S: Aká je vaša skúsenosť byť súčasťou interného tímu takej veľkej korporácie, akou je HSBC?
Ide tak trochu o dvojsečnú zbraň. Síce ste bližšie ku klientovi a máte možnosť poznať jeho potreby, politiku, kultúru, no riskujete, že stratíte prehľad, ktorý je v kreativite taký dôležitý. I keď musím povedať, že to priamo závisí od ľudí, ktorých máte v tíme. Na druhej strane tím a klient majú možnosť spolu komunikovať tak, ako by to s externou agentúrou nebolo nikdy možné. Tím dokáže vycítiť potreby, okamžite zareagovať a prinášať tak pridanú hodnotu. Pre klienta je táto forma spolupráce zase lacnejšia a priamejšia, a to doslova. No prichádza o to, čo ponúka externá agentúra.
S: Čo považujete za najväčšiu výhodu byť súčasťou korporácie?
Najväčšou výhodou je možnosť rozšíriť svoje aktivity o ďalšie, ktoré by kreatívcom externá agentúra neponúkla, pretože ich jednoducho pre klienta nerobí. Napríklad mal som možnosť okrem dizajnérskych prác robiť aj eventy. Neskôr som spojil svoje skúsenosti s dizajnom a eventmi a začal som robiť i videoprodukciu, printové práce a tiež nejaké práce s webom. Sú to síce služby, ktoré môže ponúkať pre svojich klientov i externá agentúra, no v mojom prípade môj tím začínal čisto s prácou na internej korporátnej brožúre, neskôr už vybavoval hotely na eventy. A to sa môže stať, iba ak máte blízky vzťah s klientom a navzájom si veríte. Pre klienta je najväčšou výhodou kontrola nad nákladmi a efektívnosť. No aj to sa môže časom otočiť proti nemu.
S: Čo je podľa vás najväčšia nevýhoda?
Pre grafického dizajnéra je najzaujímavejší zamestnávateľ práve agentúra. I keď na začiatku robí za mizerné peniaze, no skúsenosť, ktorú tu nadobudne a životný štýl, ktorý mu agentúra umožňuje, sú nespornou výhodou. Dobrí dizajnéri sú žiadaní, pretože milujú dizajn. Chcú pracovať pre rôznych klientoch, na rôznych projektoch. Práca v strohej kultúre s korporátnymi pravidlami nie je práve to, čo by chceli. Napríklad pre mňa bolo najťažšie zohnať do tímu naozaj dobrých dizajnérov. Musel som prihliadať na náklady, ktoré boli povolené s prijímaním nových ľudí. Tie boli dané práve korporáciou, ktorá sa na ľudí, kreatívcov, pozerala cez čísla, nie cez úspech či profit, ktorý môžu v budúcnosti priniesť a za ktorý si zaslúžia byť ohodnotení.
S: Pre akého klienta je vhodné mať vlastný agentúrny tím?
Pre klienta, ktorý je schopný rešpektovať istú mieru nezávislosti, ktorú dobrý dizajnérsky tím potrebuje. Tiež je potrebná rovnaká kultúra, vzájomné naladenie sa. Kreatívny tím nemôže fungovať efektívne v strohej korporátnej štruktúre. Alebo potom je tento model vhodný pre klienta, ktorý má zaužívané isté štandardy a dokáže predvídať svoje potreby a požiadavky, teda taký, ktorého potreby môžu byť naplnené jednoducho, procesne a celý proces je možné dopredu naplánovať.
S: Odporučili by ste tento model svojmu najlepšiemu priateľovi?
Iba ak by bol jeden z klientov, ktorých som práve spomenul. No ak by bol ten prvý klient (ktorý rešpektuje nezávislosť tímu), aj tak by som sa priklonil skôr k externej agentúre. Ak by však hľadal niekoho prevažne iba na DTP práce a možno nejakú art direction, potom by som mu inhouse tím odporučil.
S: Prečo ste prestali pracovať pre HSBC?
Myslím si, že som bol pre nich príliš aktívny a chcel som do vecí stále viac a viac prenikať. To im pravdepodobne nevyhovovalo. Na začiatku som bol v inhouse dizajnérskom štúdiu iba ja a jeden priemerný dizajnér. Neskôr som sa začal zaujímať aj o iné aktivity, ktoré banka robila, najal som niekoľko freelancerov a z dvoch ľudí bol zrazu tím s dvanástimi ľuďmi. O to sa začal zaujímať už i Williams Lea. Tým, že boli zameraní predovšetkým na dodávanie dizajnérov do veľkých korporácií, začal som byť pre nich nepohodlný, kontrolovali moje kroky a rozhodnutia. Chcel som zaviesť lepšie systémy, ako trackovať ľudí, dať im lepšie platy – nič z toho sa mi nepodarilo. Po roku diskutovania na túto tému ma presunuli pracovať k inému klientovi, ktorý však po mesiaci skrachoval. Potom som sa rozhodol, že budem pracovať iba sám na seba spôsobom, aký považujem za správny, ale vždy už iba ako externá agentúra.
Čo očakáva O2 na Slovensku a v Česku od svojej novej inhouse agentúry, a tiež, čo si trh myslím o tomto modeli, sa dočítate v najbližších Stratégiách.

