V Cannes bol zakladateľ sociálnej siete Tinder Sean Rad a zakladateľ sociálnej siete Snapchat Evan Spiegel. Sociálne siete oboch vznikli ako pokus, nie sú staršie než štyri roky a do oboch sa začínajú vkladať veľké nádeje.
Snapchat je sociálna sieť, ktorá je založená na publikovaní fotografií, ktoré ale nemajú trvácnosť – zmiznú do niekoľkých sekúnd potom, ako ich publikujete. Na fotografii spolu-zakladateľ siete Evan Spiegel.
Tinder je sociálna sieť, ktorá pomôže nájsť si partnera, a to jednoduchým červeným alebo zeleným tlačidlom. Vznikla pred menej než tromi rokmi a dnes registruje 8 miliárd vzťahov (spojení), za jednu sekundu ich vznikne až 300, sieť používajú v takmer 200 krajinách svetach. Na fotografii spolu-zakladateľ siete Sean Rad.
Aká je ich misia?
Sean Rad neoblomne verí, že poslanie Tinderu je spájať ľudí. Jeho misiou je dať ľuďom príležitosť, aby nepremrhali šance, o ktoré by za normálnych okolností prišli. Vízia Evana Spiegela je zase vytvoriť sieť, ktorá bude slúžiť na zdieľanie fotografií, spájanie ľudí a rozprávanie príbehov práve cez fotografie a videá. Spoločné majú, že obe sociálne siete vytvárajú dialóg a komunikuje sa na nich prostredníctvom fotiek.
Pred akou výzvou stoja?
Za najväčšiu výzvu tvorcovia Tinderu považujú kontent. „Ale nie hocijaký kontent. Chceme tvoriť len kvalitný kontent,” upozorňuje Sean Rad. Zároveň dodáva, aké náročné je vytvoriť produkt, ktorý má slúžiť všetkým rovnako takmer vo všetkých krajinách sveta. Na druhej strane pre Evana Spiegela zo Snapchatu je cieľom zmeniť správanie ľudí, keď sa nachádzajú v online prostredí: „Snapchat je založený na tom, že ľudia robia rýchle rozhodnutia a zároveň ich rýchlo aj menia. Napríklad uverejnia fotografiu na dovolenke, no ráno sa zobudia a rozhodnú sa zmeniť hotel, ale cestu, ktorú si plánovali,” hovorí a dodáva, že chce viac načúvať potrebám ľudí a chce, aby sme na Snapchate našli predovšetkým zábavu.
Aké je pre nich najťažšie rozhodnutie?
„Naše ambície sú vysoké, no musíme sa naučiť ich zoradiť podľa dôležitosti. Máme veľa plánov, ale nutné je správne sa rozhodnúť, aký bude náš ďalší krok. Najviac stresujúce je čakanie na to, či sme urobili ten správny krok, a či sme dali ľuďom to, čo naozaj chcú,” povedal o plánoch Sean Rad (Tinder). V tom, ako sa bude vyvíjať Snapchat, mal Evan Spiegel jasno: „Tento rok sa chceme zamerať na kontent. Na budúci rok to budú komunikačné služby, ktoré budeme vyvíjať. Častokrát sa s naším tímom iba rozprávame, kam by sme chceli Snapchat dostať. Vzniká nespočetne veľa nápadov, z nich zrealizujeme tak približne 2%,” priznáva.
Povolia reklamy?
Tinder i Snapchat ako nováčikovia na poli sociálnych sietí, sú otvorení reklame a príjmom z nich. To si v poslednej dobe všíma najmä otec sociálnych sietí – Facebook, ktorého stratégia zarábať na reklame je stále agresívnejšia. Sean Rad však vidí jasné výhody Tinderu pred Facebooku. „Tinder je niekde medzi Facebooku a Snapchatom. Facebook je statický, pomalší, obsah sa generuje pomalšie a má svoje stále miesto na stenách užívateľov. Snapchat je naopak veľmi rýchly. My sme niekde medzi tým,” dodáva Sean Rad. Nezabudol pritom spomenúť generáciu Y, v ktorej ako jeden z mnohých vidí veľký potenciál najmä pre značky. (Mimochodom Generácia Y ako najbonitnejšia cieľová skupina je jednou z hlavných tém festivalu tento rok.) „Záujem generácie Y o značky je fascinujúci. Som prekvapený, ako používatelia siete sú dobrovoľne ochotní spájať sa so značkami,” hovorí. Tinder je zároveň jediná sieť, na ktorej získavate informácie od značiek iba v tom prípade, ak im to skutočne povolíte. Spôsob, ako Sean Rad o tomto fakte hovorí, napovedá, že je na to patričné hrdý. Stihol tiež vyzdvihnúť jeden z ich ďalších hlavných cieľov – motivovať značky, aby tvorili pre Tinder exkluzívny obsah. „Napríklad vydavateľstvá a médiá by mohli na Tinderi exkluzívne uvádzať nové albumy. To platí na ľudí,” tvrdí.
Spoluprácu s médiami a vydavateľmi už zahájil Snapchat. Pred vyše pol rokom sa objavila prvá reklama na Snapchate, a to v podobe video reklamy. Bola od Universal Picture a uvádzala film. Samozrejme ako všetok obsah, aj tento za krátko zmizol. Neskôr sa pridali i McDonald’s či Samsung. Za najväčší krok, ktorým sa Snapchat otvoril partnerstvu s vydavateľmi, sa však považuje Discover – miesto, kde v rámci Snapchatu môžu denníky a mazagíny publikovať svoje videá a články. O čom sa však hovorí ešte viac, je novinka, s ktorou prišiel Snapchat – točiť videá vertikálne, a teda nie pozdĺžne, ako sme všetci zvyknutí. Spiegel verí, že časom všetci budeme držať svoj smarphone zvisle, nie pozdĺžne, keď budeme točiť videá. Pre značky by to znamenalo tvoriť exkluzívne videá len pre Snapchat, čo by dávalo pre sociánu sieť veľký význam.
Chcú cieliť reklamy?
Evan Spiegel prekvapil, keď povedal, že údaje o jeho užívateľoch sú preňho cenné a nie je otvorený ich prepožičiavať značkám na to, aby cielili svoje reklamy. „Vieme dať značkám efektívnu reklamu a zároveň zachovať súkromie užívateľov,” hovorí. Opačnú stratégiu razí Sean Rad z Tinderu, ktorý chce vedieť o užívateľoch stále viac. „Čím viac o nich vieme, tým lepšie vieme na našej sieti napasovať ľudí, ktorí by im vyhovovali,” povedal. Hovoril tiež o transparentnosti: „Ak budeme vedieť, kto je s nami v miestnosti, kto sedí za vedľajším stolom, môžeme začať žiť úplne inak.” Na otázku, či sa na Tinderi dočkáme i virtuálnej reality, odpovedal váhavo: „Je to možné, no myslím, že sme ďaleko od toho.”
Nastáva zlaté obdobie sociálnych sietí. A nemáme tým na mysli iba starý dobrý Facebook. Práve naopak, svoju slávu si majú ukrojiť i tí, o ktorých bolo počuť len občas. Dôkazom toho je na jednej strane stále väčší záujem značiek o ľudí, ktorí trávia na týchto sociálnych sieťach čas, a stále unikátnejšie biznis modely sociálnych sietí, na strane druhej. Isté je, že čím väčšiu popularitu sociálne siete dosiahnu, tým viac sa budú musieť značky podriadiť novým pravidlám. A tie budú určovať práve sociálne siete.
Cannes Lions je najväčší festival kreativity, ktorý sa koná od 20. júna do 27. júna 2015. Každý rok festival navštívi vyše 10 000 ľudí z celého sveta. Tento rok prebieha 62 ročník.
Zdroj: Erika Brindzová