Vedeli ste, že Hello Kitty sa narodila v Anglicku, návrhár Kenzo šil z látok z blšieho trhu a logo Mitsubishi znamená gaštany?
Z Japonska pochádzajú viaceré značky, ktoré nemusia svoju precíznu kvalitu nijak zvlášť dokazovať. Čudovali by ste sa však, na čo niektoré z nich Japonci využívajú a ako prišli k sláve.
Tak napríklad McDonald’s je obľúbená fast foodová reštaurácia. Nie však pre jedlo, ale preto, že sa v nej dobre spí. Áno spí. Je bežné, že Japonci často po ceste z práce zaspia v obleku a s biznis kufríkom vo fastfoode či internetových kaviarňach. Keď sa zobudia, idú jednoducho znova do práce. V Japonsku by vás teda nemalo prekvapiť, ak nájdete manažérov firiem ležať na ulici alebo spať nad hranolkami v McDonald’s.
Hello Kitty – mačička (teda gýčové dievčatko, o ktorom si každý myslí, že je mačičkou) si svoju existenciu tak trochu vynútila. V čase, keď stará japonská kultúra už nebola zaujímavá pre zglobalizovaný (západom ovplyvnený) svet, na rad prišli nové pop-kultúrne atribúty. Práve tie mali pozdvihnúť upadajúcu japonskú ekonomiku. Tu začal osud slávnej Hello Kitty. Bielu mačičku s červenou mašľou navrhla návrhárka Juko Šimizu pre firmu Sanrio. Prvý krát sa mačička objavila v roku 1974 na plastovej peňaženke a už o dva roky mali o ňu záujem v USA. A to i napriek tomu, že ide o dievčatko/mačičku, ktorá nemá ústa. A to nie je všetko. Hoci na prvý pohľad táto japonská podivinka nemá nič spoločné so starým konzervatívnym anglickom, jej pôvod pramení práve tam. Narodila sa v Londýne a jej tvorcovia sa nechali inšpirovať mačkou z Alicinho dobrodružstva Za zrkadlom. A zdá sa, že Kitty svoj cieľ splnila – zarába päť milliárd dolárov ročne, je hlavným ťahúňom dvoch japonských zábavných parkov, no nájsť ju môžete aj na lietadlách či platobných kartách.
Toyota – japonská automobilka, ktorú netreba predstavovať, no viaže sa s ňou smrteľný prípad. V roku 2006 zomrel jeden z kľúčových inžinierov Toyoty, ktorý každý týždeň odpracoval až 80 hodín nadčasu. Automobilka musela rodine vyplatiť finančnú náhradu. Smrť z prepracovania nie je v Japonsku nezvyčajná. Dokonca toto morbídne klišé dostalo i svoje oficiálne pomenovanie – karóši. Prvý podobný prípad sa stal v roku 1969, kedy pracovník vydavateľskej spoločnosti podľahol záchvatu mrtvice.
Mitsubishi – ďalšia japonská automobilka. Kto by nepoznal jej logo. No vedeli ste, že znázorňuje tri rastliny vodných gaštanov? Spájanie symbolov s biznisom nie je v Japonsku ničím výnimočným. Skrytý význam by ste v nich však hľadali márne. Tieto symboly (tzv. mony) nie sú zviazané prísnymi pravidlami ako európske heraldiky. A tak je bežné, že symbol, ktorý sa kedysi používal v boji na označenie klanov, dnes nájdete ako logo firmy.
Kenzo – módna luxusná značka, ktorú založil Japonec Kenzó Takada. Takada hneď po štúdiách odišiel do Paríža. Jeho začiatky však neboli jednoduché - šil zo zvyškov látok, často z blších trhoch. Dnes navrhuje pánske i dámske kolekcie či parfémy, jeho prehliadku si môžete pozrieť aj napríklad vnútri cirkusu.
Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.
Zdroj: eb.

