Vybrali sme kampane, ktoré zaujali svetových porotcov, ich tvorcovia si vyskúšali nejedno svetové pódium, no slávu médií si príliš neužili.
1. The ramp lesson
Ignorancia vodičov voči bezbariérovému prístupu na cestu pre vozíčkarov je narastajúcim problémom v mnohých krajinách. Autoškola v Argentíne dala takýmto vodičom príučku. Na uliciach, kde často dochádzalo k porušovaniu predpisov, postavili ponad autá športovú rampu, ktorú hendikepovaný atlét Juan Maria Nimo preskočil na vozíku. Na dvere potom vodičom nalepili nálepku s QR kódom, ktorý obsahoval video s preskokom. Zvýšili tak povedomie o dôležitosti rešpektovania spomínaného predpisu.
2. The organic effect
Sieť švédskych supermarketov Coop vyjadrila svoju podporu organickému farmárčeniu prostredníctvom kampane, kde porovnáva efekt bežných a organických potravín na zdravie človeka. Stravovanie sa bežnými lacnými potravinami má za následok vysoký obsah pesticídov v našom tele. Test, ktorý sa uskutočnil v spolupráci s bežnou švédskou rodinou potvrdil, že pesticídy z nášho tela zmiznú už za pár dní konzumovania bio potravín.
3. Dacia sponsor day – The split
Ako si môžu iné druhy športov zabezpečiť publicitu, keď médiá a sponzori venujú pozornosť len futbalu? Dacia ako značka blízka potrebám ľudí spustila v Taliansku online súťaž, ktorej hlavnou výhrou bol sponzoring amatérskeho tímu. Keďže sponzoruje futbalový tím Série A, chcela získať publicitu aj pre jeden z menších tímov. Počas zápasu mali hráči Série A na tričkách polovicu svojho dresu a polovicu dresu tímu, ktorý zvíťazil v sponzorskej súťaži. Presne tak si rozdelili aj billboardy a väčšina médií im poskytla rovnaký priestor. Bravúrne využitie médií.
4. The art of waiting
Takmer v každej spoločnosti nastane problém, ak im voláte so zámerom zrušiť ich služby. V Brazílii sa tento proces môže ťahať celé hodiny, dni a dokonca mesiace. A tak prišla myšlienka ukázať firmám čas, ktorý ich zákazníci strávia čakaním. Na pomoc prišiel známy graffiti umelec Vermelho. Začal maľovať na stenu pred centrálou firmy, hneď ako vytočil číslo, aby si zrušil ich službu. Umelecké diela, ktoré vytvoril, pripomínajú firmám aj zákazníkom aký drahý je ich čas.
5. Abused emojis
Ide o aplikáciu, ktorá pomáha deťom hovoriť o problémoch, zneužívaní a domácom násilí. Keď sa im niečo také prihodí, väčšina z nich nie je schopná o tom otvorene hovoriť. V nadväznosti na spustenie nových iOS emoji symbolov v roku 2015 švédska nezisková organizácia BRIS ikony doplnila o „zneužívané emoji“ (abused emojis). Aplikácia podporuje diskusiu o problémoch a zdôrazňuje, aké je dôležité, aby sa deti niekomu zdôverili.
6. Mikado stick
Mikado, tenké piškótové sušienky máčané v čokoláde sú vo Francúzsku veľmi obľúbené. Dokonca natoľko, že zákazníci si popri nich vôbec nevšímali ich vylepšenú verziu – Mikado King – s dvojnásobným množstvom čokolády. Tvorcovia kampane preto na trh uviedli nový produkt, piškótové tyčinky celkom bez čokolády. Tento krok vyvolal veľký protest na sociálnych sieťach a prilákal tak aj pozornosť masmédií. O tri dni sa Francúzsko dozvedelo, kam ich milovaná čokoláda odišla. Predsa do Mikada King! Značka si vyslúžila pochvalu za riskantný krok a u zákazníkov sa teší ešte väčšej obľube ako doteraz.
7. Snackholiday
Ponuky lacných leteniek sa na nás sypú z každého kúta. Ako potom môže medzi toľkými podobnými ponukami vyniknúť jedna spoločnosť? V spoločnosti Transavia to urobili tak, že so svojou ponukou prešli offline. Najlacnejšie letenky z Paríža do iných európskych destinácií premenili na to, čo je pre nás kupovať najľahšie – jedlo. Kúpiť si letenku je teraz také ľahké, ako kupovať balíček čipsov či čokoládu. Každý výrobok informuje o ponuke, cene a destinácii. Teraz si môžete letenku kúpiť aj v parížskych supermarketoch.
8. #Technologyandstuff: Rapid integration turns PR crisis into social currency
Keď hovorca Chevroletu odbočí od témy a nakoniec sa milióny ľudí dozvedia, iba to, že nový Chevrolet Colorado obsahuje len nejaké nové „technológie a ďalšie veci“, je to katastrofa. No nie so správnou a okamžitou PR odozvou. Chevrolet sa ihneď chopil hashtagu #Technologyandstuff a využil ho na propagáciu výnimočných čŕt Colorada.
9. Tree book tree
Aj malé kníhkupectvo môže pomôcť zachrániť lesy. Cieľom bolo vytvoriť výnimočnú knihu pre deti so vzdelávacím posolstvom. Výsledkom je kniha, ktorá prírode vráti to, čo si znej vzala. Na výrobu knihy boli použité prírodné materiály bez chemikálií a do papiera boli zakomponované aj semienka, z ktorých vyrastie nový strom. Vo výkladoch kníhkupectiev mohli zákazníci vidieť ako kniha klíči. Prvá kniha, ktorá sa dá po prečítaní zasadiť.
10. Social savvy burglar
V tejto kampani upozorňuje Allstate poisťovňa na opatrnosť pri zdieľaní na sociálnych sieťach. Častými obeťami vykrádania sú práve ľudia, ktorí neopatrne zverejňujú svoju polohu a oznamujú priateľom, kam si v ten večer vyrazili. V tomto videu mladému páru predá zlodej orientujúci sa na sociálnych médiách celý majetok len počas jedného futbalového zápasu.
11. Corridor targeting
German wings v spolupráci so Skypom uľahčia život ľuďom žijúcim vo vzťahoch na diaľku. Program zistí polohu oboch skypujúcich strán, vypočíta najbližšie letiská a zobrazí najvýhodnejšie ceny leteniek. To znamená, že letenku si môžete kúpiť priamo počas hovoru.
12. Don’t drink and dive
Ako vysvetliť ľuďom, že pitie alkoholu a plávanie sú dve nezlučiteľné veci? Pomôcť môže aj dokument natočený v spolupráci životnej poisťovne a mužského tímu synchronizovaného plávania. V uplynulom roku medzi utopenými obeťami vo Švédsku prevládali najmä muži v strednom veku, ktorí boli pod vplyvom alkoholu. Nebezpečné účinky alkoholu demonštrovali športovci tým, že predviedli svoju víťaznú zostavu. Opití. Dokument ukazuje, že nezáleží na tom, či ste vrcholový športovec alebo nie, ísť si zaplávať pod vplyvom alkoholu má vážne život ohrozujúce následky.
13. A consonant for life
Cieľom chorvátskej asociácie pre transplantáciu bolo zdvihnúť povedomie a rozprúdiť debatu o predtým tabuizovanej téme darcovstva orgánov. Anglické slovo „consonant“ (spoluhláska) v chorvátčine znamená aj „súhlas“. Odobratím jednej spoluhlásky zo svojich mien tak ľudia vyjadrili súhlas s darcovstvom orgánov. Pripojili sa aj masmédiá, významné firmy a organizácie, dokonca písmenká chýbali aj v niektorých názvoch potravín.
14. House of clicks
Švédsky dizajn nie je len IKEA. Ako by vyzeral dom snov, keby ste ho navrhovali vy sami? Portál o možnostiach bývania, Hemnet, priláka každý týždeň až pätinu Švédov a na základe dát zozbieraných z ich klikov a preferencii, tím odborníkov zostavil kritériá na vysnívaný dom. V spolupráci s dvojicou svetoznámych architektov sa im podarilo premeniť zozbierané dáta na konkrétny dom. Nielenže sa Hemnet podarilo upevniť pozíciu na trhu s vývojom nehnuteľností, ale aj vytvoriť úplne nový trh s dátami, ktoré patria len im.
15. I’m not a racist but
Organizácia proti rasizmu Hand in hand, donútila ľudí chvíľku sa zastaviť a zamyslieť sa. „Nie som rasista, ale“ je najpoužívanejšou formulkou, ktorou sa spravidla začínajú rasistické komentáre. Hand in hand sa rozhodli vytvoriť krátke video, v ktorom sledujete ženu viesť reči s rasistickým podtónom. Ľudia mohli klikať na „dislike“ tlačidlo, ktorého stlačením video vždy o pár sekúnd skrátili, až kým v ňom nezostala len veta „Nie som rasista“. Tú potom mohli zverejniť na svojich sociálnych sieťach.
A na inšpiráciu vám ponúkame aj printové reklamy, ktoré tiež zaujali porotcov svetových súťaží.
1. Anagram lovers – Mattel
Mattel prišiel s hravou kampaňou pre obľúbený produkt Scrabble. V kampani rozvíja príbeh dvoch ľudí, ktorých životy vyzerajú rozdielne, ale skladajú sa z rovnakých písmen.
2. Marious – Pedigree brand
Značka sa rozhodla urobiť kampaň, ktorá by emotívne apelovala na adopcie opustených psov. Na stromoch a stĺpoch, kde zvyčajne bývajú vyvesené inzeráty o stratených psíkoch, boli tentoraz fotky ľudí s nápisom „stratený“. Inzeráty ukazovali ľudí, ktorí by boli šťastnejší, keby bol súčasťou ich života pes.
3. London – Smart fortwo
Keď šoférujete nový smart, máte pocit, že celé mesto bolo navrhnuté tak, aby ste mohli kdekoľvek ľahko zaparkovať. Tvorcovia printovej kampane na to upozornili tak, že celé mesto znázornili ako jeden obrovský parkovací dom.
4. Divorce – Harvey Nichols
Kampaň, ktorá sa uskutočnila spolu s náborom nových zamestnancov do novootvoreného obchodného domu siete Harvey Nichols. Pomocou série reklám kládla záujemcom o prácu otázky s niekoľkými možnosťami. Napríklad vybrať, čo by ste chceli získať pri rozvode – dom, zverenie dieťaťa do vašej starostlivosti, alebo šaty od známeho dizajnéra?
5. Vodafone coverage / speechbubble skyscraper
Vodafone dokázal, že ponúka neprerušovanú komunikáciu a kvalitné pokrytie. Tvorcovia kampane to znázornili v terénoch rôznej obťažnosti – mrakodrap, tunel a hory. V každom z nich je rečová bublinka neporušená.
Zdroj: Erika Brindzová