Odkedy na začiatku roka vypukla vojna na Ukrajine, milióny detí museli opustiť svoj domov. Mnohé z nich sa ocitli aj u nás, na Slovensku. Okrem toho, že stratili domov, veľa z nich prišlo aj o rodiča. Kvôli týmto traumatizujúcim skúsenostiam sa až 80 % z nich vyjadrilo, že budú potrebovať nejakú formu psychologickej pomoci.
Plamienok je nezisková organizácia, ktorá poskytuje paliatívnu starostlivosť pre nevyliečiteľne choré deti a tiež smútkovú terapiu pre deti, ktoré stratili rodiča. Tento rok sa Plamienok na podnet agentúry JANDL rozhodol rozšíriť túto pomoc aj na deti, ktoré utekajú pred vojnovým konfliktom na Ukrajine a ktoré v ňom prišli o blízku osobu.
Pripraviť kampaň a zaistiť tak financovanie smútkovej terapie bolo úlohou agentúry. Tá už roky pracuje na kampaniach pre Plamienok. Všetky doterajšie kampane boli emotívne, tento rok sa však agentúra prekonala. Namiesto „štandardného“ spotu natočila krátky film, ktorý rozpráva epický príbeh malého chlapca, ktorý utiekol pred vojnou na Ukrajine. Vzhľadom na dĺžku a výpravnosť išlo o nesmierne náročnú produkciu, ktorá si vyžiadala týždne príprav a postprodukcie, a prácu desiatok ľudí.
Alex Strimbeanu, kreatívny riaditeľ: „Je to jeden z najvýpravnejších spotov, aké sme doteraz natočili. Za to, že mohol vzniknúť, vďačíme pomoci a obrovskému nasadeniu desiatok skvelých ľudí, ktorí sa na jeho výrobe podieľali.“
Zároveň išlo o neľahkú úlohu z pohľadu atmosféry, ktorá prevláda v spoločnosti. Kampaň totiž musela fungovať v krajine, ktorá má najhoršie vnímanie utečencov v rámci regiónu. Cieľom kampane preto bolo aj šíriť osvetu a zmeniť vnímanie najmä detských utečencov, ktorí hľadajú útočisko na Slovensku.
Nápad spotu si zobral inšpiráciu zo skutočných udalostí. Keď vypukla vojna na Ukrajine, Slovenské médiá obletela fotka malého Hassana, ktorý bol nútený utiecť z domova len s telefónnym číslom napísaným na ruke. 4 dni cestoval úplne sám, až kým sa nedostal do bezpečia za rodinou na Slovensku. Rovnako hrdina zo spotu musí cestou prekonať mnohé prekážky, ktoré divákovi pripomínajú, akými útrapami si prechádzajú deti utekajúce pred vojnou.
Projekt získal aj záštitu Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO).
„Rastúci počet utečencov prichádzajúcich v dôsledku vojny na Ukrajine je pre celú medzinárodnú spoločnosť výzvou. Pomoc utečencom bola na začiatku vypuknutia vojny zameraná na pokrytie ich základných potrieb, no je potrebné sústrediť sa aj na riešenie duševného zdravia detí a ich rodín, ktoré sa snažia postupne začleňovať do spoločnosti v cudzej krajine a neznámom prostredí. Sme preto radi, že môžeme byť garantom neziskovej organizácie Plamienok v jej aktivitách zameraných na elimináciu psychickej záťaže detí z Ukrajiny, a môžeme tak povzbudiť aj ďalšie organizácie, ktoré sa takejto pomoci venujú,“ uzatvára Rut Erdelyi zo Svetovej zdravotníckej organizácie.
Len pre zaujímavosť, v spote padne za celé tri minúty iba jediné slovo.
Ak ste ho ešte nevideli, môžete si ho pozrieť tu.
Ak vás téma smútkovej terapie oslovila, môžete prispieť priamo na stránke neziskovej organizácie www.plamienok.sk/utek.
Vizitka kampane:
Klient: Plamienok n. o.
Agentúra: JANDL marketing a reklama
Creative Director: Alexandru Strimbeanu
Art Director: Lukáš Fecko
Copywriter: Viliam Šedivý
DTP: Tomáš Rafay
Strategy: Jakub Kováč
Media Planner: Kristián Ondriš, Simona Tremková
Account Manager: Tomáš Čermák
Produkcia: KIMONO Production
Producent: Marek Wilhalm
Manažérka produkcie: Zuzana Maruščáková
Asistent produkcie: Michal Lehocký
Réžia: Daniel Rihák
Kamera: Roman Šupej