Rada pre reklamu na svojom druhom tohtoročnom zasadnutí posudzovala reklamu od Lidl na detské ihrisko, kampaň nesie názov Žihadielko. Reklama využíva ikonickú detskú postavičku Včielku Maju, ktorá má predstaviť súťaž o detské ihrisko. To sľubuje reťazec postaviť v konkrétnom meste. Viac o kampani nájdete tu.
Rada pre reklamu dostala od viacerých ľudí podnet na túto reklamu, v ktorom sa sťažovali, že použité slovo najsamfasa v reklamnej piesni je v reklame nevhodné. V maďarskom preklade vyjadruje vulgarizmus. Komisia má za to, že reklama neporušuje normy mravnosti alebo slušnosti. "Výraz je prevzatou súčasťou slovenského jazyka a bežnou súčasťou slangového vyjadrovania sa aj mladých ľudí, vo význame, ktorý nie je vulgárny ani neslušný. V slovenskom jazyku má výraz význam, ktorý sa spája s pozitívnymi vyjadreniami," píše sa v tlačovej správe RPR. Komisia má teda na reklamu iný názor ako sťažovatelia a ich pripomienky vníma ako neopodstatnené.
Kampaň Lidl so Včielkou Majou hodnotila aj odborná porota počas Hodnotenia Stratégií. Reč bola najmä o tom, či vybočenie z klasickej reklamnej línie bolo pre reťazec správnym krokom. Reťazec vo svojich reklamách používa dlhodobo dvoch známych kuchárov Ihnačáka a Paulusa, ktorá varia v kuchyni Lidl. V týchto dňoch si reťazec zobral do reklamy animovanú postavičku Včielku Maju.
Jana Hegedüsová, riaditeľka odboru, Sberbank Slovensko, kampaň vníma ako vydarenú samostatnú aktivitu, ktorá má jasný cieľ a cieľovú skupinu. "Z tohto dôvodu mi neprekáža, že je komunikačne „mimo“ hlavnej brand komunikácie. Spracovanie formou populárnych postavičiek je naozaj výborné," dodáva.
Igor Majkút, Creative director, Zaraguza, hovorí, že spoty pre Lidl sú peknou ukážkou toho, ako komunikovať na danú cieľovku cez detskú animovanú celebritu, priznáva ale že ho ničím nenadchla. Prekáža mu spomínaná ďalšia nová vizuálna cesta komunikácie značky. "Mám pocit ze ich je veľa a začínam sa strácať. Raz sú to kuchári, inokedy aukcia alebo čerstvosť, teraz včielka. Čo sa týka exekúcie, jediný rušivý moment je samotná nie príliš pekná vizualizácia ihriska. Pôsobí na mňa rušivo. Celkovo je to štandardne dobrá TV kampaň, ktorá ma však ničím nenadchla."
Druhú reklamu, ktorú posudzovala Komisia, je na GRUNT polievky a omáčky“ od VITANA SLOVENSKO. Sťažoval tvrdí, že reklama navodzuje dojem, že spoločnosť vyrába produkty technologickým postupom, ktorý redukuje obsah výrobku tak, aby ho bolo možné zabaliť do obalu. Respektíve do vaničky, ako uvádzajú herci v reklame. Skutočný postup je podľa sťažovateľa ale iný. Ani s týmto tvrdením sa Komisia nestotožňuje. Vo svojom vyjadrení hovorí, že reklamný spot použil hyberbolu, ktorá má byť každému jasná a spotrebiteľa nezavádza.
Zdroj: eb.