V piatich najpočúvanejších celoštátnych rádiách investovali v roku 2014 inzerenti do reklamy viac ako 70,5 milióna eur. Objem investícií do rádiovej reklamy tak medziročne vzrástol o 5,7 percenta. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Ad Intelligence spoločnosti TNS Slovakia, ktorý vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie.
"Z celkového objemu odvysielanej reklamy v rádiách sa dve tretiny týkajú reklamy v rádiách Expres a Fun rádio, v prípade Expresu je to 36 percent, v prípade Fun radia 33 percent," informovala PR manažérka TNS Slovakia. Poradie dopĺňajú Rádio Jemné (podiel 13 percent), verejnoprávne Rádio Slovensko (10 percent) a Europa 2 (7 percent).
Najvyšší objem výdavkov na reklamu medzi monitorovanými rádiami pripadol na reklamu v Rádio Expres (25 583 242 eur), a to aj napriek tomu, že Expres zaznamenal medziročný pokles o necelých päť percent. Fun rádio odvysielalo reklamu za 23 353 310 eur, čím si medziročne polepšilo, keď dosiahlo nárast monitorovaných reklamných výdavkov o takmer 25 percent. Nárast o viac ako desať percent dosiahlo aj Rádio Jemné, v ktorom inzerenti dali do reklamy 9 208 888 eur.
Prehľad rádií podľa výdavkov do reklamy
Médium | Objem reklamy v € 2014 | 2013 | % zmena |
Rádio Expres | 25 583 242 | 26 749 733 | -4,36% |
Fun rádio | 23 353 310 | 18 797 892 | 24,23% |
Jemné | 9 208 888 | 8 339 624 | 10,42% |
Rádio Slovensko | 7 328 421 | 7 746 042 | -5,39% |
Europa 2 | 5 291 780 | 5 292 696 | -0,02% |
Monitorovaných päť slovenských rádií odvysielalo takmer 200 000 reklamných spotov v celkovej dĺžke 1 361 hodín vysielania. Najviac komunikovanou komoditou boli tradične osobné autá, za nimi nasledovala propagácia časopisov a podpora predaja supermarketov.
Prehľad rádií podľa počtu odvysielaných reklamných spotov a dĺžky odvysielaných spotov
Médium | Počet odvysielaných spotov 2014 | 2013 | % zmena | Reklamný čas v hodinách 2014 | 2013 | % zmena |
Fun rádio | 59 609 | 50 009 | 19,2% | 400 | 346 | 15,6% |
Jemné | 47 467 | 42 231 | 12,4% | 324 | 319 | 1,5% |
Rádio Expres | 45 836 | 46 021 | -0,4% | 305 | 320 | -4,7% |
Europa 2 | 27 779 | 38 321 | -27,5% | 198 | 340 | -41,6% |
Rádio Slovensko | 18 604 | 18 306 | 1,6% | 133 | 127 | 5,1% |
Zdroj: TASR