WhatsApp skúša predávať a objednávať tovar pre malé firmy na ázijskom trhu.
StoryEditor

Objednať a zaplatiť jedlo cez WhatsApp je realitou. Meta investovala do nového biznisu

16.08.2022, 10:44
Autor:
redred

Novinka funguje zatiaľ na ázijskom trhu. Takto by mohla vyzerať u nás.

WhatsApp, aplikácia, ktorá začala čisto ako komunikačné médium pre bežných ľudí, sa už nejaký ten čas snaží posunúť ďalej a mení svoj význam v životoch ľudí. Deje sa tak najmä pod záštitou Facebooku, resp. spoločnosti Meta, ktorá WhatsApp vlastní.

Tá nenechá nič náhode a rozhodne vidí vo WhatsAppe potenciál. Najnovšie investovala do singapurského startupu s názvom Take App. Smer vývoja je jasný – WhatsApp má byť okrem bežných ľudí aj pre firmy a biznis partnerov. Cieľom je dostať sa, ako inak, čo najbližšie k peňaženkám užívateľov, píše Techcrunch.

Tento zámer momentálne potvrdila Meta investovaním do aplikácie, ktorá má spájať malé podniky ako napríklad bistrá či reštaurácie s ľuďmi. V praxi by to malo vyzerať tak, že ľahkú večeru pre kamarátov jednoducho objednáte cez WhatsApp.

Zakladateľ aplikácie Take App, mimochodom bývalý inžinier Facebooku, hovorí, že základom má byť absolútna jednoduchosť v objednávaní a platení. A rovnako dodáva, že ide o špecifický prístup, ktorý je určený len pre špecifický druh trhu. Sľubuje teda akýsi digitálny most medzi firmami a ich zákazníkmi pre tých, ktorí žijú v juhovýhochodnej Ázii.

Takto by mohlo vyzerať objednávanie z pohľadu zákazníka prostredníctvom WhatsAppu u nás:

image

WhatsApp s možnosťou objednania jedla.

Zatiaľ sú hlavným partnerom práve reštaurácie, no pracujú na to, aby mali čo ponúknuť aj pekárňam či kaderníckym salónom. Rovnako ako má ísť o intuitívnu obsluhu zo strany zákazníkov, sľubujú rovnako jednoduché technické napojenie na systém pre podnikateľov.

Jednoduchosť vidí autor aj v tom, že reštaurácia zostane v stálom kontaktne so zákazníkom, a ten pritom nepotrebuje žiadne ďalšie prihlasovacie údaje do inej aplikácie tretej strany. Zároveň je o svojej objednávke informovaný priebežne. Navyše reštaurácia či iný biznis partner tak bude môcť posielať napríklad newslettre pre svojich zákazníkov so špeciálnymi zľavami. To všetko vo WhatsAppe.

Autor začal pracovať na Take App aplikácii spočiatku ako na neziskovej záležitosti, od ktorej si príliš veľa nesľuboval. Rýchlo však pochopil, že potenciál je väčší, než by očakával. Dnes deklaruje, že túto možnosť využíva viac než 1 000 biznis partnerov, a to na vyše než 35 trhoch. Väčšina z nich je z ázijského trhu. Podľa autora je to logické, pretože práve na ázijskom trhu je využívanie WhatsAppu ako komunikačného kanála medzi ľuďmi navzájom, ale aj medzi ľuďmi a firmami najčastejšou využívanou formou. V západným CRM modeloch vidí komplikovanosť použitia a tiež ich vníma ako pridrahé. Jedným z príkladom je podobná nemecká aplikáciu Charles, ktorá nedávno investovala 20 miliónov dolárov na vývoj e-commerce a posielanie newsletterov. Tá má nepochybne rovnaký zámer ako Take App.

Meta zjavne vycítila svoju príležitosť, a to paradoxne hneď potom, ako nedávno zrušila napríklad obľúbený formát predaja tovaru prostredníctvom real-time videí, v ktorých mohli výrobcovia na Facebooku v priamom prenose predávať svoje produkty. Uvidíme, kedy sa možnosť predaja a objednávania dostane aj do európskych WhatsAppov.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
29. september 2022 08:18