Hlavným spravodajstvom už niekoľko dní otriasa nové nariadenie prezidenta USA Donalda Trumpa. Ten po novom zakázal vstup do Spojených štátov občanom siedmich vybraných moslimských krajín.
Nariadenie nadobudlo platnosť minulý týždeň, v piatok 27. januára a opäť ide o jedno z tých, ktoré dvíha vlnu diskusií. Tentokrát sa ale zapojili i značky, ktoré s novým pravidlom rozhodne nesúhlasia.
Napríklad Nike vydal verejne list, v ktorom sa CEO a Chairman spoločnosti vyjadril jednoznačný nesúhlas s Trumpovým nariadením. Vo svojom stanovisku hovorí, že značka Nike bola vždy tá, ktorá oslavovala férovosť, rovnosť a spravodlivosť. Presne tak, ako sa odohráva na športovom ihrisku.
Ako príklad uvádza štvornásobného olympijského medailistu Mo Farah, ktorý pochádza zo Somálska, no žije v Oregone. Momentálne trénuje v Etiópii a hrozí mu tak, že sa nebude môcť vrátiť do USA za svojou rodinou.
"Nike je proti akejkoľvek diskriminácii a bigotnosti. Teraz, viac ako inokedy, si budeme stáť za svojimi hodnotami," píše sa v stanovisku. Prezident tiež dodáva, že najväčšou hodnotou, ktorú prechovavajú ako značka aj ako spoločnosť, je práve rôznorodá komunita. List uverejnil redstatewatcher.com
Pozrite si otvorený list od prezidenta spoločnosti Nike:
A Nike nie je jediná spoločnosť, ktorá zareagovala na Trumpove nové pravidlá. Portál Adweek zosumarizoval výroky jednotlivých vplyvných značiek, ktoré sú v opozícii k prezidentovmu nariadeniu.
Takým je napríklad Starbucks. Reakcia od Howarda Schultza sa mohla čakať, keďže sa preslávil svojím sociálnych cítením. Hoci vo firme vlastní už iba 3%, je stále najhlavnejším článkom firmy. A túto pozíciu využil aj v prípade Trumpovho nového pravidla - zaviazal sa zamestnať 10 000 utečencov v krajinách, kde Starbucks má svoju kaviareň. Začať plánuje, kde inde, než v Spojených štátoch.
Ford Motor Company zaujala podobné stanovisko ako Nike a pre Reuters sa vyjadrili, že nepodporujú nikoho, kto ide proti ich hodnotám.
A do kolotoča sa pridal aj Apple, konkrétne jeho dlhoročný CEO Tim Cook, ktorý poslal svojim zamestnancom mail, v ktorom ich rovnako ubezpečil, že nepodporuje Trumpove rozhodnutie a že chápe rozhorčenie viacerých, ktorých sa môže nové nariadenie dotýkať.
A zdá, že značky majú rovnaký postoj ako bežná populácia. Napríklad Uber sa odmietol zapojiť do štrajku taxikárov, ktorý tak mali vyjadriť svoj nesúhlas s novou migračnou politikov USA. Vyslúžil si za to celkom slušnú kritiku s hashtagom na Twitteri #DeleteUber. Uber sa totiž snažil profitovať zo situácie, keď zvyšní taxikári na letisku JFK štrajkovali. Uber štrajk nedodržal a prepravu si pekne nacenil. A ako to už býva, nepomohlo ani ospravedlnenie. Tento prešľap si však užíva Lyft, ktorý sa tak dostal do top 10 najsťahovanejších aplikácií v App Store.
A situáciu sledoval aj komunitný potál AirBnb, ktorého zakladateľ na Twitteri oznámil, že poskytne ubytovanie tým, ktorí uviazli na letisku z dôvodu nového nariadenia.
Sledovať ďalšie značky môžete na adweek.com.
Nová migračná politika nie je jediná téma, ktorá nenechala značky v pokoji. Dove si nenechal ujsť situáciu s počtom ľudí, ktorí sa (ne)zúčastnili inaugurácie nového prezidenta USA. "Zaujalo" najmä Trumpove vyjadrenie, že počet ľudí bol najvyšší, aký sa kedy podobného podujatia zúčastnil. Facebooky pritom zahltili fotky porovnávajúce počet ľudí pri Obamovej inaugurácie vs. počet ľudí pri tej Trumpovej. Rozdiel bol viditeľný, napriek tomu, že vyjadrenia Trumpovho hovorcu tvrdili niečo iné. Tlačový hovorca priznal, že poskytol "alternatívne fakty" o veľkosti davu.
Pojem "alternatívne fakty" si našli svojho kreatívca. A to konkrétne u značky Dove. Tá pripravila dvojstránkový printový inzerát, v ktorom spísala "alternatívne fakty" o svojom produkte - antiperspirante. Napríklad v inzeráte hovorí, že antiperspirant zvýši naše IQ o 40% alebo že zrýchli našu wi-fi. Prvá strana inzerátu je označená #AlternativeFacts, druhá strana inzerátu obsahuje už iba jednu vetu: Dove antiperspirant sa chce starať o vašu pokožku v podpazuší tak ako nikdy predtým, s označením #RealFacts.