Hovorí Bohdan Fedor, šéf marketingu v ZUNO banke. Pozrite si tiež, ako hodnotí model inhouse agentúry Igor Tóth, marketingový riaditeľ O2, ktorý ho tiež vyskúšal.
O2 a Zuno banka sú dve firmy na Slovensku, ktoré sa rozhodli narušiť tradičný model, ako vzniká kreatívna reklama - reklamy si tvoria sami, inhouse, bez reklamnej agentúry.
Stratégie dali tento model fungovania po čase zhodnotiť marketingovým riaditeľom. O2 vyskúšalo model inhouse agentúry ako prvé v júni roku 2014, po roku sa k nemu pridala i internetová banka Zuno. Pre Stratégie zhodnotili, ako s odstupom času tento krok hodnotia.
Bohdan Fedor
šéf marketingu
ZUNO banka
V prvom rade treba uviesť na pravú mieru pojem inhouse. Zuno momentálne funguje hlavne ako co-working hub pre všetkých otvorených a kreatívnych freelancerov. Aby som to jednoducho vsvetlil a ilustroval, prebrali sme od reklamnej agentúry niekoľko zásadných aktivít:
Určovanie stratégie, ktorú vykonávame ruka v ruke s naším researchom
Account a projekt manažment kampani
A predovšetkým kreatívne riadenie projektov
V procese tvorby reklamy teda Zuno inicuuje a usmerňuje outsourcovanú kreativitu. Postupujeme pritom na základe našich dát v kombinácii s výstupmi z výskumov, kde používame tak inovatívne metódy, ako je napríklad neuromarketing. Samotná realizácia kampaní tak prebieha priamo pod našou strechou alebo v spolupráci s produkciou JOJ Production. V prípade inhouseového riadenia a realizácie kampaní nevidím žiadne zásadné nevýhody. Prečo sme sa na začiatku rozhodli ísť cestou inhouse, bola časová flexibilita a potreba väčšej kontroly nad výsledkom. V neposlednom rade to bola aj finančná motivácia. Co-working hub systém by som odporúčal každej firme, ktorá má silný interný tím a dostala sa do blúdneho kruhu tendrov a výmeny konceptov. Ideálne je najať motivovaných ľudí z agentúr a dať im príležitosť kreatívne sa realizovať ako aj zobrať zodpovednosť za výsledky priamo do vlastných rúk. Celkovo hodnotím co-working hub systém vysoko pozitívne. Dôležité je pritom poďakovať všetkým ľuďom z nášho interného marketingového tímu ZUNO ako aj našim kreatívcom z Gundpowder, ktorí spolu s nami projektom naplno žijú. Dnes si neviem už predstaviť, že by sme sa vrátili k pôvodnému fungovaniu založenom na agentúre.
Igor Tóth
šéf marketingu
O2
Každý z modelov – interný kreatívny tím vs. externá agentúra – má svoje pozitíva aj negatíva. Veľkým plusom in-house riešenia ja fyzická i mentálna blízkosť klienta a agentúry. Ľudia z tímu firmou žijú, poznajú jej produkty i kultúru. Cítiť väčšiu zainteresovanosť, často krát absentujúcu pri štandardnom modeli. Mnoho ideí týkajúcich sa nielen komunikačných konceptov, ale aj samotných produktov tvoríme spoločne. Komunikácia i procesy sú efektívnejšie, rovnako to platí o riešení nejasností či konfliktov. Treba si ale samozrejme ustrážiť to najpodstatnejšie - kvalitu kreatívy. Pri absencii inšpirácie z práce na tendroch či iných klientoch z rôznych sektorov treba hľadať iné možnosti, ako udržať interný tím v správnej „prevádzkovej teplote“. Pretože out of box riešenia a skúšanie nepoznaného máme v O2 veľmi radi.
Zdroj: Erika Brindzová