Reklamu na sirupy Jupi, v ktorom vystupuje dieťa s bradou dospelého muža, nemusíme predstavovať. Reklama na sociálnych sieťach dostala prívlastky od nechutnej až po strašnú a bezvýznamnú. Treba asi úprimne priznať, že nikto z nás sa nechce príliš dlho pozerať na bradaté dieťa.
Komentáre pod reklamou naberali na množstve. A to dokonca aj vtedy, keď sa social manager snažil v reči malého chlapca odpovedať pobúreným dospelým.
Či bola správne zvolaná stratégia a čo by značke pomohlo, sme sa pýtali odborníka z firmy, ktorá sa venuje socialnym médiám a komunikácii na nich.
„Opäť sa raz môžeme presvedčiť, že sociálne siete je jediné médium, kde nemá klient svoju reklamu 100% pod kontrolou. Ak bol cieľ kampane kontroverznou reklamou vyvolať reakcie ľudí, tak im to vyšlo. Celá komunikácia od Jupi je na Facebooku veľmi vlažná, bez veľkej emócie. Reakcie na negatívne komentáre sú veľmi jemné, snažia si udržať svoju líniu a dookola obhajujú vybraný koncept. Nejdú do konfrontácie, čo je dobré, ale nič viac. Komentovať to z pozície dieťaťa – neviem, či je to najšťastnejšie, hlavne keď sa sťažujú dospelí. Čítal som aj reakciu, že bol vymazaný príspevok – asi už admin nevydržal tlak. Vedel by som si predstaviť viac zapojiť ľudí do kampane, vyhlásiť súťaž, kde by mohli ľudia posielať vtipné fotky – deti s fúzami. Nech si ich namaľujú, vyrobia. Ak by sa zapojilo dostatok súťažiacich, potlačilo by to negatívne reakcie a mohli by sa o to oprieť v argumentáciách,“ radí Ján Miklášik, executive director v Mega&Loman.
Autormi reklamy je Kofola, do ktorej portfólia patria sirupy Jupí a agentúra Woman agency. Cieľom podľa autorov bolo upútať pozornosť spotrebiteľov originálnym spracovaním a prepojiť túto myšlienku s letnými prázdninami. Kampaňou chcú budovať odlišujúce imidžové atribúty medzi ostatnými značkami sirupov.
Jednoznačne ide o prípad, kedy si zabezpečili mediálnu publicitu bez rozpočtu, ktorý by za normálnych okolností potrebovali. Otázne ostáva, či to stálo za to. Dočkať by sme sa mali už čoskoro aj printovej kampani. Posolstvo ostane rovnaké: Užite si o fúz bláznivejšie leto.
A svoj neslávne známy príbeh na sociálnych sieťach píše momentálne aj české KFC. Portál idnes.cz si všimol, ako fast foodový reťazec sľúbil, čo nemohol splniť. A sociálne siete mu ukázali, kde je jeho miesto.
KFC sľúbilo rozvoz jedla zdarma. V skutočnosti však iba rozúčtovali náklady tak, že ponuka v konečnom dôsledku vyšla viac než tá pôvodná. Veľkolepá novinka sľubovala rozvoz zadarmo, ale ku každému objednanému jedlu prirazila asi o tretinu ceny naviac oproti cenám v reštaurácii. Pri objednaní niekoľkých položiek sa účet navýšil tak, že bolo doslova lacnejšie sadnúť do auta a pre jedlo si prísť osobne.
Sociálne siete sa hneď ponuke do sýtosti vysmiali. Na Facebooku sa riešilo, koľko stojí rozvoz zadarmo a či by bolo možné k štyrom plateným rozvozom zadarmo dostať piaty skutočne zadarmo.
KFC priznal, že musí preveriť komunikáciu s verejnosťou. Všetkým, ktorých sa predražený odvoz zdarma dotkol, ponúkli kompenzáciu. Nakoniec sa rozhodli celý princíp služby úplne zmeniť. Namiesto navyšovania cien za jedlo, budú otvorene k cene prirátavať cenu za rozvoz.
K tomuto rozumnému vyhláseniu však neprišlo KFC hneď potom, ako bolo jasné, že sociálne siete to dajú fast foodu „vyžrať“. Predtým sa nezmyselne zamotávali do korporátnych strohých vyjadrení a tvrdili, že do ceny rozvážaných jedál sa premietajú i ceny za dielčie kroky, ktoré zabezpečia, že jedlo dorazí teplé.