Pracovať v reklame chce na Slovensku stále menej mladých ľudí. Odchádzajú do iných oblastí, možno za vidinou lepšieho zárobku za menej práce.
To však predstavuje pre slovenskú reklamnú brandžu vážny problém. Ak nebudú v reklame pracovať kvalitní mladí ľudia, nebudú ani kvalitní seniori. Tak sa na vec pozerajú organizácie KRAS a ADC. Preto vznikol projekt s názvom Štempel, v ktorom spojilo sily 17 slovenských agentúr a rozhodli sa navzájom si pomôcť. A to tak, že spoločne dajú šancu študentom, ktorým poskytnú stáž a ukážu im, že práca v reklame je stále sexy.
Na pôde KRAS a ADC vznikla pracovaná skupina na čele s prezidentom ADC Martinom Woskom a členom pracovnej skupiny ADC a autorom prieskumu z marca 2016 Andrejom Csinom, ktorí sa projektu venujú. Andrej Csino vidí problém najmä v tom, že žijeme v dobe startupov, youtuberov, business success stories a podobne a tieto oblasti sa stávajú pre mladých viac atraktívnejšie. “Okrem toho máme dojem, že z reklamy sa stratila nálepka pozlátka a všetci vedia, že sa tu dá super zarobiť, ale aj že to stojí nenormálne úsilie a práca to nie je ľahká. Cítili sme potrebu urobiť projekt, kde sa prvý raz spoja sily mnohých agentúr. Predsa len, je to spoločný problém a spoločné riešenie má pre branžu väčší efekt ako individuálne aktivity jednotlivých agentúr.“
Riešenie bolo, že na stránke adcstempel.sk našli študenti zadanie, ktoré mali naplniť. Konkrétne mali za úlohu navrhnúť kampaň na hudobnú službu Spotify premium. Podľa návrhov odborníci z agentúr vybrali tie, ktoré si zaslúžia štempel a teda dostanú záruku, že môžu mesiac stážovať vo vybranej agentúre.
Tu majú študenti skúsiť skutočnú prácu v reklamnej agentúre. Autori projektu dúfajú, že takto mladí zistia, že práca v reklame môže byť stále zábavná.
Andrej Csino vidí význam projektu najmä v tom, aby mladým uľahčili proces vstupu do branže. “Stáže sú ideálny mostík, aby reklamu spoznali, jej svetlé aj temné stránky a mohli sa rozhodnúť sami.”
Martin Woska hovorí, podľa čoho vyberali študentov, ktorí dostanú štempel: “Vypracovania boli také, uhm, študentské, ale zase nečakali sme úroveň Young Lions, takže ja osobne som nebol sklamaný. A našli sa samozrejme aj veľmi pekné veci, kde bol zjavný aj talent aj nadšenie. A tú kombináciu sme práve hľadali.”
440 záujemcov vyplnilo formulár ešte pred zverejnením zadania, nakoniec sa prihlásilo 72 študentov, štempel udelili 21 študentov. Voľných garantovaných miest v 17tich agentúrach bolo 23, prácu tak mali istú, išlo už len o to, kto sa o miesto dokáže rýchlejšie pobiť. Doslova.
“Platilo, že kto prv melie, ten prv berie. Možno len v tomto jedinom bol trochu chaos. Štemplisti totiž poslali skupinové maily do viacerých agentúr a „hrali to na viac strán.“ A preto chvíľu trvalo, kým sa usadil prach, nastal v tom poriadok a všetci sa pekne pousádzali do agentúrnych lavíc,” približuje Andrej Csino.
“Mne sa zatiaľ najviac páčilo, keď nám jeden chalan zavolal 30 sekúnd po tom, ako sme rozoslali štemple, že chce stážovať v TRIADe. Na moje súkromné číslo. Neviem odkiaľ ho mal, ale bolo to sympatické. Vraj na to dosť dlho čakal,” priznáva Martin Woska. O záujem zo strany študentov sa vraj neobával: “Vedeli sme, že záujem o stáže v agentúrach je značný, pretože to vidíme každý rok pred letom v našich mailboxoch.”
Najväčší záujem o stáž je v agentúrach Triad, Zaraguza a MADE BY VACULIK.
Po stáži je šanca, že študent môže ostať pracovať v reklamnej agentúre. Ak sa tak aj nestane, podľa Andreja Csina má so štemplom väčšiu šancu uplatniť sa neskôr: “Dnes je taký hlad po talentoch a rising stars, že ak človek talent počas stáže prejaví, má extrémne vysokú šancu že tam aj ostane. A ak aj nie, projekt Štempel a jeho odborní garanti – my, čo v praxi robíme- garantujeme absolventovi vysokú šancu zamestnať sa v inej agentúre. A podľa ohlasov je už teraz vidno, že Štemplisti budú mať v tomto isté výhody.“
Autorov projektu sme sa pýtali:
Andrej Csino
Čo by malo byť pre mladých dnes na reklame sexy?
To je dobrá otázka. Osobne si myslím, že je to najmä kreatívne prostredie oproti iným typom práce. Stále platí aj možnosť výraznejších zárobkov a rýchlejšieho kariérneho rastu ako povedzme v korporáciách. Samozrejme je výhodou, že v dobe sociálnych sietí sa mladí môžu profesne venovať aj tomu, čo ich prirodzene baví a na čo už sú z generačného hľadiska „teraz odborníci“.
Na čo najhoršie by sa mali mladí pripraviť, ak pôjdu teraz stážovať do agentúr?
To jediné zlé, čo sa im môže stať, bude, ak sa im nikto počas stáže nebude venovať.
Martin Woska
Neobávate sa, že ak mladí zistia, že pracovať v agentúre je drina, znova ich to definitívne odradí?
Nie. Ak to niekoho odradí, len preto, že je to ťažké, nemá v reklame čo hľadať.
Čo budete považovať za úspech?
Keď po lete vyjde z agentúr 21 motivovaných mladých ľudí nasiaknutých reklamou, čo sa niečo ozajstné naučili. A keď o tom povedia svojim spolužiakom.
Čo ukázal prieskum:
Pred spustením projektu sa za pomoci Kamila Charváta, stratéga z agentúry MUW Saatchi&Saatchi, uskutočnil prieskum medzi mladými. Zúčastnilo sa ho 200 študentov. V prieskume sa pýtali na skúsenosti, plány po škole, typ pozície, o akú by mali záujem, aké majú bariéry sa do reklamky prihlásiť, či ich zaujíma Zlatý klinec a podobne.
Výsledkom je, že
- takmer polovica študentov nebola brandžou teda žiadnou reklamnou agentúrou oslovená.
- 75% chce robiť v marketingu, ale len 1/3 v samotnej reklamnej agentúre.
- takmer 20% by napríklad uprednostnilo nejakú skúsenosť pred tým, ako by sa o prácu v agentúre vôbec začali uchádzať.
- 85% malo jasný záujem o stáž