Odborníci z Asociácie digitálnych marketingových agentúr každý mesiac v Stratégiách diskutujú na položenú otázku. Tento mesiac sme sa ich pýtali: Má Snapchat na Slovensku budúcnosť, alebo je to aplikácia odsúdená na zánik?
Pozrite si odpovede.
Peter Rehánek
sales director
paravan interactive
Určite má Snapchat u nás budúcnosť. Myšlienka Snapchatu je polárnym opakom ku existujúcim sociálnym sieťam ako Facebook alebo Instagram. Na nich je obsah verejný a čo uploadneme tam ostáva navždy. Snapchat si vybral opačný prístup. Jednotlivé “snapy" zmiznú po tom, čo si ich druhá strana pozrie. Aj “stories", Snapchatovská verzia “wallu”, mizne po 24 hodinách. Snapchatu sa týmto prístupom podarilo pokryť potrebu, ktorú nepokrýva žiadna iná sociálna sieť. Na žltého ducha si treba zvyknúť, pretože tak skoro neodíde. Kto neverí, nech sa pozrie do mobilov 13-25 ročných vo verejnej doprave. Snapchat je appka, ktorú u nich s prehľadom vidím najčastejšie. Je len otázkou času, kedy ho postupne začnú používať starší používatelia.
Nela Pazderková
Social Media Manager
Elite Solutions
Určite má budúcnosť. Nedávno sme realizovali prieskum, v ktorom mladí Slováci (14 – 20) uviedli, že Snapchat je využívaný len o 10% menej ako Facebook. Táto sociálna sieť nám už dnes dáva priestor na netradičné kampane, ktoré môžu budovať brand image, pričom s príchodom nových formátov a nových druhov reklám nám opäť otvorí nové možnosti. A keďže slovenské publikum nie je zatiaľ na komunikáciu brandov na Snapchate zvyknuté, pre agentúry to môže byť nielen veľká výzva, ale aj výhoda.
Daniel Duriš
senior konzultant
Pizza SEO
Pokiaľ nepríde k otvoreniu reklamného systému aj pre iné krajiny, resp. menšie značky, nemá z hľadiska predaja na Slovensku Snapchat potenciál. Využitie však vidíme v oblasti Live streamingu videa či fotiek z akcií ako sú festivaly, koncerty, diskusie a pod. Tam existuje možnosť pritiahnuť počas behu akcie na ňu ďalších návštevníkov (predpokladá to, že daný užívateľ-značka má už svoj following).
Zuzana Tvarošková
social media lead
TRIAD Advertising
Zatiaľ to vyzerá tak, že Snapchat sa u nás teší stále väčšej obľube. Pre mnohých je to nepochopiteľné, ale treba myslieť na to, že zobrazuje súčasný trend v komunikácii, ktorý je veľmi vizuálny, storytellingový, personalizovaný a zábavný. Vystihuje mladú generáciu, ktorá žije pre prítomnosť. Napríklad, mladí ľudia aj u nás fičia na Youtuberoch, o tom nemusíme ani polemizovať. Youtuberi radi prezentujú aj to, že sú na Snapchate, a tam môžeme sledovať ich “everyday shit” a vidieť, čo všetko za deň zažijú. Ľudia sú tak veľmi blízko k svojím idolom. Teraz je na Snapchate síce mladšia cieľovka, ktorá však raz vyrastie a bude vychovaná práve na tejto sociálnej sieti. Preto by ho značky, ktoré majú túto príležitosť, nemali úplne ignorovať. Výhodou pre ne je aj to, že s dobrým contentom ich tam budú ľudia brať skôr za kamaráta, nie ako reklamu.
Lucia Franková
social Media Manager
Core4/Tell it online:
To, akú má Snapchat budúcnosť, nie je úplne jednoznačné. Na jednej strane to mladú cieľovku baví, pomáha jej prezentovať sa a prináša jej nové prostredie, v ktorom si buduje ďalšie publikum. Z druhej strany, po čase môže naraziť na to, že jej tam chýba aj iný druh obsahu a len jeden content ju začne nudiť. Pre značky môže Snapchat navyše predstavovať len krátkodobý hype, ktorý im dlhodobo nedokáže plniť ciele, ktoré majú na sociálnych sieťach. Využiť túto sieť len dočasne a kampaňovo môže mať zmysel, ale pomer výsledku a prostriedkov na ňu vynaložených, nemusí byť efektívny. Aj tu platí, že netreba byť všade len kvôli tomu, že je to teraz „in“. Dnešná doba je totiž typická tým, že mladí sa dokážu rýchlo nadchnúť, ale rovnako rýchlo aj stratiť záujem. Keby však táto sieť mala byť odsúdená na zánik, neinšpiroval by sa ňou samotný Facebook, ktorý už chystá fotoappku, aby sa prispôsobil trendu „menej vlastných slov, viac fotografií a videí“.
Dávid Starinský
Creative Quality Manager
Visibility
Áno, Snapchat má na Slovenskom trhu budúcnosť, keďže tu ešte nevyčerpal svoj začiatočný potenciál. Náš trh mešká za jeho domovským trhom a v cieľovke sa mu podarilo etablovať - registruje ho. Až prestane byť "cool," bude to výzva pre vývojárov, či dokážu naservírovať v správnom čase také nové funkcie, aby stále bavil pôvodných používateľov alebo aspoň získal nových.
Michal Vavak
Chief Innovation Officer
digita.sk
Áno, Snapchatu veštíme zaujímavú budúcnosť. Postupne sa stáva obľúbeným ihriskom nielen pre tínedžerov, ale aj pre rôzne značky, ktoré objavujú jeho pestré možnosti. Je to rozhodne trendy doplnok komunikácie, ktorý prináša ľuďom špecifický druh obsahu, ktorý nenájdu na iných sociálnych sieťach. To mu aj kvôli jeho prednastavenému časovému limitu prináša určitú exkluzivitu, ktorú by sa mali značky naučiť využívať vo svoj prospech. V neposlednom rade nám prináša ideálnu príležitosť, ako osloviť mladých ľudí - generáciu Z, z ktorých si im blízkou komunikáciou a v štýle, ktorý majú radi, vieme vybudovať budúcich zákazníkov.
Daniel Zaiček
sales & marketing manager
B2B Group
Až budúcnosť ukáže, či bude úspešná naprieč svetom. Alebo len vyhypovaná appka jednej generácie v USA. Tiež záleží, kedy do nej prasknú reklamu, vtedy nastane bod zlomu.
Martin Rajec
social media specialist
Zaraguza
Áno. Snapchat u nás budúcnosť má. Zaujímavosťou je, že je to sociálna sieť postavená na real-time obsahu a to je rozdiel oproti klasickým sociálnym sieťam ako Facebook, Instagram či Youtube. Sú pokusy tretích strán o vývoj aplikácií, ktoré by umožňovali publikovanie vopred pripraveného obsahu avšak nič spoľahlivé či dokonca odobrené samotným Snapchatom neexistuje. Ľudia môžu byť vďaka nemu opäť o čosi bližšie k svojim celebritám či podujatiam, ktoré ich zaujímajú. Z marketingového pohľadu je to jedna strana mince, tá druhá je, ako to dokážu využiť značky. A to je už našou úlohou, a výzvou, na ktorú sa tešíme.
Zdroj: eb, ADMA