StoryEditor

Názor ADMA: Ako poraziť pop-up okná na stránke

03.10.2016, 14:15
13 odborníkov z ADMA odpovedá, či majú pop-up okná význam. Google penalizuje, ak aj vaša reklama je "vyskakovacia".

Nové podmienky, ktoré Google pripravil, sa týkajú verzií stránok pre mobilné zariadenia a v platnosti budú od 10. januára budúceho roka. Po novom pripravuje gigant penalizácie za to, ak na vašej stránky bude „vyskakovať“ reklama.

Obmedzenia sa budú teda týkať stránok, ktoré vo svojich mobilných verziách umiestňujú pop-up reklamy. Podľa portálu The Verge Google takýmto stránkam zníži ranking vo vyhľadávaní. Toto obmedzenie by sa nemalo dotknúť stránok, ktoré obsahujú kvalitné a relevantné informácie. Môže to však mať vplyv na dve stránky s podobným obsahom. V takomto prípade bude zvýhodnená stránka, ktorá neobsahuje pop-up reklamy. Google chce takto vyjsť v ústrety používateľom a zabezpečiť im relevantný obsah bez prerušení.

Nové podmienky sa týkajú pop-up reklám, ktoré svojím rozmerom zakryjú väčšinu alebo celý obsah webovej stránky, čím znemožnia čítanie textu, kým sa ich používateľovi nepodarí reklamu zrušiť. Podľa Business Insider sa nové podmienky netýkajú napríklad upozornení o používaní cookies, vyžiadania kontaktných detailov v prípade nákupu alebo overenie veku používateľa na niektorých stránkach. Povolené sú tiež bannery, ktoré zaberajú rozumnú časť displeja.

Podľa BBC môže byť jedným z dôvodov tejto zmeny fakt, že otravné reklamy vedú používateľov k tomu, aby používali ad-blocking aplikácie – a to nie je výhodné pre Google, keďže väčšinu ziskov má z reklamy.

My sme sa spýtali odborníkov z Asociácie digitálnych marketingových agentúr, či všeobecne odporúčajú pop up okná na stránke. Tu sú odpovede. 

archív

Martin Majling, UX Designer, SCR

NIE.

V dnešnej dobe užívatelia navštevujú web z rôznych zariadení ako smartphone, tablet, notebook a nie je možné ich 100℅ identifikovať aby sa zabránilo zobrazeniu pop-up okna tým, ktorí nám už svoj email zadali. Dobrou alternatívou, ktorú využívame je návrh štruktúry webovej stránky, na ktorej je zber emailov na konci webu alebo ako plávajúca časť pri scrollovaní.

 

archív

Marek Šulik, Strategy Director, VISIBILITY

ÁNO.

V prvom rade by nemalo byť otravné. Nemalo by prekrývať podstatnú časť obsahu, ktorý sa na stránke nachádza. Malo by sa zobrazovať len tým správnym užívateľom a v správnom čase (teda nie hneď po načítaní alebo pri prvej návšteve). Nemalo by brániť návštevníkovi v tom, aby si mohol prezrieť obsah webu aj keď ho pop-up nezaujme. Ak ho návštevník zruší, tak by sa nemalo zobrazovať hneď pri ďalšej návšteve. Malo by sa správne zobrazovať na mobilných zariadeniach.

 

archív

Alexander Botev, Strategy/Creative Director, NetSuccess

NIE.

Pop-up okno je nežiadúci/rušivý element z pohľadu návštevníka webu a prekážkou v získaní požadovanej informácie. Ľudia hľadajú únikovú cestu a buď odídu z webu úplne alebo zatlačia X bez skúmania "výhodnosti" správy. Zmysluplnou alternatívou s väčším konverzným efektom je umiestniť premyslené pole zberu údajov tam, kde končí primárna informačná hodnota pre návštevníka webu, napr. medzi koniec textu a pätičku.

archív

Marek Barančík, Graphic Designer, TRIAD Advertising

ÁNO.

Graficky by mal pop-up ladiť k dizajnu stránky, nemal by byť zbytočne veľký, takisto informácia v ňom má byť krátka a jasná, formulár alebo button priamo v pop-upe, určite viditeľný krížik na zatvorenie. Pri mobilnej verzii webu treba dbať na to, aby aj títo návštevníci vedeli jednoducho pop-up zatvoriť a pokračovať na stránku alebo vykonať žiadanú interakciu, lebo nie je nič horšie ako neresponzívny pop-up, ktorý sa nijak nedá skryť a z návštevníka webu sa tak stáva zúrivý bounce rate. Zobrazovanie pop-upu môže byť hneď po príchode na stránku alebo podmienené nejakým správaním užívateľa na stránke, aby vyrušenie užívateľa v prehliadaní webu bolo čo najmenej výrazné, silené a nenaštvalo ho to viac ako by to pre neho bolo užitočné.

 

Daniel Zaiček, marketing manager, B2B GROUP

NIE.

Osobne ma to otravuje. V podstate to ale záleží od typu webu. Keď som napr. niekde na blogu a vyskočí mi, že subscribe for newsletter, tak to môže pomôcť k získaniu toho mailu. Každopádne je dôležité, kde to je umiestnené, čo je cieľom pop-up okna, aký má vizuál, aký má obsah, aký CTA. V podstate to nie je gamechanging záležitosť. Otestuj a uvidíš.

 

archív

Matúš Lieskovský, Account manager, Adbee

ÁNO.

Pop-up okno by nemalo narušiť zážitok návštevníka, naopak by ho malo zlepšovať a pridávať hodnotu. Správne odkomunikovanie toho, čo zanechaním kontaktu návštevník získa, môže byť rozdielom medzi tým, či sa na web ešte vráti alebo nie. Vo všeobecnosti platí pravidlo: nečakajte, že vám návštevník niečo (svoju emailovú adresu) dá, ak mu za to niečo neponúknete.

archív

Vladimír Macko, Performance Marketing Specialist, RIESENIA. com

ÁNO.

Pop-up okno chápeme ako agresívnu formu marketingu, proti ktorej chce bojovať aj samotný Google. Správnou stratégiou však vieme pripraviť také pop-up okná, ktoré nebudú vnímané ako obťažujúce. Cieľom by malo byť návštevníkovi ponúknuť nejakú výhodu, bonus, protihodnotu. Ak chceme získať od návštevníka kontakt, presvedčíme ho pomocou správneho marketingového textu. Musíme si však uvedomiť, čo návštevník očakáva a čo ho presvedčí. Chce získavať viac informácií, má záujem o zľavy, chcel by poradiť? Okrem textu je, samozrejme, dôležitá aj voľba počtu vyplňovacích políčok. Čím je ich viac, tým viac návštevníkov odradíte. Nezabúdajte ani na dizajn, ktorý by mal korešpondovať s dizajnom stránky. A nakoniec call to action tlačidlo, na ktoré musia návštevníci kliknúť. Ak nezahrniete tlačidlo "Nemám záujem", môže to byť možnosť, ktorá presvedčí určité percento, aby kontakt vyplnila. Ak to zhrniem, je potrebné citlivo narábať s textom, počtom políčok, dizajnom i tlačidlom pre odoslanie. Menej agresívnou a rozumnou formou môžete získať oveľa viac.

 

ADMA

Peter Šebo, CDO, PS:Digital

ÁNO.

Áno, ale! Iba v špeciálnych situáciách a pri špeciálnych klientoch. Ideálne až po strávení určitého času na stránke počas návštevy (napr 3+ min), alebo po prezretí určitého počtu podstránok alebo pri určitom počte opakovaných návštev jedného používateľa a pod. A iba v prípadoch, kedy je zber leadov primárnym účelom daného webu/microsite. Pop-up s odporúčanými článkami alebo prihlasovaním sa do newslettera podľa mňa určite nie je dobrý nápad.

 

archív

Zuzana Konečníková, Online Marketing Asistent, PizzaSEO

ÁNO.

Odporúčanie umiestnenia pop-up okna na web klienta závisí predovšetkým od klienta a jeho biznisu samotného. Ak je klient pripravený ponúknuť napr. newsletter s pridanou hodnotou výmenou za email návštevníka webu, určite je na mieste sa zamyslieť či takúto možnosť prezentovať prostredníctvom pop-upu. To, či je je pop-up vhodným riešením pre klientov web, odhalí testovanie (pop-up vs. fixná lišta nad pätičkou webu vs. statická bunka v ľavom stĺpci atď.) a dáta z Google Analytics. Web je nástroj, na ktorom je potrebné neustále pracovať a práve testovanie je cesta, ktorou dokážeme exaktne určiť, čo funguje na klientových zákazníkov. Vzhľad pop-upu je taktiež kapitola sama o sebe, kde je vhodné testovať grafické spracovanie, text alebo farebnosť CTA tlačidla. Ideálny pop-up, aplikovateľný na každý web, neexistuje. V kontexte penalizácie mobilných webov s pop-upmi, ktoré Google zverejnil koncom augusta, je však nutné vyhnúť sa pop-upom prekrývajúcich celú obrazovku a odhaliť čo najviac obsahu stránky. Neodporúčame pop-upy, ktoré sú intruzívne, napr. nad obsahom ešte pred jeho zobrazením. Tie naopak môžu zvýšiť exit zo stránky.

 

archív

Yannis Dimitriadis, UX dizajnér, Core4 / Tell it online

NIE.

Za najväčšiu nevýhodu pop-up okien považujem, že používateľa rozptýlia a dočasne mu zabránia v tom, čo prišiel na web spraviť. Toto sa môže pretaviť do scenára, kedy pop-up okno automaticky zavrie, len preto, aby mohol v pôvodnej činnosti pokračovať. Nebude mu teda vôbec venovať pozornosť. Ak máte web, kam si vaši klienti chodia spravovať služby a vedia presne, čo idú vykonať, neodporúčam ich „obťažovať“ predtým, ako to spravia. Ak je váš web viac obsahovo orientovaný (blog, noviny), návštevníci reagujú aj na pop-up okná všeobecne lepšie. Namiesto „vyskakovačky“ radšej umiestnite elementy na zber e-mailov na web ako súčasť obsahu. Pokojne im venujte dostatočný priestor hneď na začiatku stránky, no nebráňte návštevníkom v pohybe po nej.

Čo je teda efektívnejšie? Pop-up okná alebo informácia ako súčasť obsahu stránky?

Odporúčam všetko vopred otestovať jednoduchým A/B testom (alebo aj A/B/C). Priebeh je nasledovný: pripravte si jednu verziu s pop-up oknom a jednu ako súčasť webu. Obe verzie budú disponovať rovnakým obsahom. Podľa výsledkov sami uvidíte najlepšie, ktoré riešenie je pre vás efektívnejšie. Benchmarky vravia, že celková úspešnosť prihlasovaní sa na newsletter (či už sa rozhodnete pre pop-up, alebo súčasť webu) je medzi 1 – 10%. Zistili ste už, ktoré riešenie je vhodnejšie pre vás?

Nech už sa rozhodnete pre ktorúkoľvek formu zberu kontaktov, nemali by v nej chýbať:

  • nejaké tie predajné argumenty (podotýkam unikátne pre vašu značku),
  • niečo na strhnutie pozornosti (kontrastný nadpis, či formulárové polia),
  • „social proof“ (stačí počet subscriberov)
  • a moje obľúbené: tlačidlo s popisom benefitu. V rámci neho je potrebné jednoducho človeku 3 slovami povedať, čo získa prihlásením sa na váš newsletter. „Áno, pošlite mi jednorožca“, alebo skôr „Mám záujem odoberať marketingové tipy“.
  • Vhod padne aj uistenie subscribera, že odhlásiť sa môže kedykoľvek a tiež informácia o približnom počte mailov, ktoré môže očakávať.

 

archív

Peter Šurín, Strategy Director, Elite Solutions

ÁNO.

V prvom rade odpovedám áno len pre určité prípady. Okno by malo byť zobrazené iba v určitých prípadoch, na základe správania používateľa. Ak neviem získať lead iným spôsobom, používateľ sa na stránke stráca a pod. Čo by malo obsahovať? Opäť závisí na správaní používateľa, ale v zásade nejaká protihodnota. Ak zákazník hľadá informácie, dáme mu ich prísľub. Ak chce nakúpiť produkty, dáme mu zľavu, dopravu zadarmo alebo malý darček.

 

archív

Tomáš Sokol, Online Specialist, ecake

ÁNO.

Musíme si uvedomiť, že pop-up okná sú považované všeobecne za frustrujúce a vyvolávajú emócie, nakoľko nás vyrušia od pôvodného cieľa na stránke. Preto je potrebné spojiť dokonalý timing a relevantnú ponuku s pridanou hodnotou. Keď už robiť pop-up okno malo by byť konzistentné s dizajnom stránky / brandu, obsahovať minimum textu a jasnú výzvu na akciu spolu s jasnou ponukou, pričom užívateľ ho musí mať možnosť veľmi jednoducho zavrieť. Podstatnejšie ako dizajn považujem timing, frekvenciu a hodnotu obsahu. Hoci ich väčšina užívateľov neobľubuje, stále fungujú.

 

archív

Lucia Klubertová, Performance Specialist, digita.sk

ÁNO.

Nie je tajomstvom, že jedným z najpoužívanejších nástrojov na zber leadov je lightbox, alebo modálne okno (pop-up). S konverziami dosahujúcimi 5% nie je otázka, či používať pop-upy, ale mali by sme sa zaujímať ako ich používať bez otravovania návštevníkov. Aby sme vykonali konverziu, potrebujeme poskytnúť správny obsah správnej osobe v správny čas. Pre naplnenie tohto cieľa je potrebné využívať nástroje, ktoré nám umožňujú návštevníkom doručiť cielený message prostredníctvom dôkladnej segmentácie užívateľov podľa zdroja návštevy, geolokácie, ich správania na stránke, obsahu, ktorý ich zaujíma, či ďalších faktorov.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
07. december 2025 12:59