StoryEditor

Prieskum: Televízna reklama na alkohol ovplyvňuje pitie mladých

29.10.2016, 13:24
Autor:
ČTKČTK
Reklama ovplyvňuje výber alkoholu aj počet vypitých pohárov.

Čím viac reklamy na alkoholické nápoje vidia deti a mladí ľudia v televízii, tým viac ho konzumujú. Štúdie preukázali nielen to, že televízna reklama ovplyvňuje výber alkoholu, ale aj to, že pod vplyvom tejto reklamy sa až niekoľkonásobne môže zvýšiť počet vypitých pohárov.

Priama úmera

Medzi spotrebou alkoholických nápojov a reklamou na ne existuje súvislosť. Zlý vplyv reklamy na maloletého preukázala americká štúdia. Ak sa chlapec pozerá napríklad na reklamu na pivo, ktorá sa objaví pri futbalovom zápase, vedie ho to k tomu, aby nielen dával prednosť značkám, ktoré videl v televízii, ale aj k tomu, aby pil viac.

Výskum viedol profesor Timothy Naimi z americkej Bostonskej univerzity a publikovaný bol na stránkach Journal of Studies on Alcohol and Drugs. Sledovaných bolo viac než 1000 mladých ľudí vo veku od trinásť do dvadsať rokov z rôznych oblastí Spojených štátov.

Mladí ľudia, ktorí sa nepozerali na reklamu s alkoholickými nápojmi, uvádzali, že sa napijú v priemere štrnásťkrát za mesiac. Tento počet vzrástol na 33 drinkov za mesiac u tých, ktorí sledovali reklamy na alkohol vysielané v televíznych reláciách. Zaznamenaných bolo dokonca aj niekoľko prípadov, keď mladí ľudia skonzumovali za mesiac 200 drinkov. Boli to práve tí, ktorí sledovali programy, kde sa hojne objavoval tento typ reklamy.

Z ďalšej štúdie vyplýva, že preadolescenti vo veku jedenásť až štrnásť rokov môžu v Spojených štátoch vidieť dve až štyri reklamy na alkoholické nápoje denne.

Reklama & rodina

Podľa správy GfK Roper Youth z minulého roka sa ale tiež preukázalo, že na tendenciu mladých ľudí popíjať alkohol majú rodičia 71-krát väčší vplyv ako reklama. Dve tretiny maloletých vo veku od desať do osemnásť rokov uvádzali rodičov ako tých, ktorí ovplyvňujú ich rozhodnutie, či budú piť alkohol, alebo nie. Za rodičmi nasledujú priatelia, súrodenci a ďalší členovia rodiny.

"Jedným z ponaučení pre celú našu spoločnosť je to, že teraz máme len minimálnu kontrolu nad televíznou reklamou na alkoholické nápoje a že táto kontrola je založená len na vlastnej regulácii. Myslím si, že je potrebné kontrolu sprísniť," hovorí profesor Naimi.

Podľa amerických zákonov majú výrobcovia alkoholických nápojov vlastné predpisy a ich porušenie sa netrestá pokutami.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
11. november 2025 15:49