Keď Facebook koncom minulého roka oznámil zmeny v news feede, rozpútala sa diskusia o tom, aký vplyv to bude mať na firmy a ich stránky na tejto sociálnej sieti.
Názory sa rôznili: od tvrdení, že Facebook oficiálne zabil organický zásah značiek a všetky vaše like-y sú bez platenia za reklamu zbytočné, až po presný opak - AdWeek totiž informoval, že podľa prieskumu vykonanom na tisícke stránok organický zásah v decembri 2014 dokonca mierne narástol. Ale s dodatkom, že nie všetkým: približne dvom pätinám stránok rástol, väčšine klesal.
Ako to teda je? Čerstvá dáta priniesol nedávno Socialbakers. Ten skúmal, akú šancu majú príspevky na Facebooku bez reklamy a zistil, že organický zásah je momentálne od 3,7 % do 8,7 %. Znamená to, že ak stránky niečo zverejnia, dostane sa to prirodzenou cestou možno k štyrom ich fanúšikom zo sto, možno k ôsmim. Skúmal to od októbra do februára na 4 445 stránkach a vyše 670 tisíc príspevkoch.
Ďalšie zaujímavé zistenie je, aké typy príspevkov najviac fungujú. Socialbakers vyvrátil doteraz zaužívanú domnienku, že najúspešnejšie sú fotografie. Naopak, fotografie mali reach len 3,7 %. Linky 5,3 %, statusy 5,8 % a videá 8,7 %. "Za posledný rok sme zaznamenali veľké zmeny na Facebooku. Fotky sú najčastejšie postavaný typ obsahu, ale nie sú najefektívnejšie. V skutočnosti sú najmenej efektívne," uvádza Socialbakers. Videá rastú, tento relatívne novší typ než fotky je podľa Socialbakers najefektívnejší pri zásahu facebookového publika.
Organický zásah sa však postupne znižuje. Facebook argumentuje tým, že rastie objem toho, čo by sa ľuďom v ich news feede malo objaviť, takže musí viac selektovať. Ako uvádza TechCrunch, kým vo februári 2012 bol zásah príspevkov bez reklamy na úrovni 16 %, v novembri 2013 to bolo 10,15 %, v marci 2014 len 6,51 % a teraz zrejme ešte menej. Stále to síce nie je nula, ale dokazuje to, že stránky majú bez toho, aby do svojich príspevkov investovali reklamné peniaze, niekoľkonásobne menšiu šancu, že sa dostanú k ich fanúšikom, než tomu bolo pred rokmi.
Čo funguje online a offline? Aká je budúcnosť televízie? Ako si získať zákazníka? Aj o tom budú hovoriť najdôležitejší ľudia v mediálnej a marketingovej brandži na konferencii Living on the Edge vo štvrtok 26. marca. Príďte na Living on the Edge aj vy. Kompletný program a prihlášku nájdete na hnonline.sk.
Zdroj: HN