Do 29. ročníka reklamnej súťaže Epica Awards prihlásilo 585 agentúr z 75 krajín spolu 3720 prác. Oproti minulému roku je to o 8% viac. Novými krajinami, ktoré sa tento rok zapojili do súťaže, boli Azerbajdžan, Ekvádor, Irán, Pobrežie Slonoviny a Senegal.
Epica Awards 2015 v číslach
Najviac prác, až 862, prihlásili reklamné agentúry do kategórie TV/Cinema. V tejto kategórii porota udelila aj najväčší počet ocenení, až 107. Bronz si odniesla aj agentúra JANDL za TV spot pre klienta Samdex.
Druhou najsilnejšie obsadenou kategóriou bola Press Ad s 575 prácami. V tejto kategórii opäť zabodovala agentúra JANDL s inzerciou pre klienta Samdex a odniesla si druhý bronz.
Ďalšími dvoma silne obsadenými kategóriami boli Digital&Mobile s 465 prácami a Poster/Outdoor s 450 prácami. Kategória Digital&Mobile bola aj druhá najviac oceňovaná kategória. Porota v nej ocenila až 67 prác. Zo Slovenska si jedno zlato odniesla agentúra MADE BY VACULIK za kampaň Najčerstvejšie Tesco.
Najmenší počet prihlásených prác bolo v kategóriách Photography (23), Promotions/Installations/Events (78) a Integrated Campaigns (85).
Najlepší z najlepších
Najväčšie zastúpenie v počte prihlášok mali agentúry z Francúzska (59 agentúr, 448 prihlásených prác, 52 ocenení), Veľkej Británie (45 agentúr, 397 prác, 51 ocenení), Švédska (45 agentúr, 242 prác, 22 ocenení) a USA (43 agentúr, 476 prác, 37 ocenení).
Agentúrou roka sa stala po druhýkrát adamandeveBBD z Veľkej Británie, ktorá si odniesla 14 ocenení, medzi inými aj Grand Prix a 4 zlaté medaily.
Sieťou roka sa stala BBDO so 43 oceneniami, z ktorých bolo 11 zlatých medailí.
Rozpačitý humor v reklame
Novinkou tohto ročníka Epica Awards bola aj špeciálna kategória Humour. Hoci do nej mohli agentúry prihlasovať práce s vtipným posolstvom, ktoré prihlásili aj do niektorej z kategórií Film, Print, Digital a Alternative media, zatiaľ túto možnosť nevyužili. Kategória zostala veľmi slabo obsadená a niektoré z prihlásených prác vzbudzovali u poroty skôr rozpačitosť ako smiech.
Zlato si odniesla práca St. Pauli Peeback od nemeckej agentúry Publicis Pixelpark pre zadávateľa IG St. Pauli/BID Reeperbahn+, ktorá vtipným a účinným spôsobom bojuje proti močeniu na uliciach.
Striebro si odniesla kampaň The MSC Magnifica Shiphorn Choir o lodi, čo trúbi pesničky a bronz práca Do it for Mom, ktorá bojuje proti nízkej pôrodnosti v Dánsku heslom "Pošlite svoje dieťa na dovolenku a získajte vnúča".
Premiéra virtuálnej reality
Druhou novinkou tohto ročníka súťaže bola podkategória Virtual Reality v kategória Digital. Do tejto kategórie mohli prihlasovať agentúry všetky kampane a aplikácie, ktoré využívajú v marketingovom kontexte Oculus Rift alebo podobné zariadenia pre virtuálnu realitu s rozsahom 360°. Porota hodnotila v tejto kategórii najmä originálnosť a kreativitu nápadu. Kvalita exekúcie v tejto kategórii nezohrávala až takú rolu, keďže prihlásené práce v tejto kategórii ju majú na vysokej úrovni. Pri jednotlivých prácach v tejto kategórii sa v porote viackrát rozprúdila diskusia, či je myšlienka prihlásenej práce naozaj originálna a čo vlastne sa dá vo virtuálnej realite považovať za inovatívny nápad. Je to virtuálna prehliadka luxusnej jachty alebo prehliadka štadióna z vtáčej perspektívy, virtuálne cestovanie či potápanie na súši?
Na shortlit sa dostalo desať prác, z ktorých porota udelila len jednu cenu, a to zlato pre prácu Oil Spill Virtual Reality, ktorá bojuje proti tankerom a ukazuje, ako by vyzeral svet po ich havárii.
Hoci je virtuálna realita často používaný pojem, zatiaľ ju len málo značiek využíva na to, aby svojim zákazníkom sprostredkovala reálny zážitok z používania svojho produktu či služby.
Epica Awards je medzinárodná súťaž kreativity založená v roku 1987, ktorej práce hodnotí porota z celého sveta. Odborná porota sa skladá z novinárov pracujúcich v oblasti reklamy a marketingu, medzi ktorých patria aj zástupcovia zo Stratégií.
Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.
Zdroj: Katarína Hrnčárová