Rada pre reklamu posudzovala na prvom tohtoročnom zasadnutí reklamy, na ktoré sa Slováci sťažovali v januári. Pozrite si prehľad.
Sťažnosť prišla na reklamu od Slovenskej sporiteľne, v ktorej otec vysekal do ľadu dieru, cez ktorú vypustili deti kapra. K jazeru ho niesli v kýbli. To prekážalo sťažovateľovi, ktorý považoval scénu za nevhodnú, keďže podnecuje podľa neho k týraniu zvierat. Komisia uznala sťažnosť za neopodstatnenú a teda podľa rozhodnutia Komisie neporušuje etický kódex. Dôvodom bolo, že kapor a jeho vypustenie do jazera bolo hyperbolou pre Vianoce, kedy máme konať dobro a Komisia spoliaha na to, že pre bežného spotrebiteľa nepredstavuje scéna návod na správanie sa ku kaprom.
Druhá sťažnosť prišla na RPR od sťažovateľa, ktorý považoval inzerciu zadávateľa ŽP EKO QELET za klamlivú a zavádzajúcu. A to najmä jej text: „Najvýhodnejší výkup autovrakov – akcia až do 200 €“. Sťažovate tvrdí, že nie je možné splniť podmienky na získanie prostriedkov. Komisia nepovažuje reklamu za porušujúcu Etický kódex a má za to, že zadávateľ komunikoval finančnú hodnotu produktu dostatočne.
Sťažnosti prišla na televízny spot, ktorú propaguje krém Sudocrem od Actavis. Sťažovateľovi prekáža, že v reklame sa hovorí, že Sudocrem je obľúbený prei plienkovej dermatitíde. Tá by sa mala podľa sťažovateľa liečiť u lekára. Podľa sťažovateľa reklama vytvára opačný dojem. Aj v tomto prípade rozhodla Komisia v prospech reklamy, a teda uznala sťažnosť za neopodstatnená. Komisia si myslí, že reklama nezneužíva dôveru priemerného spotrebiteľa, a preto ju vyhodnotila ako neporušujúcu Kódex.
Za posledné tri roky vidieť zvýšený počet sťažností na online komunikáciu značiek. V januári obdržala RPR sťažnosť na facebook stránku Tactical Combat Academy. Sťažovateľ namieta, že reklama nabáda na kurzy streľby nevhodnou formou vyvolávania strachu. Táto komunikácia je v rozpore s Etickým kódexom. Vyjadrenie Komisie v tomto prípade znie: "headline v znení „Radšej zatknutý za obranu blízkych, ako slobodný na ich pohrebe“ môže vyvolať mylný dojem, že je v poriadku, ak obranca za účelom ochrany blízkych automaticky vytiahne strelnú zbraň.
Poslednou sťažnosťou, ktorú v januári Komisia riešila, bola sťažnosť na Alza, konkrétne na ich web stránku. Sťažovateľ namieta, že v rámci akcie „Maxi výpredaj“, konkrétne pri produkte kamera GOPRO Hero4 Session je uvedená zľava 46% z ceny 442,76 €, pričom táto pôvodná cena nebola podľa sťažovateľa reálna, ale približovala sa k cene výrobku po zľave. Sťažovateľ taktiež uvádza, že bežná cena na originálnej produktovej stránke GOPRO je pre daný výrobok 219 €. Na základe vyššie uvedeného považuje sťažovateľ reklamu za zavádzajúcu, uvádza sa v tlačovej správe RPR.
Komisia však nepovažuje údaj o pôvodnej cene za klamlivý, keďže zadávateľ pojem pôvodná cena definuje v obchodných podmienakch.
Zdroj: red.