Rada pre reklamu zverejnila najnovší prehľad sťažností, ktoré podali ľudia na reklamy v roku 2015. Najčastejším dôvodom, prečo sa ľudia sťažovali, bola slušnosť reklamy.
RPR obdržala 42 sťažností, ktoré hovorili, že reklama je v rozpore s normami slušnosti. Sťažovatelia vytýkali posudzovaným reklamám, že porušujú všeobecné normy mravnosti a slušnosti. Prekážalo im samoúčelné zobrazenie ľudského tela, najmä ženského. Ďalším dôvodom bolo, že reklamy zavádzali spotrebiteľa. Sťažnosti namietali prevažne voči reklame, ktorá sprostredkúva informácie nejasným, nezrozumiteľným prípadne viacvýznamovým spôsobom. Celkovo Arbitrážna komisia posudzovala v minulom roku 83 reklám, pričom 30 z nich uznala za neetické.
Produktové kategórie
Čo sa týka produktových kategórií, najviac sťažností prišlo na reklamy z oblasti módy, oblečenia a doplnkov, nasledovali finančné služby/poisťovníctvo a potom služby ako také. Štvrtá skončila kategória alkoholických nápojov a reklamy na ne.
|
Produktová skupina |
|
Počet sťažností |
Služby (domácnosť, voľný čas, cestovanie, zábava ai. ) |
|
17 |
Finančné služby/poisťovníctvo |
|
21 |
Telekomunikácie |
|
12 |
Móda (oblečenie, doplnky) |
|
27 |
Zdravie (voľnopredajné lieky, zdravotné pomôcky, výživové doplnky) |
|
9 |
Alkoholické nápoje |
|
15 |
Potraviny/Nealko nápoje |
|
5 |
Elektronika |
|
4 |
Tretí sektor |
|
2 |
Ostatné |
|
13 |
Médiá
Z médií najviac sťažností prišlo na reklamy, ktoré boli umiestnené na billboardoch, citylightoch alebo veľkoplošných vonkajších priestoroch. Veľký počet sťažností dostala RPR na reklamy, ktoré sa vysielali v televízii ale tiež na internetové reklamy. Pri vonkajšej reklame (billboardy, citylighty, voľkoplošná vonkajšia reklama) najviac sťažovateľom prekážalo, že reklamu na tomto médiu môžu ľahko vzhliadnuť deti a maloletí, v prípade že obsahuje nevhodný vizuál.
Médium |
|
Počet sťažností |
Vonkajšia reklama |
|
45 |
a) Billboard |
|
35 |
b) Citylight |
|
9 |
c) Veľkoplošná vonkajšia reklama |
|
1 |
Internet |
|
27 |
a) Banner |
|
1 |
b) Web stránka zadávateľa |
|
18 |
c) E-mail marketing |
|
2 |
e) Reklamný článok |
|
1 |
e) Reklama na sociálnych sieťach |
|
3 |
d) Video na YouTube |
|
1 |
e) Reklama vo vyhľadávači |
|
1 |
TV spot |
|
37 |
Leták/Plagát |
|
10 |
Printová reklama |
|
1 |
Rozhlasový spot |
|
3 |
Reklamná kampaň |
|
2 |
Pozrite si reklamy, na ktoré prišlo najviac sťažností v roku 2015
Zadávateľ: MONTRE
Rozhodnutie AK: reklama nie je v rozpore s etickým kódexom
Rada obdržala 15 sťažností od fyzických osôb na reklamnú kampaň zadávateľa Montre, ktorá propagovala značku Klenoty Aurum. Sťažovatelia považovali reklamu za sexistickú a vytýkali jej, že využíva ženskú nahotu na upútanie pozornosti bez súvisu s produktom.
Zadávateľ: GAS Familia, s.r.o., Stará Ľubovňa
Rozhodnutie AK: reklama je v rozpore s etickým kódexom
Známy prípad ešte z roku 2014, kedy Gas Familia prišla s kontroverznou prvou vlnou kampane. Jej druhá vlna vzbudila záujem médií, občanov a RPR zdá sa ešte viac. Rada zaevidovala sťažnosti na reklamu v druhej vlne od viacerých fyzických osôb. Sťažovatelia reklame zhodne vytýkali jej zameranie na mladých a mladistvých a boli toho názoru, že vizuál v kontexte sloganov „Keď nie si len mamkin synáčik“ a „Keď nie si len ocinova princezná“ nabáda mladistvých ku konzumácii alkoholu. Viacerí sťažovatelia poukazali na nevhodné umiestnenie reklamy v tesnej blízkosti Centra pre liečbu drogových závislostí či školy. Viac o kampane sa dočítate tu.
Zadávateľ: Breva
Rozhodnutie AK: reklama je v rozpore s etickým kódexom
Reklama od zadávateľa Breva patria spolu s reklamami od zadávateľa CALZEDONIA patria k tým, o ktorých sa hovorí každý rok najviac. Ich reklami poburujú najmä okolitú verejnosť.
Zadávateľ: CALZEDONIA SLOVAK
Rozhodnutie AK: reklama nie je v rozpore s etickým kódexom
Zdroj: Erika Brindzová