Stratégie pripravili prehľad reklám, na ktoré sa ľudia sťažovali najviac v období od roku 2010 - 2014. Historicky rekordný počet sťažností (898) dostala reklama od predajcu obuvi Danea. V nej zobrazila obuv na nahých ženách. Pozrite si prehľad.
Rok: 2010
Počet sťažností: 69
Počet posudzovaných reklám: 72
V rozpore s Etickým kódexom: 22
Najviac sťažností prišlo na: mobilných operátorov
Playmate Eva Cifrová na plagáte v športovej predajni EXIsport bola kampaňou, o ktorej sa hovorilo v roku 2010 najviac. Cifrová na plagáte ponúkala síce príjemnú zľavu 50%, to, čo pobúrilo, boli jej obnažené prsia. V ten rok prišlo na reklamu rekordný počet sťažností (43). Podľa Arbitrážnej komisie reklama neporušovala Etický kódex. V roku 2010 najviac ľuďom prekážali reklamy operátorov. Tí v tomto roku začali konkurenčne bojovať. Svedčia o tom známe kačičky a kampaň O2 fér, v ktorej neeticky (podľa RPR) operátor porovnával služby konkurentov.
A v športe ešte ostaneme. Rok predtým (2009) značka envy pustila kampaň, v ktorej lyže drží socha Ježiša krista. Ten je navyše oblečený v športovej bunde. Kampaň sprevádza príznačný claim ... my faith. Ani táto neporušila kódex.
Rok: 2011
Počet sťažností: 1 195
Počet posudzovaných reklám: 133
V rozpore s Etickým kódexom: 49
Najviac sťažností prišlo na: mobilných operátorov
898 sťažností prišlo na reklamu predajcu obuvi Danea. Ide o najvyšší počet sťažností v histórii. V reklame obuv propagovali nahé ženy.
Okrem toho ľuďom prekážala i reklama gastrozariadenia Barrock, ktorý patrí do skupiny Medusa Group. Ten vo svojich reklamách hlásil, že fajčenie neškodí zdraviu a že by sme nemali hrať podľa pravidiel. Čo by nebolo až tak neetické. V reklame však tieto vyjadrenie spájal s fotografiami so sexuálnym podtónom, či obnaženou ženou a hýrivými ľuďmi.
Za zmienku stojí tiež reklama od stávkovej spoločnosti bet at home.
V roku 2011 dostala Rada pre reklamu rekordný počet sťažností na reklamy so sexuálnym podtónom a počet konkurenčných sťažností stúpol trojnásobne. Okrem toho si sťažovatelia začali všímať viac internetovú reklamu.
Rok: 2012
Počet sťažností: 314
Počet posudzovaných reklám: 126
V rozpore s Etickým kódexom: 59 reklám
Najviac sťažností prišlo na: výživové doplnky, lieky a zdravotnícke pomôcky (zdravotnícky segment)
Medzi kampane s najväčším počtom sťažností v roku 2012 sa zaradila kampaň od Bayer s názvom Antikoncepcia neznamená potrat/Antikoncepcia kedysi a dnes. Na túto reklamu prišlo až 94 sťažností z celkových 314. A tento leták bol voľne dostupný v gynelogických ambulanciách
V roku 2012 značky menej využívali nahotu v reklame, v tomto roku sa znížil i počet reklám, ktoré spotrebiteľa šokovali. Najviac spotrebiteľom prekážala reklama, ktorá ponúkala nepravdivé alebo zavádzajúce informácie.
Rok: 2013
Počet sťažností: 222
Počet posudzovaných reklám: 121
V rozpore s Etickým kódexom: 28 reklám
Najviac sťažností prišlo na: služby – zábava
40 sťažností dostala reklama spoločnosti Calzedonia. Tá na citylightoch zobrazila ženu, ktorá má na sebe priesvitné pančuchy. Sťažovatelia namietali proti dehonestujúcemu zobrazeniu ženy. Podľa RPR reklama neporušuje kódex.
Rok: 2014
Počet sťažností: 156
Počet posudzovaných reklám: 97
V rozpore s Etickým kódexom: 33 reklám
Najviac sťažností prišlo na: služby (cestovanie, domácnosť)
Mladá žena v mníšskom hábite, ktorá sa modlí po nákupoch a claim Nedel svätíme nákupmi! – tak vyzerá reklama, ktorá prekážala v roku 2014 ľuďom najviac. Plagát bol od nákupného centra Európa vo Zvolene. Sťažovatelia vytýkali, že reklama uráža ich náboženské cítenie a vieru. Výsledkom bolo, že reklama porušuje kódex.
Gas Familia sa preslávila v roku 2014 svojou kontroverznou reklamou, v ktorej zobrazuje mladých ľudí v hýrivej nálade. Spoločne reklamu zastrešuje claim Ži po svojom. Gas Familia tak propagovala svoj alkoholický nápoj. RPR uznala reklamu za porušujúcu kódex. Vo svojej kontroverznej komunikácii pokračoval výrobca alkoholických nápojov aj neskôr v roku 2015. Táto reklama už vyvolala diskusie i na legislatívnej pôde, a to najmä z dôvodu, že bola umiestnená na miestach, ako je škola či centrum pre liečbu drogových závislostí.
Za zmienku tiež stoja reklamy Záložne Breva, ktorá už pravidelne využíva vo svojej reklame nahé ženy ako je táto:
Aký má súvis nahá žena so službami záložne, môžme iba tipovať. Letáky v takomto šate vhadzovali ľuďom do schránok.
A ani Kofola neobišla bez sťažností. V roku 2011, keď uviedla verziu Kofoly extra bylinkovú, si vyslúžila pozornosť od verejnosti. Tej sa nepozdávala jej reklama, v ktorej sa učiteľka zapletie so svojím žiakom...
Rada pre reklamu ako samoregulačný orgán etiky na Slovensku skúma reklamu a jej etickú stránku od roku 1996. V tom roku posudzovala Rada "iba" päť reklám, ktoré sa nepozdávali verejnosti. Od tej doby sa dá povedať, že počet sťažností kontinuálne stúpa. Najväčší počet reklám posudzovala v roku 2011 (133). Dnes je možné využiť i systém Copy Advice/Atest, kde môžete požiadať o posúdenie reklamy ešte pred jej zverejnením. Celkovo ľuďom najviac prekáža, ak je reklama dehonestujúca, neslúšná, ak porušuje morálku alebo ak je zavádzajúca a klamlivá. Najčastejšie a pravidelne sa ľudia sťažovali na reklamy, ktoré bežali v televízii. V roku 2013 sa k nim pridala reklama na internete. Rada pre reklamu má odporúčací charakter, stiahnutie reklamy môže nariadiť až súd.
Zdroj: Erika Brindzová