Keď si človek predstaví videoprodukciu, spája sa mu to zväčša s videomakermi a umelcami, Promiseo je však vnímané skôr v oblasti digitálnej reklamy. Ako to teda je?
Promiseo existuje od roku 2009, sme členom ADMA, sme Premier Google Partner každý rok, odkedy tento status existuje, a históriu máme v oblasti performance. Už v roku 2016 sme však začali s videoprodukciou, ktorá bola od svojho počiatku spojená s tvorbou animácií a vizuálnych efektov. Na týchto schopnostiach sme ešte pred covidom začali budovať aj vlastné audiovizuálne štúdio, v ktorom firma vyrieši všetko od podcastu až po TV spoty.
Ide dokopy digitálna agentúra a green screen?
Dokonca si myslím, že je to jedna z našich najväčších výhod. Štúdio s green screenom a 3D trackingom máme v tej istej budove ako 40 špecialistov, počnúc dizajnérmi či motion grafikmi cez copywriterov, kreatívcov a web developerov až po špecialistov na dáta, programatickú reklamu či sociálne siete. Či už človek rieši videoreklamu, alebo virtuálnu konferenciu, pre nás to neznamená len to natočiť a niekam to odoslať.
Dokážeme vytvoriť stratégiu, do nej správne zasadiť tento formát, navrhnúť ho, pripraviť, odpropagovať, odstreamovať a ešte aj dáta z neho kvalitne vyhodnotiť a znova využiť. Live stream pre nás nie je celá veda, je to pre nás len bod obsahu v komplexnom systéme, s ktorým dokážeme pracovať. Ak je počas natáčania niečo potrebné doplniť či vyriešiť, nenaháňame externých dodávateľov, máme kompetenciu o poschodie vyššie vo vlastnej budove.
Spomenuli ste virtuálne konferencie, trendom sú aj hybridy. Máte v tejto oblasti skúsenosti?
Áno. Virtuálnych konferencií sme urobili množstvo, fungujeme s Unreal Enginom a 3D trackingom, ktorý v čase, keď sme ich spúšťali, podľa našich vedomostí v oblasti reklamy ešte nikto nepoužíval. Máme s ním teda bohaté skúsenosti. Čo sa týka hybridov, dodať ich nie je problém. Napríklad začiatkom októbra sme svojpomocne urobili hneď dve takéto produkcie v tom istom čase, a to jednu v Žiline pre Deutsche Telekom a druhú pre letisko Košice v Košiciach. Na druhej strane, v trend hybridu až tak neveríme.
Prečo sa vám hybrid nepozdáva?
Máme za sebou niekoľko úspešných hybridných produkcií. Záleží však na cieli klienta. Ak chce mať počas live streamu pri sebe najdôležitejších hostí, nezdá sa nám ideálne ich zavrieť do štúdia, kde majú byť ticho a nemôžu si urobiť ani kávu. V takom prípade máme pri štúdiu dorobený priestor na relax a networking, v ktorom sa hostia môžu pripraviť či stretnúť, sledovať na veľkom plátne stream a do štúdia idú, keď sú tam potrební.
Takto to u nás využila napríklad Americká obchodná komora a feedback bol výborný. Druhý problém vidíme pri firemných eventoch, kde, ak je možnosť pozrieť si stream alebo prísť naživo, veľa ľudí zvolí digitálnu formu a event len tak „binguje“. Message sa k nim teda dostáva ťažšie. To sme videli napríklad pri IT firmách. Potom to musí byť vymyslené profesionálne, hybridne sme napríklad produkovali Deň otvorených dverí Univerzity Pavla Jozefa Šafárika.
Promiseo je pôvodom z východného Slovenska. Nelimituje vás tento trh pri technológiách, ktoré máte?
Nie. Košice sú výhodou, pretože ten trh nebol dostatočne pokrytý a spomedzi dvadsiatich najväčších subjektov v kraji využila naše služby viac ako polovica. Dnes však už bežne dodávame služby klientom naprieč celým Slovenskom. Videá či konferencie sme dodávali Americkej obchodnej komore, Nemeckej obchodnej komore, videá a virtuálne konferencie robíme pre giganty ako BASF, Carmeuse. Videá sme natáčali aj pre firmy Slovak Telekom či ESET, no dodávať služby vieme aj menším spoločnostiam, e-commerce projektom a podobne.
Je video, ktorým by ste sa pochválili?
Túto otázku musíme rozdeliť. Myslím si, že hrdí môžeme byť nielen na video, ale aj celú kampaň pre Úniu nevidiacich a slabozrakých Slovenska a ich zbierku Biela pastelka. Reklamu ste možno videli v televízii, je to však o tom, čo som spomínal na začiatku. Nešlo len o peknú kameru či craftový strih. Reklama bola súčasťou celej komunikácie, ktorá extrémne zvýšila výnos v zbierke, a reálne sme pomohli ľudom, ktorí to potrebujú.
Samozrejme, som hrdý aj na Promiseo, ktoré začínalo ako malá firma v Košiciach a dnes dodáva produkciu gigantom, ako sú BASF či Deutsche Telekom, či zabezpečuje konferenciu s dosahom na celú Európu. Hrdý som aj na to, keď sa na veľkom evente v USA náš klient prezentuje virtuálnou realitou, ktorú sme vytvorili len preňho. A teší ma, aj keď dodávame obsah klientom, ktorí sú menší a obyčajné video zasadené do kampane k ich prevádzke im zrazu pomôže nakopnúť ich predaj. No a potom sú tu špecialitky ako natáčania s Davidom Dobrikom.
David Dobrik? Točíte s influencermi?
S influencermi, samozrejme, spolupracujeme. Je ich viac, dlhodobo napríklad robíme veci Mariánovi Čekovskému. David Dobrik nie je náš bežný klient, ale vďaka svojmu pôvodu nedávno navštívil Slovensko a štáb mu robilo Promiseo. Pomohli sme produkcii z USA zabezpečiť celý program, techniku, štáb a povolenia. Finálny klient bolo americké Discovery Channel. Je pomerne bežné, že aj keď so svojou produkciou na východ zavíta agentúra z Bratislavy alebo zo zahraničia, je pre nich jednoduchšie si od nás zobrať ľudí či techniku, ako to všetko doniesť.
Aké sú v súčasnosti top trendy vo videoprodukcii?
Tak ako všetky oblasti, aj táto je výrazne poznačená pandémiou. Tá priniesla do popredia live streamy, virtuálne stretnutia a pod. Presvedčili sme sa o tom aj v Amsterdame na IBC 2022, kde bolo vidieť, ako sa naozaj každá firma snaží adresovať túto potrebu či už streamovacím hardvérom, LED stenami, inováciami na poli virtuálnych štúdií od high-end softvéru pre televízie až po takmer one-man-show riešenia pre takzvané indie studios. Aj keď stále je rozdiel medzi vyzretou technológiou v tomto smere, ktorá sa začína na šiestich cifrách, a nespoľahlivými riešeniami, ktoré vznikli z nutnosti situácie, je zjavné, že táto medzera sa rýchlo uzatvára. Okrem dopytu zákazníkov je cítiť aj zmenu v spôsobe fungovania produkčného tímu, kde sa nutnosť pracovať z domu podpísala pod zmenou tradičného workflowu na cloudový. Či už sú to offline produkcie, pri ktorých sú strihači dnes schopní pracovať s natočeným materiálom už počas produkcie z home officu, alebo live streamy, kde môže byť v súčasnosti produkčný tím rozmiestnený po celom svete a zabezpečovať strih, animácie či kontrolu kamier z pohodlia domova.
A pritom sa je stále na čo tešiť. Prototypy technológií s využitím 5G, ktorých sme boli svedkami, nás presvedčili, že o chvíľu bude možné hrať hry vo VR s protihráčmi na druhej strane planéty v reálnom čase.
Čo z toho robíte vy?
Už od vzniku videooddelenia sme pri postprodukcii čerpali zo svojho know-how z oblasti vizuálnych efektov. Preto aj náhly presun všetkých eventov do online priestoru bol pre nás ideálnou príležitosťou povýšiť fádne konferencie na vyšší level. Začalo sa to live streamami na zelenom plátne s našimi vlastnými custom virtuálnymi priestormi, k čomu sme postupne pridali 3D tracking, teda aj pohyb kamery vo virtuálnom priestore, či export v reálnom čase pomocou Unreal Enginu. Využitie je rôzne, od diskusií a mítingov až po vianočné koncerty s Ondrejom Kandráčom – to všetko v nami vytvorenom prostredí. Taktiež sme aktívni pri tvorbe obsahu pre virtuálnu realitu, hlavne 360-stupňových videí – tak z hľadiska natáčania, ako aj výroby digitálnych prvkov či celých prostredí.