Stratégie pre vás zosumarizovali dostupné prieskumy a názory marketérov, ktorí majú skúsenosti s českým i slovenským trhom. Reklamné agentúry, ktoré pôsobia na oboch trhoch, sa zase podelili so skúsenosťami, čo funguje v reklame a akí sú klienti.
V oboch krajinách vlastnia internetoví používatelia v priemere 3,2 digitálnych zariadení, na ktorých trávia asi 5 hodín denne.
Na sociálnych sieťach trávia Slováci (2,3 hod.) v priemere viac času ako Česi (1,9 hod.). Česi sa na sociálnu sieť prioritne prihlasujú hlavne cez notebook (38 %), Slováci cez smartfón (39 %). Slováci využívajú aj viac sociálnych sietí. Viac ako 30 % slovenskej internetovej populácie je denne na Facebooku, Messengeri aj YouTube, viac ako 30 % českej internetovej populácie využíva iba Facebook. TOP 5 využívaných sociálnych sietí, ktoré Slováci aj Česi využívajú aspoň raz za týždeň, sú v oboch krajinách rovnaké aj v rovnakom poradí: Facebook, YouTube, Messenger, Google+, Skype. Odlišnosť je však v tom, že všetky uvedené sociálne siete využíva viac Slovákov ako Čechov. Lokálne sociálne siete využíva menej ľudí. Na Slovensku je to napríklad Pokec s 25 %, v Čechách sú to lide.cz s 9 %. Cez internet už niekedy nakupovalo 61 % Slovákov a 65 % Čechov.
Prieskum o produktoch, ktoré respondenti plánujú kúpiť, a informácie o nich si na internete zisťuje 68 % Slovákov a 62 % Čechov.
Pri jednotlivých produktových kategóriách to v oboch krajinách vyzerá veľmi podobne, Slováci možno o trošku viac realizujú prieskum pri kúpe produktov osobnej starostlivosti.
V rámci prieskumu, akým spôsobom si ľudia vyhľadávajú alebo teda získavajú informácie o produkte pred samotnou kúpou v prípade Slovákov aj Čechov, vedie vyhľadávanie a porovnávanie cien na internete, nasleduje vyhľadávanie informácií cez www vyhľadávače a tiež cez stránky konkrétnych značiek.
Jedným z najvýraznejších rozdielov medzi Slovákmi a Čechmi je fakt, že Slováci sú emocionálnejší, Česi racionálnejší. Na tom sa zhodujú aj marketingoví aj reklamní odborníci. A tu je niekoľko posolstiev ľudí z brandže:
Zuzana Ďurčeková, managing director MADE BY VACULIK:
Česi sa neboja ísť v humore do krajností.
Jana Kutlíková, country manager Zoot Slovensko:
Český zákazník je veľmi náročný na korektnú komunikáciu. Nič neodpúšťa.
Karel Hrbek, marketingový riaditeľ Kofola ČeskoSlovensko:
Česi sa oveľa viac ako Slováci zapájajú do online aktivít značiek.
Michal Pilip, marketingový riaditeľ Ozeta a Otto Berg:
Odozva na akékoľvek reklamné posolstvo je v Česku oveľa rýchlejšie ako na Slovensku.
Milan Šemelák, Chief Disruption Officer Oliver Group, Chief Creative Oliver Central Europe:
Značky v Česku sú viac biznisovo pragmatické.
Celú analýzu rozdielov medzi českým a slovenským spotrebiteľom si môžete prečítať v júlových Stratégiách.