Youtube
StoryEditor

Alza, Prima banka a O2 vo svojich reklamách zavádzajú zákazníkov

28.10.2016, 13:50
Autor:
hrnhrn
Rozhodla o tom Rada pre reklamu.

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (AK RPR) posúdila na svojom poslednom zasadnutí sťažnosti na 8 reklám s cieľom zistiť, či došlo k porušeniu Etického kódexu reklamnej praxe platného na území SR. Pri troch reklamách dospela komisia k záveru, že sťažnosť je opodstatnená.

Prvá sťažnosť bola namierená voči TV spotu „Nič neriskuj“ spoločnosti Alza, ktorý propaguje možnosť zakúpiť si notebook Lenovo a využiť službu Nič neriskuj. Sťažovateľ namieta, že v reklame sa uvádza, že v rámci propagovanej služby je možné vrátiť zakúpený notebook kedykoľvek, z čoho môže zákazník nadobudnúť dojem, že aj po štyroch či piatich rokoch. V skutočnosti ho môže zákazník vrátiť len do 18 mesiacov a služba je zadarmo len do 2. 10. 2016. Sťažovateľ namieta, že v spote tieto informácie vysvetlené nie sú a zákazník sa ich dozvie až z web stránky zadávateľa.

Rada uznala námietku sťažovateľa a hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je opodstatnená a reklama je v rozpore s ustanovením Etického kódexu reklamnej praxe. Jedným z významných parametrov propagovanej služby je totižto jej časové obmedzenie a to v spote uvedené nie je.

Ďalšou sťažnosťou, ktorú uznala Rada ako opodstatnenú, bol TV spot „Nechajte sa odmeňovať za každú platbu kartou“ Prima banky Slovensko. Sťažovateľ poukazuje na to, že reklama, ktorá komunikuje produktový benefit k Osobnému účtu, je klamlivá. Tvrdí sa v nej totiž, že spotrebiteľ bude odmenený za „každú platbu kartou.“. Podľa sťažovateľa je ale odmena za platbu kartou limitovaná do výšky poplatku za Osobný účet. Tento fakt sa však neuvádza ani v TV spote ani na samotnej web stránke Prima banky Slovensko. Nikde v reklame sa nespomína žiaden limit, žiadne maximum odmeny, ktorá môže byť pripísaná na účet a v reklame nie je ani odkomunikované, že sa v podstate jedná len o zľavu z poplatkov.

Komisia uznala námietky sťažovateľa a pri posudzovaní reklamy Prima banky vychádzala okrem iného aj zo skutočnosti, že významnou podmienkou propagovaného benefitu je obmedzenie výšky vrátených peňazí, konkrétne do výšky poplatku za Osobný účet. Zákazník teda získa maximálnu odmenu za platbu kartou len do výšky 3,90€. Z reklamy podľa Rady nie je jasná ani tá skutočnosť, že benefit v podobe odmeny za platbu kartou je v skutočnosti výhodou, ktorá umožňuje klientovi znížiť si výšku poplatku za osobný účet. Naopak, reklama môže vyvolať v spotrebiteľovi mylný dojem, že čím viac platieb kartou klient urobí, tým väčšia časť peňazí mu bude vrátená, resp. že výška odmeny za platbu kartou, okrem samotnej hodnoty 0,5%, nie je ničím obmedzená.

„Táto skutočnosť v reklame uvedená nie je, a z deja reklamy, ako aj z jej textu táto podmienka ani nevyplýva. AK RPR má taktiež za to, že vzhľadom na okolnosti a súvislosti v akých sa v reklame používa tvrdenie „za každú platbu kartou“, je možné aj toto považovať za klamlivé, keďže odmena je limitovaná do vyššie uvedenej výšky, a teda nie je pravda, že zákazník získava odmenu za každú (ďalšiu) platbu kartou po dosiahnutí limitu 3,90€,“ uvádza komisia vo svojom rozhodnutí.

Treťou sťažnosťou, ktorú uznala komisia ako opodstatnenú, bola reklamná kampaň „Rušíme viazanosť u všetkých operátorov“ zadávateľa O2 Slovakia. Sťažovateľ v nej uvádza, že O2 verejne prezentuje zrušenie viazanosti a preplatenie zmluvnej pokuty až do výšky 150 eur. Avšak po detailnom preštudovaní materiálov, čo z televíznej reklamy ani úvodných strán nie je zrejmé, vyplýva, že preplatenie zmluvnej pokuty vo výške 150 eur platí len v prípade, že zákazník bude využívať platené služby najbližších 30 mesiacov, čo je paradoxne ešte dlhšie, ako je viazanosť operátorov na ktorých reklama "útočí". Zákazník teda využije reklamovaný benefit iba v prípade, ak sa správa ako zákazník viazaný.

AK RPR uznala námietky sťažovateľa a dospela k názoru, že „nie je pravdou, že zadávateľ „ruší viazanosť u všetkých operátorov“, pretože samotný mechanizmus poskytnutia benefitu v plnej výške predpokladá, že zákazník bude využívať služby operátora dlhodobo, čo je v prípade najvyššej možnej sumy za preplatenie zmluvnej pokuty (150€) až 30 mesiacov.“

Rada pre reklamu je orgán etickej samoregulácie reklamy. Hlavným cieľom Rady je zabezpečovať a presadzovať, aby sa na území Slovenskej republiky šírila čestná, slušná, decentná, legálna a pravdivá reklama.

01 - Modified: 2021-01-29 12:29:39 - Feat.: - Title: Rada pre reklamu vyniesla verdikt: Sťažnosť na reklamu Lidla je neopodstatnená 02 - Modified: 2017-12-12 09:43:32 - Feat.: - Title: Reklama na chyžné z Filipín sa verejnosti ani Rade pre reklamu nepozdáva 03 - Modified: 2017-11-10 08:55:10 - Feat.: - Title: Rada pre reklamu: Porovnávacia kampaň Lidlu je neetická 04 - Modified: 2017-10-05 18:52:51 - Feat.: - Title: Ľudské telo stiahnuté z kože na billboardoch sa Rade pre reklamu nepáči 05 - Modified: 2017-01-09 19:41:07 - Feat.: - Title: Na tieto reklamy sme sa v roku 2016 sťažovali najviac (prehľad)
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 09:32