StoryEditor

Slovensko: Jednotkou v mobiloch stále Nokia

07.11.2014, 13:35
Značka má však jednoznačne klesajúcu tendenciu, pokles trhu hlási aj Sony, Samsung rastie.
  • Medzi telefónmi dominujú smartfóny (63 %)
  • Telefóny z druhej ruky sú na ústupe (iba 18 %)
  • Najčastejšie nakupujú zákazníci v predajni operátora (50 %)
  • Priemerná cena telefónov Slovákov predstavuje 282 eur

Aj v roku 2014 bol najčastejšie používaným telefónom Nokia. Tá ma však roky klesajúcu tendenciu. Kým v roku 2009 telefóny značky Nokia používalo až 53 % ľudí, v roku 2011 klesol podiel značky na 46 % a k dnešnému dňu sa zastavil na 31 %. Pokles na trhu hlási aj značka Sony, ktorej telefóny dnes využíva 14 % ľudí, kým v roku 2009 to ešte bolo 23 %. Naopak rastúcu tendenciu majú telefóny značky Samsung, ktoré dnes využíva až 26 % ľudí (2011: 15 %, 2009: 10 %). Štvrtou najpoužívanejšou značkou je HTC s podielom 9 % (2011: 3 %, 2009: 0 %).

Ak by sa zákazníci rozhodovali pre telefón dnes najčastejšia voľba by padla na Nokiu (43 %). Ľudí zaujal aj Samsung (42 %), Sony (21 %), HTC (18 %), či iPhone (13 %).

 

Dominujú smartfóny

Na Slovensku v roku 2014 dominovali smartfóny s dotykovou obrazovkou, ktoré používalo až 63 % trhu. Zvyšok patril klasickým telefónom s hardvérovou klávesnicou (37 %). Ešte v roku 2011 bol tento pomer opačný, smartfóny vlastnilo len 30 % a tzv. feature phones až 70 %.

Milujeme nové telefóny

22 % ľudí používa telefón starší ako 2 roky. V tretine prípadov majú zákazníci svoj mobil v rozmedzí jedného až dvoch rokov (32 %). Pomerne početnú skupinu tvoria respondenti, ktorých aktuálny vek telefónu je v rozmedzí 6 až 12 mesiacov (23 %).

Svoj telefón si ako nový kúpilo až 82 % ľudí. Takzvané „secondhandy“ využíva približne 18 %. V minulosti bolistaršie telefóny získané od rodinného príslušníka, známeho, alebo kúpené z druhej ruky populárnejšie. V roku 2011 si takto zaobstaralo svoj smartfón 24 % a v roku 2009 23 % ľudí.

 

Pre telefón k operátorovi

Najfrekventovanejším miestom pre kúpu telefónu je predajňa mobilného operátora. Deje sa tak až v polovici prípadov. Slováci však radi využívajú aj eshopy operátorov (5 %), či predajne (9 %) a eshopy (7 %) iných predajcov.

V prípade, že si zákazník kúpil svoje zariadenie od operátora, až v 81 % prípadoch využil dotáciu, alebo bonus operátora. V roku 2011 predstavoval podiel predaných dotovaných telefónov 82 % a v roku 2009 až 85 %.

 

Za telefón sme ochotní dať pomerne dosť veľa peňazí

Priemerná cena kúpeného telefónu bola v tomto roku 282 eur. Zákazníci, ktorí kupujú telefón za plnú cenu zaplatili za svoje zariadenie v priemere 396 eur. Priemerná cena telefónu zákazníkov, ktorí sa rozhodli využiť operátorský bonus tvorila 211 eur, čistá cena telefónu po odpočítaní bonusu tvorila pre zákazníka 51 eur.

Štatistiky z prostredia zákazníkov mobilných operátorov prináša O2 v pravidelnej správe O2 Analytics, ktorá vyplýva z U&A Study, ktorú pre O2 spracovala spoločnosť Ipsos.

Zdroj: red

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
20. jún 2025 09:02