Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (RPR) posudzovala sťažnosti na päť reklám. Sťažovatelia v nich upozorňujú na zobraznie nahých žien, na nevhodnú propagáciu alkoholu či zavádzajúce informácie o zdraví. V troch prípadoch sa komisia zhodla, že nedošlo k porušeniu Etického kódexu reklamnej praxe. V dvoch prípadoch uznala sťažnosti ako opodstatnené.
TEZENIS - Rita Ora
Komisia riešila sťažnosť voči vizuálu vonkajšej reklamy od zadávateľa Calzedonia Slovak, ktorý propaguje spodnú bielizeň. Na vizuále je odfotená speváčka Rita Ora vo vyzývavej polohe. Reklama podľa sťažovateľa dehonestuje hodnotu intimity, povzbudzuje okoloidúcich k nevere a upevňuje postoj, ktorý vedie k závislosti na pornografii. Reklama znižuje skutočnú hodnotu ženy a nabáda dievčatá k nesprávnym názorom o ich skutočnej kráse.
Arbitrážna komisia sa nestotožnila s názorom sťažovateľa a hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená. Podľa komisie vyobrazenie modelky ako aj spracovanie celkového vizuálu nie je neslušné alebo vulgárne ani nie je v rozpore so všeobecnými normami mravnosti a slušnosti. Reklama nezobrazuje sexuálne stimuly, poddajnosť ani čiastočnú nahotu nevhodným spôsobom a ani nevykresľuje modelku – ženu dehonestujúco, či len ako sexuálnu atrakciu.
Otvor príbeh
Ďalšia sťažnosť, ktorou sa zaoberala RPR, namietala voči TV spotu Otvor príber od zadávateľa St. Nicolaus - trade, ktorý propaguje alkohol. Sťažovateľ poukazuje na nesprávne spojenie alkoholu so zábavou a sexualitou a je toho názoru, že reklama má negatívny dopad na mládež.
Aj v tomto prípade komisia po posúdení všetkých podkladov dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená. Reklamný spot, jeho spracovanie ako aj správanie protagonistov neobsahuje zobrazenia, ktoré by porušovali všeobecné normy mravnosti či slušnosti. Reklama nepropaguje nadmierne sexualitu ani nahotu, zobrazenie bozku dvoch mladých žien, voči ktorému smerujú aj námietky sťažovateľa, je len okrajové. V reklame nie je zobrazené ani správanie, ktoré by mohlo naznačovať, že konzumácia alkoholického nápoja je nevyhnutná pre sexuálny úspech. Vo vzťahu k možnému negatívnemu dopadu reklamy na maloletých je komisia toho názoru, že reklama nie je určená maloletým, ani mladistvým.
Záložňa Breva
Rada pre reklamu zaevidovala v priebehu mesiaca október sťažnosti od viacerých fyzických osôb na leták Záložňa Breva. Leták bol vhadzovaný do poštových schránok. Sťažovatelia reklame zhodne vytýkajú, že prezentuje nahotu pohoršujúcim spôsobom, znižuje dôstojnosť žien, propaguje nadmierne podliehanie sexualite a prezentuje produkt ako prostriedok na odstránenie sexuálnych zábran.
Pri tejto reklame dospela komisia hlasovaním k záveru, že sťažnosti sú opodstatnené. V tomto prípade je zobrazenie nahej ženy, ktoré tvorí dominantnú časť vizuálu reklamy, neopodstatnené, účelové a sexistické. Navyše nemá žiaden súvis s predmetom činnosti záložne. Modelka je zobrazená účelovo, len ako sexuálna atrakcia, navyše spôsobom, ktorý odporuje všeobecným normám mravnosti či slušnosti. Zadávateľ si ako komunikačné médium zvolil leták, ktorý je hromadne distribuovaný do poštových schránok obyvateľov a tak dostupný širokému cieľovému publiku, teda aj deťom a mladistvým.
Fresh – zdravé potraviny: dnes
Rada obdržala sťažnosť od fyzickej osoby voči časopisu Zdravé potraviny: dnes (zadávateľ potraviny FRESH). Sťažovateľ považuje danú reklamu za klamlivú, pretože potraviny, ktoré sú súčasťou letákov Fresh, sú rovnaké ako aj potraviny predávané v iných sieťach na Slovensku. Sťažovateľ považuje za zavádzajúce nazývať niektoré potraviny (napríklad alkoholické nápoje) zdravými a je toho názoru, že reklama zneužíva dôveru a nedostatok skúseností priemerného spotrebiteľa.
V tomto prípade uznala komisia sťažnosť ako opodstatnenú, pretože obsah reklamy zneužíva dôveru priemerného spotrebiteľa a nedostatok jeho znalostí. Priemerný spotrebiteľ môže nadobudnúť mylný dojem, že všetky produkty (potraviny), ktoré sú v rámci ponuky vyobrazené sú zdravé, čo však nie je pravda.
Cashback
Posledným prípadom, ktorý Rada pre reklamu riešila, bola sťažnosť na informácie uverejnené na webovej stránke zadávateľa Energie2 o možnosti využitia členskej výhody klubu Lyoness. Sťažovateľ namietal, že na stránke zadávateľa sa nikde neuvádza, že uplatnenie výhody v podobe „cashback“ sa viaže na vyúčtovaciu faktúru. Túto informáciu sa spotrebiteľ dozvedel až zo stránok spoločnosti Lyoness.
Podľa komisie však táto sťažnosť nie je opodstatnená, keďže zadávateľ venoval komunikácii podmienok ponuky dostatočnú pozornosť. V podmienke je explicitne uvedené, že výhoda sa vzťahuje na uzatvorenú zmluvu. Informáciu preto komisia nepovažuje za klamlivú a nemyslí si, že z textu by mohol byť priemerný spotrebiteľ uvedený do omylu.
Zdroj: rpr.sk
Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.
Zdroj: Katarína Hrnčárová

