Médiámi obieha správa o tom, ako dve práce, ktoré získali levov v Cannes Lions, sú potenciálne scamy, teda projekty, ktoré vznikli len preto, aby uspeli na súťaži, reálne ale neexistujú.
Prvý sporný projekt, ktorý si zobrali na mušku viaceré médiá, je aplikácia s názvom I sea, ktorú vyvinuli v Singapure v agentúre Grey Group. Aplikácia mala pomôcť utečencom na mori. Ak ste z brehu zbadali loď, ktorá sa podobá na tú s utečencami, mohli ste to prostredníctvom aplikácie nahlásiť najbližšej záchrannej lodi.
Problém začal byť už niekoľko týždňov pred otvorením festivalu Cannes Lions, keď už vtedy sa pošuškávalo, že aplikácia nie je úplne developersky v poriadku. App Store ju nakoniec stiahol 20. júna, paradoxne, keď za ňu agentúra získala bronzového leva. Prišlo sa totiž na to, že hoci aplikácia sľubovala reálne zábery z mora v reálnom čase, v skutočnosti ukazovala stále ten istý obrázok. Záber však mala aplikácia zobrazovať v reálnom čase pomocou satelitu a Google Maps.
Organizátori Cannes Lions vydali preto oficiálnu správu, v ktorej vyhlásili, že momentálne prebieha dodatočné preverovanie funkcionality aplikácie a odvolávajú sa na buzz, ktorý okolo aplikácie vznikol. Záver ešte nie je známy.
Druhý prípad je ešte o čosi kurióznejší. Ide o reklamu od brazílskej agentúry Almap BBDO, ktorá prekvapila médiá, keď za svoju reklamu získali bronzové leva. Počas prednášky, ktorú viedla centrála BBDO sám jej riaditeľ vyhlásil, že sa dopočul o tom, že jedna z ich sieťových agentúr údajne vyhrala cenu za potenciálny scam. “Vyzval som ich, aby cenu vrátil, pretože nechcem ani nikto z BBDO mal takúto cenu,” povedal David Lubars, globálny riaditeľ. Informoval o tom portál adweek.
Portál tiež uvádza stanovisko, v ktorom hovorca BBDO potvrdil, že všetky práce pre klienta Bayer (pre ktorého bola robená sporná reklama) boli z festivalu stiahnuté. Sporným bodom tu bolo najmä to, že za mediálne nasadenie zaplatila agentúra Almap BBDO, čo je v priamom rozpore s pravidlami festivalu. V nich venuje festival špeciálnu časť práve scamom a uvádza, že práca a jej mediálne nasadenie musí byť odsúhlasené a zaplatené klientom.
Hovorca siete BBDO sa verejne ospravedlnil organizátorom a klientovi.
Reklamu okrem toho, že označili za scam, označili aj za sexistickú. To by bolo tiež v rozpore s pravidlami, ak by tak rozhodla porota. Vo vyjadrení, ktoré dal predseda poroty Ricardo John pre adweek, stálo, že reklamu za sexistickú nepovažujú (v porote bolo sedem žien).
Reklama získala broznového leva v kategórii Outdoor a tiež Print/Publishing. Zatiaľ nie je oficiálne známe, aké kroky organizátori Cannes Lions podniknú.