Výrobcovia voľnopredajných liekov proti chrípke alokujú prevažnú časť svojich reklamných rozpočtov práve do jesenných a zimných mesiacov. V minulom roku v mesiacoch január-február a október-december minuli až 90 percent svojich rozpočtov. Najsilnejším mesiacom v roku 2014 bol november, keď sa preinvestovala štvrtina (25 percent) z celoročných výdavkov na reklamu v tejto kategórii. Vyplýva to z monitoringu Ad Intelligence spoločnosti TNS Slovakia, ktorý vychádza z oficiálnych cenníkov médií a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre a agentúrne provízie.
Zadávatelia reklám na produkty tejto kategórie využívajú na propagáciu takmer výhradne televíziu. Na reklamu v tv sa v roku 2014 minulo 98 percent celkových výdavkov, po 1 percente pripadlo na reklamu v printe a rádiu.
Televízie odvysielali v roku 2014 takmer 27 tisíc spotov na medikamenty uľavujúce od príznakov chrípky a nachladnutia. Objem reklamného priestoru (celková dĺžka odvysielaných spotov), ktorý televízie poskytli na promovanie liekov tejto kategórie, predstavuje 161 hodín reklamného vysielania.
V printe sa objavilo 60 inzerátov na 30 stranách, čo predstavuje medziročný pokles o 37 percent. V rádiu sa odvysielalo necelých 700 reklamných spotov v celkovej dĺžke takmer 4,5 hodiny.
Desiati najväčší zadávatelia minuli 77 percent z celkových reklamných výdavkov tejto kategórie (medziročne minuli o 12 percent viac). Najväčším zadávateľom bol Boehringer Ingelheim, ktorý medziročne zvýšil svoje výdavky o 30 percent.
TOP zadávatelia reklamy v kategórií liekov proti chrípke a prechladnutiu 2014
|
|
Zadávateľ |
2014 |
% zmena 2014 vs 2013 |
|
1 |
BOEHRINGER INGELHEIM |
2 323 706 € |
30% |
|
2 |
JOHNSON & JOHNSON |
2 127 588 € |
* |
|
3 |
NOVARTIS PHARMA |
2 046 159 € |
-2% |
|
4 |
WALMARK |
1 928 886 € |
1% |
|
5 |
ZENTIVA |
1 574 766 € |
-5% |
|
6 |
GLAXOSMITHKLINE |
1 505 732 € |
2% |
|
7 |
BERLIN-CHEMIE |
1 428 384 € |
-28% |
|
8 |
RECKITT BENCKISER |
1 200 073 € |
16% |
|
9 |
CSC PHARMACEUTICALS |
804 785 € |
16% |
|
10 |
KRKA |
771 555 € |
-45% |
*Johnson&Johnson nemal v roku 2013 žiadne výdavky na reklamu v tejto kategórii.
TOP značky liekov proti chrípke a prechladnutiu podľa výdavkov na reklamu 2014
|
|
Značka |
Výrobca |
2014 |
% zmena 2014 vs 2013 |
|
1 |
COLDREX |
GLAXOSMITHKLINE |
1 505 732 € |
2% |
|
2 |
MUCOSOLVAN |
BOEHRINGER INGELHEIM |
1 428 750 € |
-20% |
|
3 |
FLAVAMED |
BERLIN-CHEMIE |
1 428 384 € |
-28% |
|
4 |
THERAFLU |
NOVARTIS PHARMA |
1 311 879 € |
20% |
|
5 |
PARALEN |
ZENTIVA |
1 143 323 € |
-13% |
|
6 |
STOPEX |
WALMARK |
998 601 € |
-6% |
|
7 |
OLYNHEXO & OLYNMUCO |
JOHNSON & JOHNSON |
957 425 € |
* |
|
8 |
SEPTOFORT |
WALMARK |
930 285 € |
9% |
|
9 |
TANTUM VERDE |
CSC PHARMACEUTICALS |
804 785 € |
16% |
|
10 |
SEPTOLETE |
KRKA |
771 555 € |
-19% |
*Tento brand bol komunikovaný až od roku 2014.
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 5 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 140 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 360 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).
Zdroj: rm

