„Asi najsilnejším dôvodom, ktorí nás motivoval k rebrandingu je fakt, že management a samotní zamestnanci HB Reavis cítili, že externé vnímanie firmy nie je v súlade s tým, ako firma žije vo vnútri a ako uvažuje,“ približuje Monika Kalinowska, Group Communications Manager spoločnosti HB Reavis. Podľa jej slov má developer na Slovensku silnú znalosť vďaka realizovaným projektom, vnímanie značky je však formálne a korporátne. A to napriek tomu, že vo vnútri firmy panuje neformálna a priateľská atmosféra. „Po 23 rokoch dozrel čas na zmenu a vo vnútri firmy prevládal názor: Poďme viac komunikovať a docieliť, aby sme aj zvonku boli vnímaní takí, akí naozaj sme.“
Okrem interného presvedčenia hovoril v prospech zmeny aj samotný pohľad na biznis. „Orientácia nášho biznisu je výrazne mestotvorná. To znamená, že na nami realizované projekty sa nepozeráme jednotlivo, ale v kontexte území mesta, na ktorých tvoríme. Našou prácou ovplyvňujeme ľudí aj chod mesta,“ vysvetľuje Monika Kalinowska. HB Reavis vývojom zmenil pohľad na biznis. V centre jeho záujmu je konečný zákazník resp. užívateľ a jeho potreby. Možno povedať, že svoj focus prenáša z B2B na B2C a to na úrovni biznisu i komunikácie. A toto všetko malo byť zastrešené zmenou – rebrandingom, ktorý prebieha na všetkých trhoch, kde developer pôsobí: Slovensko, Poľsko, Česká republika, Maďarsko, Spojené kráľovstvo a Turecko.
Pôvodné logo:
Priebeh rebrandigu:
Prvým krokom v rámci rebrandingu bol monitoring vizuálnej identity konkurenčných spoločností. HB Reavis sa tiež pozrel na to ako sa prezentujú, čo o sebe tieto značky hovoria, s akými farbami v rámci komunikácie pracujú. Logá pôsobia nekreatívne až technokraticky, farebnosť použivajú všetky spoločnosti veľmi podobnú, rovnako ako v prípade komunikovaných hodnôt. „Keď sa pozriete na globálne značky je samozrejme logické, že sme sa potrebovali diferencovať.“ dodáva Katarína Szilvássyová, Group Marketing Manager HB Reavis.
Na novej identite HB Reavis spolupracovala londýnska kreatívna agentúra Sector Light. Kreatívny riaditeľ, Nick Cannons, objasňuje: „Prvú vec, ktorú sme si na spoločnosti HB Reavis všimli bolo, že ich prístup je v porovnaní s inými developermi diametrálne odlišný. Iný je nielen v tom, ako pracujú, ale aj v tom ako skutočne fungujú ako jeden veľkí tím. Tento tím ľudí má silný pocit spolupatričnosti a prirodzenú túžbu robiť bežné veci lepšie a zároveň skúšať aj objavovať nové cesty a riešenia. Pre nás ako agentúru, ktorá mala za úlohu vytvoriť novú identitu, to bola základná črta, s ktorou sme pracovali. Chceli sme sa vyhnúť stereotypom a klasickému žargónu. Naopak, chceli sme vytvoriť niečo ľudské, viac emotívne, aby sme zvýraznili skutočnú osobnosť, ktorá sa k ľudom prihovára univerzálne, priam až familiárne. Ľudia, ktorí spoločnosť HB Reavis tvoria sú zároveň zanietení pre svoju prácu a prijímajú každú výzvu. To vieme najlepšie vyjadriť niečím organickým, sviežim a farebným. Výsledkom je preto séria farebných tvarov a nový spôsob komunikácie.“
V rámci procesu rebrandingu bolo veľmi dôležité zadefinovanie osobnosti developera, ako ho vnímajú samotní zamestnanci. Firma sa im spájala s prívlastkami ako vizionárska, inovatívna, profesionálna, vášnivá, emocionálna, otvorená, neformálna či prístupná. Na základe nich boli zadefinované tri hodnoty značky, s ktorými sa bude v rámci regrandignu pracovať: profesionálita, ľudskosť, nadšenie. Každej z týchto hodnôt bol priradený archetyp ľudí, pričom z psychologického hľadiska každému z nich zodpovedá určitá farebná škála. Ich prienikom bola vytvorená farebná paleta pre nové, dynamické logo HB Reavis.
Peter Terpák, Riaditeľ marketingu a komunikácie, HB Reavis Group dopĺňa: „Takto odvážny prístup k značke je bežný skôr pre B2C segment. Sme preto radi, že v odvetví akým je real estate, sa nám podarilo odlíšiť, ale hlavne vyjadriť charakter našej spoločnosti. Projekty HB Reavis staviame pre ľudí, čo odráža aj naša nová identita, ktorá sa má viac priblížiť k verejnosti. Cieľom nebolo vytvoriť iba novú a dynamickú vizualitu. Vznik novej identity bol komplexným procesom, ktorý spojil firemné hodnoty, ktorými spoločnosť žije a aplikuje ich smerom k interným a externým parterom, klientom a odvetviu, v ktorom pôsobí.“
Výsledkom rebrandingu je 9 farebných kombinácií loga. „Využívame trend moderného dynamického logotypu, ktorý možno variovať,“ hovorí Katarína Szilvássyová. Ako dodáva, kapitálky v logu dnes používajú síce jednotky na globálnom trhu, vyjadrujúc dominanciu. HB Reavis preto stavil na malé písmená, ktoré podľa jej slov, využívajú trendsetterské, inovátorské a otvorené firmy.
Značka samozrejme znamená viac než len samotné logo a teda rebranding znamená zmenu v celkovej komunikácii firmy. Príkladom je prezentovanie lídrov firmy, ktoré je viac neformálne či samotných projektov, ktoré viac zodpovedá orientácii developera na ľudí, konečných užívateľov. Aj samotný jazyk firmy navonok bude uvoľnenejší a jednoduchší. Ako dodala Katarína Szilvássyová: „Značka je otvorená, svieža, určuje trendy v segmente. Chceme byť vnímaní takí, akí sme, mať za brandom obsah, ktorý zodpovedá realite vo vnútri firmy.“