Oslovili sme ľudí, ktorí pracujú s Intagramom každý deň, aby vybrali kampane, na ktorých si vyskúšali nové veci. O svoje know-how sa podelili so Stratégiami. Ak začínate na Instagrame, toto vám pomôže.
Agentúra: PS:Digital
Martin Kukoľ
Head of Visual Communication
Instagram účet: @Lenovoslovakia
Agentúra spravuje Instagram účet pre IT firmu Lenovo. Ako sama tvrdí, spravuje ho od nuly a stále sa učia, čo funguje a čo nie. Výhodou je, že účet má veľkú podporu z globálnej centráli a obsah čiastočne preberajú a dopĺňajú vlastnými postami.
„Počas práce na Instagrame pre Lenovo Slovakia sme zistili, že ľudí tu vôbec nezaujímajú technické špecifikácie či detaily produktov. Najlepšie nám fungujú posty, ktoré sú jednoducho imidžové a stačí k nim aj úplne jednoduchý a prirodzený popis. Instagram copy je od FB copy často plne rozdielne a zákaznikom tak komunikuje úplne iný obsah. V skratke, na Instagrame nekomunikujeme technické benefity zariadení ale lifestylový content,“ hovorí Martin Kukoľ.
Kedy na účte pribúdajú followeri? Keď spustí agentúra pre Lenovo crosspromo kampaň na Facebooku a teda účet na Instagrame promujú aj na Facebooku.
Takeout:
Instagram content nie je kopírka Facebooku
Pri vytváraní Instagram contentu je dôležité uvedomiť si, že každá sieť potrebuje vlastný content. Instagram zvlášť, keďže ide o médium citlivé na vizuál. Určite neurobte na začiatku chybu a nepreklápajte na IG svoj FB obsah. Zdá sa to ako banalita, ale mnoho IG accountov len repostuje FB posty, ktoré sú nerelevantné pre túto sieť.
Nerobte to, ak to má byť nasilu
Fotky, pekné fotky, zaujmú ľudí viac ako grafika. Pokiaľ nie ste tak dobrí ako Target, Frooti Life alebo Vaynermedia , tak ostaňte pri fotkách. Ak chcete ísť do grafických prvkov, skúste sa inšpirovať ateliérovými prácami od vyššie spomínaných. Pre mňa osobne má Target asi najkrajší IG content. Ľudia na instagrame rýchlo vycítia, keď nejaký brand vyrába content nasilu a nevie to/nejde mu to. Preto odporúčame byť opatrní a nerobiť niečo, čo nie je vo vašich silách.
Instagram je láska - nedá sa kúpiť
Často musím opakovať dôležitú vetu - Instagram nie je hardsell médium. Mnoho klientov si to neuvedomuje. Na instagrame nepredávajte, nehovorte o cenách a neinformujte o krátkodobých akciách, eventoch, informáciach. Sústreďte sa na posty, ktoré budú everlasting, pekné a relevantné pre cieľovku. To je základ na to, aby ste vybudovali zo svojho brandu lovebrand cez Instagram. Inšpirujte sa tými, ktorí to robia dobre: Frank bod
alebo napríklad Red Bull.
Môžete ale do kampane dať koľkokoľvek peňazí. Možno vám prinesie nejaký engagement, získať ale od ľudí Follow je ťažšie.
Agentúra: Elite Solutions
Vojto Kosa
copywriter senior
Učet: @scrub_mark v Česku a na Slovensku
Agentúra spravuje účet na Instagrame pre značku Mark Scrub, ktorá vyrába kávový peeling pre ženy. Už samotný produkt naznačuje, že tvoriť preňho vizuálne peknú komunikáciu, nebude ťažký oriešok. Napriek tomu social manageri z agentúry vedia jasne povedať, čo v tomto prípade nefunguje:
Takeout:
- Dôležitou samozrejmosťou je jednotný štýl komunikáciu. Či už témou, vizuálnym štýlom alebo jazykom, značka musí vystupovať jednotne.
- Vôbec sa netreba báť vypýtať si content od followerov (samozrejme, credit is given where credit is due). My máme zaujímavý obsah, oni sa zapoja do komunikácie a tešia sa, že sú bližšie k brandu.
- Aj keď je to niekedy nevyhnutné, snažíme sa minimalizovať stockové fotky, pretože nám kazia autenticitu postov. Radšej si všetko nafotíme sami, vytvoríme jedinečný content, ktorý nám funguje najlepšie.
- Komunikujeme veľmi aktívne. To neznamená len odpovedanie na správy alebo otázky, ale aj vyhľadávanie postov, zapájanie sa do diskusií, reakcie na témy, ktoré sa nám hodia. Je to prácne, ale funkčné, jednoduchšie takto tvoríme pozitívny pocit o brande
- Na Instagrame ešte stále veľmi dobre funguje spolupráca s populárnymi Instagramermi (a -kami). Na oboch trhoch sme spolupracovali s viacerými babami (post na ich účtoch s odkazom na produkt), pričom sme super výsledky dosiahli pri každej spolupráci (nárast tržieb oproti priemeru za tri nasledujúce dni).
- Reklama na Instagrame je fajn, ale nám v žiadnom z prípadov nepriniesla výsledky ako prirodzený content. Najviac sa nám ale osvedčila reklama s našou hviezdou Lucid Sládečkovou.
- Nekvalitnú fotku nezachráni žiadny popis ani hashtag. Môže sa stať, že máme dokonalú fotku, inokedy "iba" peknú, ale nezaujímavú nedáme von nikdy.
„Instagram na Slovensku nie je ešte okukaný a ponúka veľa možností, ako autenticky zaujať široké publikum. Má pre brandy veľký potenciál, agentúry si tu tiež môžu otestovať svoju kreativitu a užiť si peknú robotu s kvalitnými výstupmi, ktoré sú na Instagrame dôležitejšie ako v ktoromkoľvek inom kanáli,“ uzatvára Vojto Kosa.
Agentúr: Hype
Marek Didák
creative director
Účet: @startitup_news
Agentúra spravuje Instagramovský účet pre informačný portál startitup. A vyskúšala ísť opačnou cestou - sami lajkovali fotky bežným ľuďom. Pri tomto tzv. onboardingu followerov im najlepšie fungovali tieto stratégie:
Followovanie, lajkovanie a komentovanie cieľovej skupiny
Vyhliadli sme si ľudí, ktorí patrili do našej cieľovej skupiny a tých sme následne followovali, lajkli sme im fotku, prípadne pridali relevantný koment pod ich obsah. Podľa štatistík takto môže spätne sledovať váš profil až 34% fanúšikov.
Cross-channel awareness
Startitup má aj Facebook stránku, preto sme tento kanál využili na promo Instagram profilu. Na Facebook sme pridali link na Instagram príspevok zo zákulisia Startitupu a do popisu sme dali call to action, aby ľudia sledovali náš profil na Instagrame, ak chcú vidieť viac zákulisného contentu. Cross-promotion však nemusíte aplikovať len na iných sociálnych sieťach. Na Instagram môžete kľudne ľudí smerovať z web stránky, videa či letáku.
Takeout:
Fungujú fotky zo zákulisia
Pri tvorbe obsahu pre Instagram berte do úvahy v prvom rade to, že sa bavíme o vizuálnej sociálnej sieti. Kvalitné copy preto len ťažko zachráni slabý obrázok. Keďže ľudia si na Instagram prišli pozrieť kváziumelecké fotografie od svojich kamarátov, treba sa im prispôsobiť. Dlhodobo nám funguje autentický obsah zo zákulisia a fotky s tvárami. Zistili sme, že fotografie, ktoré obsahujú tvár, majú vyššiu mieru engagementu.
Sľúbte odmenu
Klientom tiež odporúčame využívať user generated content, ako sme to spravili napríklad pri kampani #SomNarcis pre Ligu proti rakovine. Hackom, ako získať obsah od fanúšikov, môže byť súťaž či prísľub odmeny - a to nielen materiálnej. Pivná značka Newcastle Brown Ale napríklad dávnejšie motivoval ľudí, že ak im pošlú fotografie, tak ich vtipne dofotošopujú a uverejnia na svojej stránke. My sme zas pri Lige proti rakovine motivovali používateľov okrem vyššieho cieľa - boja proti rakovine - aj prísľubom toho, že sa na stránke www.dennarcisov.sk objavia vo feede spolu so svojimi obľúbenými celebritami.
Nechajte iných hovoriť za vás
Taktika, ktorá je veľmi efektívna na Instagrame, je influencer marketing. Ten sa nám okrem iného osvedčil aj pri kampani #SomNarcis pre Ligu proti rakovine. Váš message totiž pôsobí vierohodnejšie, ak ho za vás povedia influenceri.
Hashtagy – nepoužívajte hocijaké
Ďalším spôsobom, ako zvýšiť engagement, je využitie hashtagov. Keďže do príspevkov na Instagrame nejde pridávať linky, hashtagy hrajú v porovnaní s Facebookom oveľa významnejšiu úlohu. Tak ako pri samotnom obsahu, aj tu je potrebné, aby boli konzistentné. Startitup preto pravidelne používa hashtag #startitup_news, čo je zároveň aj názov ich profilu. Pri kampani pre Ligu proti rakovine sme zas využívali hashtag #SomNarcis či #DenNarcisov. Okrem toho sa nám osvedčilo využívať hashtagy, ktoré zároveň používa naša cieľová skupina. Výrazne tak zvyšujeme relevantný dosah príspevkov. Množstvo potenciálnych zákazníkov sa dostane do feedu s daným hashtagom, kde okrem iných vidí aj náš príspevok.
Zdroj: eb.