StoryEditor

Zuzana Ďurčeková: Základom úspechu je nenechať sa opantať strachom

29.02.2016, 15:26
V reklame nie je nováčikom, napriek tomu minulý rok dostala facku, keď jeden z najväčších klientov agentúry v priebehu mesiaca odišiel. Zuzane Ďurčekovej pomohlo to, že je bojovníčka, ktorá rada vyhráva. Na úspech má jasný návod.

V reklame nie je nováčikom, napriek tomu minulý rok dostala facku, keď jeden z najväčších klientov agentúry v priebehu mesiaca odišiel. Zuzane Ďurčekovej pomohlo to, že je bojovníčka, ktorá rada vyhráva. Na úspech má jasný návod.

S: Ako hodnotíte minulý rok, teraz už s odstupom času?
Už som povedala, že minulý rok bol ako na hojdačke. Chvíle absolútnej radosti striedala totálna depresia. Ale teraz už viem, že dopadol perfektne. Bol to taký adrenalín. Ale, páčilo sa mi to, pretože sa veľa vecí udialo. Mám rada, keď sa veci hýbu, keď sa menia, nie keď stagnujú. Stali sa dobré veci, aj zlé, ale celkovo to dopadlo výborne. 
 
S: Čo konkrétne bolo to zlé?
Veľkú radosť som mala z toho, že sme mali veľkých klientov, pre ktorých sme robili super robotu. Veľkou ranou pre mňa bolo to, keď som  zrazu pochopila, že nie kvalita práce vždy rozhoduje o tom, či toho klienta budete mať alebo nie. A bez ohľadu na to, ako dobre svoju prácu robíte, za ktorú vás oceňuje klient, ale aj trh, o toho klienta môžete prísť, ako sa to stalo nám. (Strata Tesca ATL/BTL, pozn. red.) Nie je to všetko iba  o robote, ale aj o iných veciach, ktoré do toho vstupujú. Nie všetko je vo vašich rukách, napriek tomu, že vy urobíte všetko, aby to bolo dobre. 
 
S: A to dobré v minulom roku?
Ako hovorí to staré klišé, že všetko zlé je na niečo dobré. Aj ja keď som pochopila situáciu, snažila som sa  z nej vyťažiť čo najviac. Teším sa, že napriek tomu, že to bol šok, zareagovali sme veľmi rýchlo. Pretransformovali sme sa a dokázali sme ten rok „ustáť“ dobre. Zmenšili sme sa, ale nezrútili sme sa z toho. Naopak,  zmenili sme firmu a  vyslali signál, že sme voľní. Využili sme to, začali sme pracovať aj pre menšie značky.

 

S: Ako hodnotíte minuloročný  slovenský úspech v Cannes?
To ma veľmi zarmútilo. Zhodou okolností som v tom čase v Cannes bola, akurát som  odišla skôr, ako sa vyhlásili výsledky. Ťažko sa mi to hovorí, ale asi sme to všetci vnímali tak, že „panebože, tak sme chceli toho Leva už na Slovensko dostať a prečo práve oni? S robotou, ktorú sme dovtedy ani nevideli ?!?“ Jedno, čo treba uznať je, že to bola to výborná exekúcia, ktorá zaujala Cannes. Druhá vec je, akým spôsobom to vyhrali. Mňa osobne to hnevalo preto, lebo pre mladých kreatívcov to môže byť príkladom, ako veci majú fungovať. A to nie je správne.
 
S: Možno je to preto, že sa to „podvádzanie“ reálne nedá dokázať.
Keby som si mala pomôcť nejakou metaforou, asi by som to vyjadrila takto:  vojdem do obchodu, ukradnem kilo cukru a nechytia ma. Som zlodej alebo nie som zlodej?  Nie som zlodej len preto, že ma nechytia? To je ako scam – len dôkaz nerobí  zo scamu scam. Preto by som nebola rada, aby sa u nás vytvoril názor, že keď niekoho nechytia, tak nie je zlodej. Ten zlodej je stále zlodejom bez ohľadu na to, či ho niekto pritom prichytí alebo nie. Mali by sme hovoriť, že kradnúť sa nemá, a nie, že haha, nechytili ma, alebo robte to tak, aby vás pritom nechytili!
 
S: A prečo sa nikto z trhu nenašiel, kto by na to v Cannes upozornil? Veď už sa stalo, že sa brali sošky za scamy.
Neviem. Asi preto, že oficiálne bolo všetko v poriadku. A potom mohlo to byť vnímané ako zatrpknutosť a malosť. 
 
S: Možno to je problém toho, že scam sa reálne nedá dokázať.
To je to, o čom hovorím – nikto ma nechytil, ale morálne zlodejom som. Preto ho môžete morálne odsúdiť – môžete ho ignorovať. Našou povinnosťou ako brandže  je sa od toho dištancovať. Možno nemáme právne páky, pretože podľa litery zákona bolo všetko dodržané.  Ale ako som povedala, zlodeja kamery nechytili, ale cukor chýba.
 
S: Je rozdiel medzi veľkým a malým scamom?
Neviem čo tým myslíte.
 
S: Povedzme, že veľký scam je taký, ktorý bol vytvorený účelovo, jednorazovo pre klienta. Malý je taký, ktorý vznikne popri bežnej práci s klientom, v rámci spolupráce.
Scam je scam. Neviem si predstaviť, že by pod nejakým logom napríklad Tatra banky vzniklo niečo ako scam.  Asi ani klientovi by to nedávalo zmysel, aby vzniklo  niečo, čo je úplne mimo.
 
Kto je Zuzana Ďurčeková?
Managing director agentúry MADE BY VACULIK, ktorá tohto roku oslávi 20. výročie vzniku. Absolventka konzervatória v Bratislave a FFUK. Začínala ako asistentka kreatívneho riaditeľa a neskôr strategička v agentúre Soria and Grey. Do agentúry (vtedy Creative studio Juraj Vaculik) prišla pred 16 rokmi, kde založila strategické oddelenie. Dnes agentúru vedie.
 
Celý rozhovor so Zuzanou Ďurčekovou si môžete prečítať v najnovších Stratégiách.
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
07. december 2025 14:25