StoryEditor

Nevyšli, vyslúžili si kritiku, alebo fakt pobavili. Aj také kampane boli v roku 2016

22.12.2016, 12:40
Autor:
ebeb
Pozrite si najväčšie slovensko-české prešľapy v médiách a reklame za rok 2016.

Prinášame výber kampaní, o ktorých sa najviac v médiách hovorilo a nie vždy úplne pozitívne, a to nielen u nás, ale aj u našich susedov.

Ako prvý šokoval v máji nápad vytvoriť nápoj, ktorý bude pripomínať oslovenie Adolfa Hitlera – Ihre Führer. Nápoj sa mal volať Kefírer a malo ísť o kyslomliečny výrobok kefír. Na obale produktu dominuje typický účes vodcu tretej ríše a jeho fúzy. Opis, ktorý hovorí, z čoho je kefír zložený, je postavený na asociáciách s holokaustom. Napríklad biely kefír prezentujú ako čisto biely s textom: Čistá a dokonalá chuť. Obsahuje iba najlepšie vybrané kultúry. Výrazne zvyšuje koncentráciu. Už po prvom požití sa budete cítiť ako nadčlovek. 

facebook Kefirer

facebook kefirer

​Dlho potom, ako sa nápad dostal von len prostredníctvom Facebooku, sa čakalo na to, či ide o reálny produkt, ktorý môžeme dostať v obchodoch. Najprv išlo naozaj „iba“ o nápad, neskôr tvorcovia v rozhovore pre mediahub.cz upresnili, že majú reálne ponuky na distribúciu.

Takto kontroverzný produkt nenechal v pokoji najmä sociálne siete a krátko na to, ako vzbudil záujem médií, sa našiel i podobný produkt, ktorý sa ale nedočkal reálnej výroby. Išlo o Mlíkomousa – Stalinov mliečny nápoj. „To je vojna“ vyhlásili vtipne tvorcovia Kefírera.

facebook mlikomous

Ďalšia kampaň, ktorá bola krátko po Kefíre postavená na asociácii s Hitlerom, bola slovenská. Konkrétne od Wiktor Leo Burnett. V agentúre prišli s nápadom, o ktorom sa hovorilo aj v odborných etických kruhoch a o ktorom sa nejaký čas polemizovalo, či má na našom trhu miesto.

V kampani prezentovali eshop pre domácich miláčikov Petpark. Vo vizuáloch využili typ písma, ktoré sa používalo počas nacistickej Hitlerovej ríše, kombinovali slovenčinu s lámavou nemčinou. Na vizuáloch dáva pes rozkazy svojmu pánovi a tak upozorňovali, aby sa náhodou z nášho miláčika nestal náš vodca. Billboardy odkazujú do eshopu, kde si môžeme kúpiť potreby pre zvieratá.

WLB

​V lete sme sa mohli baviť na kampani, ktorá ukazovala bradaté dieťa. Išlo k kampaň na sirupy Jupí, ktoré patria do portfólia Kofoly. Reklama obehla internet a vygenerovala pekný počet komentárov. Tie však hovorili skôr o tom, aká nechutná reklama je – nikto sa vtedy nechcel pozerať na dieťa, ktoré má bradu ako dospelý. Navyše, rozhorčeným dospelým odpovedala značka v reči dieťaťa. Au. 

A nevyšlo to trochu ani v politike. Tento rok sa do etiky reklamy pustila nová súťaž s názvom Sexistický kix. Za úlohu si organizátori zobrali poukazovať na dehonestujúce a nemorálne reklamy. Víťazom prvého ročníka je poslankyňa SaS za stiahnuté nohavičky.

Sexistický kix

​Na politickú situáciu sa rozhodol reagovať aj  menej známy obchod s bio potravinami z Trenčína Terraveg. Ten pripravil billboardovú kampaň, v ktorej hlásil, že oni paštrnáka usmažili. Pričom je zrejmé, že ide o odkaz na vtedajšiu a stále aktuálnu kauzu podnikateľa Bašternáka, ktorý mal s ministrom vnútra Kaliňákom uzavrieť výhodnú dohodu spájanú s vratkami DPH. Paštrnák je pritom potravina, ktorá rastie divoko a zvykne sa porovnávať s petržlenom.

FB profil Asaprint

​A reč bola aj o kampani na homeopatiká, v ktorej známe osobnosti pozitívne propagovali a odporúčali liečbu homeopatikami. Na základe kampane vzniklo viacero vtipných videí či bratislavský event Hromadné predávkovanie sa homeopatikami.

archív

Svoju dávku kritiky si vyslúžila aj firma OVB, keď študent Jakub Charvát vypustil von video, v ktorom ukazuje praktiky firmy od náboru až po bujaré večierky. No, to by nebolo až také strašné a možno by ​sme si prípad ani nevšimli (hoci pri sile internetu silne pochybujeme). Dôvod, prečo prípad uvádzame, je, že OVB k nemu pristúpilo tak trochu lenivo. Ignorovalo študenta Jakuba Charváta, aj keď jeho video Rada nad Zlato sa dalo len ťažko prehliadnuť. O tom, prečo nie je dobré vždy za každých okolností zametať problémy pod koberec a prečo je dôležité zakročiť včas, čítajte názor odborníka tu. Pretože, ak tak neurobíte, môžete už robiť čo chcete. Čo sa aj stalo OVB v momente, keď video dosiahlo stovky tisíc videní. 

A trochu nešťastne dopadla aj Kooperativa v Česku. Tú si na mušku zobral graficky zdatný fanúšik. Potom, čo Kooperativa na svojom Facebooku uverejnila novú reklamu na moste, zrazu dostala novú podobu. Vo svojej oficiálnej verzii poisťovňa hovorila: "Nelovte za jazdy Pokémonov" (áno využila vlnu Pokémonov). 

Krátko na to sa objavil ale iný prerobený vizuál pravdepodobne odporcu Moslimov. Bohužiaľ platí to isté, čo v prípade OVB - ak raz má niečo tisícky videní, ste už v tom. Viac o prípade čítajte tu.

facebook

Falošný účet hovorcu prezidenta Jiřího Ovčáčka na Facebooku sa stal fenomén. Baví celý český národ a veľmi často ho ľudia berú vážne. Ako napríklad redaktor alternatívneho konšpiračného média. Článok o vytrollení Slobodného vysielača len na mediahub.cz čítalo vyše 50 000 ľudí.

Za bývalého juhomoravského hejtmana hovorila niekoľko rokov neexistujúca hovorkyňa. No a vo voľbách mu to zjavne zlomilo väz.

Najväčší televízny prešľap roka. Televízia Nova uvádzala nový rodinný seriál Drahí susedia, teda aspoň takú mala ambíciu. Lenže, ukázalo sa, že seriál nikoho nezaujíma. A tak najprv niekoľkokrát zmenila termín premiéry a potom aj samotný dej. To by nebolo až také hrozné, keby jednotlivé časti seriálu a scénky v ňom na seba v mnohých prípadoch nenadväzovali. Dokonca ste niekedy nevedeli určiť, prečo daná postava reaguje tak, ako reaguje. Nuž, aj tu asi platí: za televízny úspech všetko. Naozaj všetko.

mediahub.cz,TV Nova

Kritiku si vyslúžila i televízia Prima, keď sa cez jej spravodajstvo dostala von reportáž, ako si utečenec sťažuje na kvalitu ubytovania, ktoré dostal. Sporný však bol preklad – či utečenec hovoril o danom ubytovaní ako o premaľovanom kravíne alebo “iba” odpovedal na hypotetickú otázku, či by vôbec prijal dané ubytovanie. A tak podnet za manipuláciu reportáže pristál Rade pre rozhlasové a televízne vysielanie na stole. No a my sa už teda nikdy nedozvieme, či utečenci v Česku sú alebo nie sú vďační za ubytovanie. 

A obvinenia z manipulovania reportáží pokračujú. Von sa dostala nahrávka, v ktorej vedenie spravodajstva televízie Prima tlačí na redaktorov, aby zobrazovali utečencov ako hrozbu. A to sme si nemohli nevšimnúť ani my na Slovensku.

No a nakoniec najhlúpejšie predvolebné video u našich bratov. Hejtman Moravskoslezského kraja a kandidát na jeho post a ďalší kandidát do Senátu spolu pred voľbami takto hodujú.

A najnovší prešľap sa udial tiež v susednom Česku, keď predajca automobilov BMW nešťastným spôsobom ponúkol spoluprácu s českými youtubermi. Všetko by bolo v poriadku, len keby nenastavil podmienky neštandardne - žiadal napríklad, aby youtuber nenajazdil viac ako 500 km, nemohol opustiť Prahu a tiež prevádzkovať v automobile sexuálne činnosti. Situácia dlho nenechala na seba čakať a mail s požiadavkami sa objavil na internete, samozrejme spolu s kritikou. Youtuberi stihli už natočiť videá, v ktorých všetko dokumentujú. Ako vyzeral mail a ako si to všetko youtuberi vysvetľujú, nájdete na tomto linku. Alebo si pozrite video youtubera, ktorému bola ponuka zaslaná ako prvému. 

01 - Modified: 2017-02-23 12:04:22 - Feat.: - Title: Toto je 10 najzdieľanejších videí na slovenskom Facebooku za rok 2016 02 - Modified: 2017-08-08 19:42:33 - Feat.: - Title: Slovenské kiná majú za sebou rekordný rok. Návštevnosť aj tržby vzrástli takmer o štvrtinu 03 - Modified: 2017-01-01 06:06:52 - Feat.: - Title: Témy, ktoré v roku 2016 zatriasli médiami 04 - Modified: 2016-12-31 12:34:20 - Feat.: - Title: Najdôležitejšie udalosti mediálnej brandže v roku 2016 (2. časť) 05 - Modified: 2016-12-30 09:15:53 - Feat.: - Title: Najdôležitejšie udalosti mediálnej brandže v roku 2016 (1. časť)
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
28. apríl 2024 02:45