Platené reklamy v Google vyhľadávači sú stále veľmi obľúbené. Ich arzenál využívajú ľudia zo všetkých kútov sveta. Sú odvetvia, ktoré neváhajú za jediný klik zaplatiť aj trojciferné sumy. Všetko preto, aby ich zákazníci uprednostnili pred konkurenciou.
V prípade cien za klik si môžeme gratulovať, že náš trh nepodlieha rovnakým trendom ako ten americký. Aj napriek tomu, mali by sme tieto čísla brať do úvahy a zamyslieť sa nad tým, ako sa asi budú vyvíjať ceny u nás. V tom lepšom prípade, spraviť všetko preto, aby sa ceny našich kampaní držali v rozumných medziach.
Kto platí najviac?
Za najdrahšie kľúčové slová v USA platia odvetvia, ktoré s každým novým zákazníkom získajú pomerne vysoký príjem peňazí. To znamená, že hodnota zákazníka je väčšinou celoživotná alebo na dlhšie časové obdobie. Logicky. V opačnom prípade by si tie slová nemohli dovoliť, a na získanie jedného zákazníka by nevynaložili toľké úsilie. O koho ide? Patrí sem právnické poradenstvo a inštitúcie, banky, poisťovne, atď. Často sú ich konečné zisky dostatočne vysoké, aby sa im investícia do AdWords kampaní vyplatila. A to aj v prípade, že by jeden klik znamenal aj 50 eur. Pozor, hovoríme len o cene za klik, nie o konverziách. Pretože na reklamu môže kliknúť 200 ľudí, ale produkt/službu kúpia len 10ti.
Slovenský vs. americký trh
Vždy sa od seba veľmi líšili, ale v tomto prípade má Slovensko navrch. Respektíve, ceny za kliky u nás ešte ani zďaleka nedosahujú také výšiny ako na západnom fronte. Môže za to rozdiel vo veľkosti krajiny, dopyt po službách, životná úroveň, no najmä menšia miera konkurencie. Samozrejme, všade sú štartovné podmienky rovnaké pre všetkých. Hodnota kľúčových slov však rastie v aukcii, do ktorej vstupuje konkurencia a skóre kvality danej reklamy.
Rozdiel medzi Slovenskom a USA je aj vo vnímaní lokality. Kým v štátoch je cena za úzko lokalizované kampane vyššia, u nás tento trend ešte veľmi nevidieť. Naopak, takéto kampane majú často vyššie konverzie a cena za klik je v niektorých lokalitách výrazne nižšia ako v iných.
Trendy v najdrahších kľúčových slovách v USA
Pre porovnanie: odporúčaná cena za vybrané kľúčové slová podľa Google Keywords plannera
- pôžička Triangel 6,50 eur
- manželská pôžička 3,87 eur
- výhodná pôžička 3,44 eur
- pôžička z banky 3,38 eur
- ústavné právo 2,12 eur
- právo 1,21 eur
- právnik Trnava 0,27 eur
S pribúdaním start-upov a e-shopov rastie aj záujem o slová ako „hosting” (4,72 eur) a „virtuálna kancelária” (5,99 eur).
Tipy pre biznis ako znížiť cenu za klik
Pokúste sa hru s Google AdWords a vašou konkurenciu hrať čo najlepšie. Tu je zopár tipov, na ktoré by ste mali myslieť:
1. Skóre kvality: Používajte AdWords efektívne. Vysoké skóre kvality vašej reklamy je kľúčové. Najmä v prípade aukcie o konkurenčné kľúčové slová. Sústreďte sa na to, aby vaša reklama a zvolené kľúčové slová najviac odrážali to, čo zákazníci hľadajú. Veľké zoznamy slov rozdeľte na menšie, viac segmentované. Vďaka tomu budete vedieť napísať presne cielený text reklamy, ktorý vedie k zlepšeniu vášho skóre a vyšším pozíciám platenej reklamy v Google. A to aj za menej peňazí. Čím vyššie skóre, tým menšia cena za klik. Najdôležitejším faktorom, ktorý prispieva k zvyšovaniu kvality skóre je miera prekliku - CTR. Ak je vysoká, znamená to, že ľudia považujú vašu reklamu za užitočnú. Ak je nízka, mali by ste sa zamyslieť čo robíte zle a aké kľúčové slová používate.
2. Buďte špecifický: cieľte iba na kľúčové slová, ktoré sú špecifické pre váš biznis. Všeobecne najvyhľadávanejšie kľúčové slová ešte neznamenajú úspech. Čím viac špecifický budete, tým viac zákazníkov s potenciálom kúpiť si vás nájde.
3. Využívajte negatívne kľúčové slová: konkretizujte slová, na ktoré sa nechcete zobrazovať. Irelevantné kľúčové slová často končia vysokými cenami za klik, pričom neprinášajú žiadne konverzie.
Zdroj: Marcela Danišová, Online Toro

