Európske nadšenie pre šport v uplynulom roku nijako nepoľavilo. Ako vyplýva z aktuálneho Indexu ekonomiky športu, ktorý pripravuje spoločnosť Mastercard, športovci aj fanúšikovia strávili v poslednom roku na štadiónoch a športoviskách oveľa viac času.
Prieskum medzi viac ako 11 000 respondentmi, vykonávaný druhý rok po sebe, ukázal, že v uplynulom roku navštívilo športové udalosti viac ľudí ako v roku 2021 (+12 percentuálnych bodov). Viac ľudí sa tiež pravidelne venovalo aktívnemu športovaniu (+10 p. b.). Šport tak v tomto regióne zostáva dôležitou súčasťou života a spoločenským spojením.
Nadšenie pre šport v Európe sa tiež prejavilo vo výraznom náraste spotrebiteľských výdavkov za športové vybavenie. Spotrebitelia minulý rok míňali za športové potreby, služby a súvisiace zážitky o 37 percent viac ako v roku 2021.
Mastercard index ekonomiky športu otvára ďalšiu sezónu nabitú športovými udalosťami a Mastercard opäť patrí medzi ich popredných sponzorov. K vrcholným športovým akciám v Európe, ktoré Mastercard podporuje, patrí napríklad futbalová Liga majstrov, majstrovstvá sveta v ragby, tenisový Roland Garros alebo európska športová liga League of Legends.
Technológie prinášajú športovú zábavu
Počas posledných 12 mesiacov digitálna stopa v športe ďalej rástla. Pre šesť z desiatich (61 percent) Európanov sú technológie hlavným prostriedkom pri sledovaní ich obľúbených udalostí, tímov a pretekárov.
Medzi najrozšírenejšie spôsoby využitia technológií pri sledovaní športových udalostí patria sociálne siete, sledovanie niekoľkých stretnutí súčasne, ale aj prežívanie športových podujatí vo virtuálnej realite, sledovanie športových súťaží na streamovacích platformách alebo počúvanie športových podcastov.
Význam technológií v športe bude v tomto roku ďalej stúpať. Viac ako polovica (56 percent) športových fanúšikov verí, že technológie sú spôsobom, ako šport priblížiť ešte širšiemu okruhu ľudí a prinútiť ich utrácať – kľúčovú úlohu v tom zohrá virtuálna realita.
Šport vo virtuálnej realite už na vlastnej koži zažilo vyše 25 percent Európanov a polovica respondentov si chce takýto zážitok dopriať v tomto roku. Virtuálna realita má tiež našliapnuté stať sa kľúčovou súčasťou štadiónov budúcnosti. Až 21 percent športových priaznivcov dúfa, že si túto technológiu umožňujúcu zažiť, aké to je byť športovcom, vyskúša v deň zápasu.
Návštevy na štadiónoch rastú
Zatiaľ čo technológie prinášajú zábavu domov a umožňujú zážitok na diaľku, osobný divácky zážitok láka priaznivcov športu späť na štadióny po celom kontinente.
Viac ako polovica (54 percent) Európanov navštívila v roku 2022 živé športové podujatia, čo je o 12 percentných bodov viac ako v roku 2021. Najobľúbenejšími športovými atrakciami bol futbal, basketbal, tenis, volejbal a cyklistika.
Návrat fanúšikov do arén a štadiónov mal pozitívny vplyv na ich spokojnosť. Šesť z desiatich respondentov uviedlo, že ich zážitky z návštev športových podujatí v minulom roku boli lepšie ako predvlani.
Avšak aj tu je priestor na zlepšenie. Na otázku, ako by bolo možné ešte zlepšiť zážitok zo športového zápasu či podobných podujatí, ľudia najčastejšie navrhovali:
- živú hudbu počas prestávok počas stretnutia,
- lepšiu vybavenosť pre hendikepovaných,
- možnosť počúvania komunikácie medzi trénermi a hráčmi,
- virtuálnu realitu prinášajúcu pohľad hráča alebo hráčky,
- väčšie zapojenie fanúšikov do stretnutia (hlasovanie o hráčovi či hráčke stretnutia, kiss-cam),
- otvorené predajne na štadióne v deň zápasu,
- bufet s neobmedzenou konzumáciou pred stretnutím,
- obrazovky v operadlách sedadiel umožňujúce sledovať ďalšiu zábavu,
- spa so skvelým výhľadom na hraciu plochu,
- tematické dni pre fanúšikov s využitím maškarných kostýmov.
Aktívne športovanie je tiež na vzostupe
Okrem pasívneho sledovania športu v Európe silnie záujem o cvičenie a aktívny šport.
Viac ako polovica ľudí (54 percent) v uplynulom roku športovala častejšie ako v roku predchádzajúcom (medziročný nárast o 10 p. b.). Medzi najpopulárnejšie športové aktivity patrili turistika, plávanie, beh, futbal a posilňovanie. Vlani sa ale darilo aj videohrám – hernú konzolu malo v ruke 52 percent Európanov.
Uplynulý rok bol tiež v znamení masového návratu do posilňovní a voľnočasových areálov. Takmer každý druhý respondent (43 percenta) by si radšej zaplatil členstvo vo fitcentre, než aby cvičil doma alebo v parku. Klesol tak počet ľudí, ktorí uprednostňujú cvičenie v bezplatne prístupných priestoroch (oproti roku 2021 to bolo o 21 p. b.).
Európania aj naďalej investovali do svojej kondície. Z dát spoločnosti Mastercard vyplýva, že maloobchodný predaj športového tovaru (napríklad cyklistických bicyklov, tenisových loptičiek alebo golfových palíc) vzrástol v roku 2022 medziročne o 15 percenta.
„Uplynulý rok bol v znamení ďalšieho nárastu obľuby športu v Európe – fanúšikovia sa vrátili na štadióny a športoviská, aby si užívali voľný čas podľa svojho gusta. Rástol tiež vplyv technológií na športovú zábavu a potenciál nových technológií, ako je virtuálna realita, nachádza oporu v chuti spotrebiteľov ich vyskúšať a dať im šancu,“ hovorí Jeannette Liendo, seniorná viceprezidentka pre marketing a komunikáciu v Mastercard Europe.
Európania cestujú za športom
Zdá sa, že obľuba športu v Európe v roku 2023 prispeje aj k rastu cestovného ruchu. Jedna tretina opýtaných totiž tento rok plánuje cestu do zahraničia, aby si pozreli športové podujatia.
Športový kalendár je nabitý hneď od začiatku roka. Už tento víkend čaká športový svet 83. ročník pretekov Svetového pohára na Hahnenkamme v rakúskom Kitzbüheli, ktorý taktiež sponzoruje Mastercard. Podobné športové podujatia inšpirujú troch z desiatich Európanov, aby v roku 2023 vyrazili s lyžami alebo so snowboardom na svahy zjazdoviek.