Facebook postupuje vo svojej snahe stať sa základným internetovým portálom, kde sa používateľ dozvie všetko podstatné a z ktorého nebude musieť vytiahnuť päty. Najnovšie vyvíja aplikáciu, ktorá bude zobrazovať krátke správy a odkazy od vybraných zdrojov, podobne ako to robí Twitter. Informujú lidovky.cz.
Testujú len vyvolení
Hoci o produkte zatiaľ nie sú známe bližšie informácie, odborná verejnosť už pochybuje o spôsobe výberu a vyváženosti spravodajstva.
Nová aplikácia, ktorej prvé obrázky priniesol Business Insider, vzniká v rámci iniciatívy Facebook for Business, čo je nástroj umožňujúci firmám spravovať svoje stránky, účty pre reklamu či aplikácie na tejto sociálnej sieti. Facebook samotný sa k tomu nechce vyjadrovať. Aplikáciu, ktorá je zatiaľ v ranej, takzvanej alfa fáze testovania, dostalo na vyskúšanie len pár vybraných firiem.
Podľa toho, čo sa dá vyčítať zo záberov, by celá služba mala fungovať na princípe podobnom konkurenčnej sociálnej sieti Twitter. Užívateľ si zvolí zdroje a témy, na ktoré si želá byť upozorňovaný. Mobilné upozornenia, ktoré potom bude dostávať, budú obsahovať až 100 znakov textu a internetový odkaz na článok pre tých, ktorým by krátke oznámenia nestačili a chceli by sa dozvedieť viac.
Viac správ? Zaplaťte
Pre partnerov pritom bude výhodné, že na rozdiel od bežnej publikácie na Facebooku sa používatelia prekliknú na článok na ich stránkach. Môžu tak profitovať z vlastnej zazmluvnenej reklamy. Tiež by mali mať istotu, že sa ich oznámenie k užívateľom skutočne dostane.
Facebook totiž kvôli narastajúcemu počtu uverejňovaných príspevkov a neustálym úpravám svojich algoritmov dospel do stavu, keď sa publikované príspevky jednotlivých stránok zobrazia len zlomku celkového počtu fanúšikov. Podľa rôznych expertných odhadov sa obyčajný príspevok dostane len k dvom až ôsmich percentám užívateľov.
Facebook to zdôvodňuje tým, že priemerný užívateľ by mal pri každom prihlásení na prečítanie okolo 1500 nových príspevkov, niektorí ale dokonca aj 15-tisíc. Preto začal pristupovať k výraznému škrtaniu, a kto chce byť vidieť viac, musí si zaplatiť. Napríklad americký fotograf Dani Diamond takto utratil dvetisíc dolárov za jediný týždeň propagácie.
Facebook ako novodobý cenzor
Práve to je kameň úrazu. Zdrojov nebude na výber takmer nekonečné množstvo, ako je to na klasickom Facebooku, Twitteri a inde. Pôjde o uzavretý okruh VIP partnerov, ktorí si za svoje miesto v aplikácii zaplatia. Služba tak podľa prvých kritik môže nielen znevýhodniť malé a nezávislé spravodajské weby, ale aj posilniť niektoré názorové prúdy a Facebook dostať do úlohy cenzora.
Jeho vplyv na videnie sveta pritom nie je zanedbateľný. Pred rokom vyvolalo hystériu odhalenie, že Facebook ovplyvňoval nálady ľudí bez ich vedomia. Experiment z roku 2012 spočíval vo filtrovaní negatívnych a pozitívnych správ na stenách užívateľov, ktorí sa potom týmito emóciami "nakazili".
Nejde však o ojedinelý prípad. Vedecká skupina, ktorá má v súčasnosti okolo 40 pracovníkov, vznikla vo Facebooku už v roku 2007 a od tej doby vykonala stovky pokusov, väčšinou pre komerčné účely firmy.
Ako zradné môže byť videnie sveta cez Facebook, zistili v roku 2013 i Česi. Zo štatistík príspevkov Facebooku a Twitteru sa totiž zdalo jasné, že z prezidentských volieb vzíde ako víťaz Karel Schwarzenberg. Nakoniec sa však prezidentom stal Miloš Zeman.
Zdroj: Ondřej Vyhnanovský, lidovky.cz

