StoryEditor

O anticenu Sexistické prasátečko tento rok súťaží 88 reklám

06.10.2016, 14:05
Autor:
hrnhrnČTKČTK
Minulý rok cenu vyhrali zobrazené vagíny v pisoároch. Ani tento rok však niektoré reklamy v kreativite nezaostávajú.

O anticenu Sexistické prasátečko tento rok súťaží 88 reklám, čo je menej než vlani. Organizátori z neziskovej organizácie Nesehnutí to opatrne pripisujú zlepšujúcej sa situácii v reklame. Na webe prasatecko.cz môže verejnosť hlasovať od dnes do konca mesiaca. Vyhlásenie víťazov ôsmeho ročníka sa uskutoční 11. novembra. Najsexistickejšiu reklamu posudzuje ako verejnosť, tak odborná porota, uviedla v tlačovej správe jedna z organizátoriek Petra Havlíková.

V porote zasadajú odborníci na reklamu, mediálne osobnosti či ľudia zaoberajúci sa genderovými vzťahmi i genderovým právom. Najviac reklám je postavených na princípe "sex predáva". Je na nich zobrazené "dokonalé" ženské telo s čiastočne alebo i celkom odkrytými intímnymi partiami a s produktom, na ktorý reklama láka, nemajú vôbec nič spoločného.

"Tento rok zaznamenávame úbytok súťažiacich reklám zhruba o desatinu, i keď záujem o súťaž zostáva rovnaký. S miernym optimizmom si dovoľujeme povedať, že klesajúci počet súťažiacich reklám súvisí so zlepšujúcou sa situáciou v oblasti genderovej citlivosti reklamy v Českej republike," uviedla Havlíková.

Či už ide prevažne o reklamy menších firiem, ani tento rok nechýbajú medzi ich zadávateľmi politické strany či vysoké školy. "Stále pritom zastávame názor, že práve tieto inštitúcie by mali mať najvyššie etické štandardy," hovorí Kristýna Pešáková z Nesehnutí.

Niektoré reklamy sú naozaj lacné a prvoplánové, ich kreativita zamrzla niekde v 90-tych rokoch. Napríklad strešnú krytinu propaguje sexi mačička s pazúrikmi či dobrú zábavu na festivale zhmotňuje tehotná žena, ktorej tehotenstvo je dôsledkom tej zábavy. Najväčším reklamným ťahákom sú však ženské prsia. Tie dokážu (podľa zadávateľa) predať internet, drevo, okná, polystyrén či hocičo od Apple, ale aj prenajať výčapné zariadenie alebo zvýšiť preferencie politickej strany.

prasatecko.cz

Organizácia Nesehnutí sa téme sexismu v reklamách venuje tiež vo svojich vzdelávacích programoch pre stredné školy alebo pri systematickej práci s krajskými živnostenskými úradmi. Vlani sa o titul uchádzalo 99 reklám. Verejnosť i porota zvolila za najviac sexistickú reklamu vagínu v pisoári Cabaret Darling.

Na Slovensku mala tento rok premiéru podobná súťaž Sexistický Kix. V nej vyhrala politická reklama, kde bola zobrazená poslankyňa SaS s nohavičkami stiahnutými na členkoch s headlinom Zbavme sa zbytočných prekážok. 

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. jún 2025 20:03