke a programátorovi, ale vravím si, že pohodička, veď v Triade sme už takých mali (Igor Lichnovský, Pavol Perdík). Po Zlatom Klinci a vyhlásení nášho víťazstva v kategórii Cyber by bolo fajn, keby som povedala, že sme sa začali pripravovať na Cannes, ale nezačali. Vôbec sme totiž nevedeli, čo máme čakať a na čo sa pripravovať. Aj práce bolo viac ako dosť.
Po príchode do Cannes sme mali skoro 2 dni na festival, prednášky, workshopy, pláže, stánky, sprievodné aktivity,... až kým sme nedostali brief. Celý briefing trval cca 2 hodiny - najprv privítanie, potom prišiel pán z charitatívnej organizácie, aby nám dal zadanie, nakoniec ešte krátke vsuvky ľudí z Adobe a Getty Images, šup do ruky vytlačený brief a hybajme vymýšľať.
Po skončení briefingu sme mali presne 26 hodín na odovzdanie našej práce. Začal sa boj. Večerné boli také prvé, čajové, zvolili sme preto strategický plán - vyspať sa doružova a naplno sa do toho pustiť ráno. Do deadlinu 8 pm bolo predsa času dosť.
Celý deň sme mali vyhradenú špeciálnu zónu pre Young Lions, kde bežala vždy súťaž iba v jednej kategórii. U nás v Cyber-i nás bolo asi 40 tímov z celého sveta. Každý mal svoje "U-čko" so stoličkami, obrovským iMacom, myškou, tabletom na kreslenie a hotovo. Témou bolo Avoidable Blindness, na ktorú trpí asi 25 miliónov ľudí na svete.
Prístup na internet aj všetky iOS aplikácie sme mali, dokonca aj voľný pohyb bol povolený. Niektoré teamy (a dosť ich bolo) prišli dokonca až poobede, cca 4 hodiny pred deadlinom.My sme si to dovoliť nemohli, keďže ani jeden z nás nie je super makač vo Photoshope ani Illustratore, všetky grafiky nám trvalo pripraviť asi 4x dlhšie ako ostatným grafikom a arťákom. Z toho aj veľké ponaučenie do budúcna, do kategórie, kde treba robiť s Photoshopom, sa oplatí prihlásiť s niekým, kto je vo Photoshope doma - ušetrí to kopu času, ktoré sa dá investovať do vymýsľania nápadov alebo chytania bronzu na pláži.
Po celodňovej tortúre sme uploadli cez jednoduchý formulár tie isté formáty, aké boli požadované aj v slovenskom kole - campaign summary a 3 jpg obrázky s použitými social media platformami. K tomu popisky do max 150 slov a hotovo. 19:12 miestneho času odchádzame z nášho miestečka ohraničeného 3 stenami a nalepenou vlajkou Slovakia.
Na druhý deň po poriadnej Young Lions party, kde sme sa snažili riadiť jedným z Cannes Lions odporúčaním "Talk to strangers. There is no other place on the earth where you'll find more than 12 000 people who love advertising as much as you do.", čakáme na výsledky poroty asi hodinu a pol. Prichádzajú, poďakujú nám všetkým, potrasú rukami najskôr ruskému, potom španielskemu a nakoniec tomu najlepšiemu - rumunskému teamu. Tešíme sa s víťazmi, asi teda boli najlepší, aj keď ich práce sme nikde nevideli a neviem, či vôbec uvidíme. Odchádzame pokojne, aj keď nie spokojne. Máme to za sebou, je tu krásne, ale nevyhrali sme.
Nevadí, možno o rok.
Juraj Pobjecky, Jaro Vigh (Zaraguza digital) - kategória PR
Young Lions je super skúsenosť, o rok bude medaila
Historicky prvé kolo kategórie PR na Cannes Lions otvorilo zadanie na kampaň zameranú na boj proti obchodovaniu s ľuďmi. Zadávateľom bola organizácia UNODC - United Nations Office on Drugs and Crime. V briefe bolo viacero cieľov - od primárneho zvýšenia povedomia o tomto globálnom probléme, omladenie komunikácie, spropagovanie Dňa boja proti obchodovaniu s ľuďmi, až po zisk donácií z verejného sektoru.
Keďže ciele boli relatívne všeobecné (žiadne merateľné KPI, presný počet príspevkov, a pod.), o to väčší doraz sme kládli na samotnú kreatívnu ideu. V priebehu večera sme vymysleli niekoľko konceptov, no po rannej mentálnej rozcvičke sme sa rozhodli pre cestu „The Journey of the Slave“. Oproti ostatným kategóriám, v ktorých malo Slovensko svoje zastúpenie, sme súťažný koncept prezentovali aj osobne. Prezentácia pozostávala z 10 slidov a mali sme na ňu 5 minút. Všetko prebiehalo super, porota nám dala veľmi pozitívny feedback („brilliant creative idea, one of the best presentations“), takže sme na pivo a pláž odchádzali s dobrým pocitom. Ten z nás však rýchlo opadol po vyhlásení výsledkov.
Na treťom mieste sa umiestnili Rakúšanky s konceptom donorského e-shopu „Give Hope“. Na druhom mieste skončil tím z Británie, ktorý ako komunikačnú platformu využil hudbu, a víťazom sa stal tím z Japonska, ktorý pripravil vizuály novorodencov s cenovkami.
Young Lions je super skúsenosť, o rok bude medaila!

