iPhone zažíva neustále úspech v predajni spomedzi všetkých produktov Apple.
StoryEditor

iPhone patrí už 15 rokov ku kľúčovým produktom firmy Apple

27.06.2022, 09:29
Autor:
redred

Napriek počiatočnému neúspechu s Motorolou sa dnes jeho predaj počíta v miliardových kusoch.

Firma Apple dlhodobo patrí k hlavným hráčom na poli počítačového priemyslu. Telefóny iPhone sú kľúčovým produktom firmy s vyhryznutým jablkom v logu a na tržbách najhodnotnejšej firmy sveta sa podieľajú viac ako polovicou. Prvá generácia iPhonu bola verejnosti predstavená v januári 2007 a v USA sa začala predávať o pár mesiacov neskôr, 29. júna 2007, zhŕňa predajnú históriu ČTK vo svojej najnovšej tlačovej správe.

Prvý neúspech

Vzhľadom na predajné úspechy iPhonu si už asi málokto spomenie, že prvá skúsenosť kalifornskej spoločnosti Apple s trhom mobilných telefónov nebola príliš šťastná. V roku 2004 sa firma spojila s tradičným výrobcom mobilov, americkou Motorolou, a spoločne uviedli na trh prístroj Motorola ROKR E1. Išlo o model, ktorý sa od záplavy podobných mobilov odlišoval v podstate iba prístupom do applovského internetového obchodu s hudbou. Mobil nezaujal a čísla, ktoré hovorili za predaj, tomu zodpovedali.

Aj napriek tomuto neúspechu sa Apple plánu na vlastný mobil nevzdal. Z prvotného zaváhania si však odniesol poučenie, že ak chce uspieť, bude musieť prísť s výrobkom, ktorý sa od konkurencie radikálne líši. Očakávania zákazníkov spojené s novým produktom boli značné a ich zvedavosť podnecoval aj fakt, že firma si všetky informácie o ňom starostlivo strážila. Už niekoľko mesiacov pred tým, ako bol iPhone oficiálne predstavený, internet zaplavili špekulácie o tom, akými funkciami bude prístroj disponovať a hlavne, ako bude vyzerať.

Prvá generácia iPhonov

Prvá generácia iPhonu prekvapila predovšetkým tým, že na čelnej strane prístroja bolo iba jedno jediné tlačidlo. Všetko ovládanie sa totiž dialo prostredníctvom dotykovej obrazovky, ktorá bola optimalizovaná na ovládanie prstami. Prístroj navyše dokázal reagovať aj na dotyk viacerými prstami naraz, takže napríklad zväčšenie obrázku sa vykonávalo jednoduchým roztiahnutím palca a ukazováka. Bola to drobnosť, ale prinajmenšom vo svojej dobe veľmi efektná. S nasledujúcou generáciou, ku ktorej hlavným vylepšeniam patrila podpora 3G dátových prenosov, Apple spustil App Store, čo je obchod s aplikáciami pre zariadenia od Apple. Zlomovým bodom bol dizajn iPhonu 4, ktorý bol rekordne štíhly a zároveň hranatý. Míľnikom bol september 2014, kedy boli predstavené verzie 6 a 6 Plus s rozdielnou veľkosťou, pričom väčší z oboch modelov mal obrazovku s uhlopriečkou 5,5 palca.

Ďalšie výraznejšie inovácie priniesol iPhone X predstavený v septembri 2017, ktorý stratil charakteristické domovské tlačidlo a naopak dostal schopnosť rozoznať tvár používateľa a vďaka tomu sa odomykať. Zároveň bol prvýkrát osadený displejom OLED, ktorý využíva technológiu organických elektroluminiscenčných diód a poskytuje jasnejšie farby a väčší kontrast. Model iPhone 12 predstavený v septembri 2020 zase ako prvý dokázal využívať mobilné siete piatej generácie (5G). Aktuálny iPhone 13 podľa odborníkov žiadnu výraznejšiu revolúciu neprináša, ale ponúka skôr evolučné vylepšenia, napríklad vyšší výkon. Na tento rok Apple pripravuje štyri nové modely iPhonov predbežne označované ako iPhone 14, 14 Pro, 14 Max a 14 Pro Max.

Pravdou je, že iPhone nebol ani zďaleka prvým mobilom s otvoreným operačným systémom, teda takzvaným smartfónom alebo chytrým telefónom. Už niekoľko rokov pred operačným systémom iOS, na ktorom je iPhone založený, kraľovali svetu smartfónov operačné systémy Symbian a Windows Mobile.

Čo je za úspechom

Napriek pomerne vysokej cene a napriek určitým funkčným obmedzeniam sa iPhone podarilo preraziť. Svoj podiel na tom určite mal tradične prepracovaný marketing firmy Apple, ktorý z výrobkov s logom nahryznutého jablka dokáže urobiť neodmysliteľnú súčasť moderného životného štýlu. Hlavný faktor úspechu iPhonu však spočíval v niečom inom. Zavedení výrobcovia smartfónov do tej doby cielili na technických fajnšmekrov, ktorým nevadil niekedy trochu komplikovanejší spôsob práce s týmito zariadeniami. Apple naopak svoj prístroj navrhol tak, aby bol prístupný aj pre masového používateľa, pre ktorého je intuitívne ovládanie dôležitejšie ako možnosť experimentovať s nastavením najrôznejších funkcií.

Apple štatistiky tají

Spoločnosť Apple už niekoľko rokov nezverejňuje oficiálne štatistiky predaných smartfónov iPhone. Odbyt iPhonov do roku 2015 nepretržite rástol, kedy dosiahol podľa odhadu rekordných 231 miliónov predaných kusov, v roku 2016 však zaznamenal tri štvrťročné poklesy za sebou. V nasledujúcich dvoch rokoch sa odbyt stabilizoval, začiatkom roku 2019 ale utrpel výrazný prepad kvôli zhoršeným ekonomickým podmienkam v Číne a iPhonov sa predalo iba 187 miliónov kusov. V roku 2020 sa počet predaných kusov tohto smartfónu napriek pandémii koronavírusu dostal tesne pod dvestomiliónovú hranicu. Podľa odhadu agentúry Asymco vlani v septembri Apple prekonal vo svete hranicu dvoch miliárd predaných iPhonov.

Apple je najväčšou firmou podľa tržnej kapitalizácie, jeho hodnota v minulom roku stúpla zhruba o 30 percent. V auguste 2020 výrobca iPhonov prvýkrát prekonal hranicu dvoch biliónov USD a vlani pokračoval vo výstupe smerom k hranici troch biliónov USD, ktorú prekonal ako prvá firma na svete začiatkom tohto januára, ČTK uzatvára svoju správu štatistikou.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
26. apríl 2024 23:26