Medziročná inflácia na Slovensku vzrástla v marci 2022 až na úroveň 10,4 %. Ako ovplyvňuje aktuálny stav online nákupy Slovákov a čo možno očakávať v budúcnosti?
Popularite sa teší zlato aj starožitnosti
Zabezpečiť hodnotu svojich finančných prostriedkov chcú Slováci napríklad nákupom zlata. „Záujem o nákup zlata pozorujeme následkom inflácie už dlhšie, rolu pred pár mesiacmi zohral aj začiatok vojny na Ukrajine a s tým súvisiaca neistota. Zlato je považované za uchovávateľa hodnoty a záujem oň sa odrazil aj na jeho cene, ktorá od začiatku tohto roku opäť narástla,“ vysvetľuje Ivo Mrena, country manager Shoptetu pre Slovensko. V tejto súvislosti stúpa aj predaj zberateľských predmetov, starožitností či umenia. Zberateľstvo, ktoré predstavuje alternatívny, ale zároveň konzervatívny spôsob investície, medziročne vzrástlo až o 393 %.
Slováci podľa údajov Shoptetu na druhej strane začínajú šetriť na spotrebnom tovare, ktorý k životu nepotrebujú a nakupujú ho skôr pre radosť. Pokles zaznamenali segmenty oblečenia a módnych doplnkov, ako aj športových potrieb. Klesol aj nákup cigariet, pri ktorých zohralo významnú úlohu zvýšenie spotrebnej dane z tabakových výrobkov.
Výška objednávok rastie
Infláciu možno pociťovať aj na výške priemernej objednávky. Zatiaľ čo v marci 2021 bol priemerný nákup v e-shopoch cez Shoptet v hodnote 69,3 eura, v marci 2022 išlo až o 84,9 eura, čo predstavuje nárast o vyše 22 percent. „Na jednej strane za týmto zvýšením môžeme vidieť stúpajúce ceny tovarov, na druhej možno aj snahu ľudí predzásobiť sa niektorými typmi produktov, ktorých cena má predpoklad sa zvyšovať,“ hovorí Ivo Mrena.
A dodáva, že infláciu pociťujú, samozrejme, aj samotní majitelia e-shopov. Práve v tomto čase preto treba kriticky posúdiť sortiment daného obchodu a zamerať sa na produkty, o ktoré je naozaj záujem a zároveň generujú majiteľovi e-shopu primeraný zisk. Následne je vhodné predzásobiť sa tovarom aspoň na tri až šesť mesiacov.
Čo čaká online nakupovanie v budúcnosti?
Online nakupovanie má potenciál rásť aj napriek inflácii, alebo možno dokonca aj vďaka nej. Zvyšujúce sa ceny totiž budú podľa Iva Mrenu čoraz viac ľudí motivovať k hľadaniu obchodov, v ktorých nakúpia výhodnejšie. „Najjednoduchší spôsob porovnávania cien rovnakých či podobných produktov je jednoznačne online. Práve internetové nakupovanie takisto často ponúka zákazníkom tovar lacnejšie ako kamenné prevádzky. Dokonca aj v prípade tých istých predajcov sa neraz ceny líšia – cez internet si ten istý tovar objednáte za menej peňazí, ako keď jednoducho prídete do obchodu.“
Keďže inflácia sa výrazne prejavuje aj pri pohonných látkach, nedá sa vylúčiť ani zdražovanie dopravy. Slovenská pošta už tento rok ceny zvyšovala, aj keď len pri niektorých službách. „Ak by sa kuriérske spoločnosti rozhodli pre tento krok, internetové obchody by ho zrejme premietli do svojich cien za dopravu. Je pravdepodobné, že správanie niektorých zákazníkov by sa upravilo. Napríklad by nakupovali nárazovo a za vyššie sumy,“ predpokladá Ivo Mrena.