Firmy sa plánujú zamerať predovšetkým na posilnenie značky a optimalizáciu práce so zásobami, dlhodobo potom chcú maximalizovať personalizáciu ponuky a automatizovať procesy prevádzky. Líder v módnej inšpirácii GLAMI vo svojom výskume Fashion (Re)search sumarizuje očakávania módnej e-commerce pre rok 2023, zúčastnilo sa ho viac ako šesť desiatok e-shopov.
Väčšina módnych e-shopov počíta s nárastom tržieb a ponechaním rovnakých cien
Januárový prieskum poprednej európskej platformy pre vyhľadávanie módy GLAMI ukázal, že viac ako polovica módnej e-commerce počíta s rastom tržieb a 63 percent z nich sa bude usilovať o zlepšenie ziskovosti. Takmer polovica e-shopov očakáva zhoršenie trhových podmienok,16 percent predpokladá ich zlepšenie, 24 percent očakáva rovnakú situáciu.
Dobrou správou pre zákazníkov je fakt, že až 63 percent e-shopov plánuje zachovať rovnaké ceny ako v minulom roku. Ďalších 28 percent v záujme zabezpečenia dostatočných marží plánuje ceny zvýšiť. Plánované navýšenie sa má pohybovať v dvoch tretinách medzi 1 až 10 percentami, v jednej tretine v rozsahu 11 až 20 percent. Neluxusná móda ako segment by mala pokračovať až v 1percentnom raste, odhaduje McKinsey.
Prioritou roka bude budovanie značky a flexibilnejšia práca so zásobami
V tomto roku sa e-shopy zamerajú predovšetkým na budovanie značky (61 percent). Takmer polovica e-shopov s módou sa bude snažiť nájsť spôsoby, ako znížiť prevádzkové náklady.
„Túto zmenu myslenia vnímame ako súčasť ich dlhodobého plánu ako prekonať možnú ťažkú situáciu v tomto roku, čo je najmä v období neistoty pochopiteľné. Do istej miery to vnímame ako príležitosť nájsť múdre riešenia, ktoré nám pomôžu prekonať tento náročný rok,“ uvádza brand manažérka GLAMI Eliška Hynková.
Takmer tretina z opýtaných e-shopov plánuje expanziu do zahraničia. Pre 45 percent z nich je veľkou témou práca so sortimentom, 59 percent chce znížiť počet ponúkaných štýlov, viac ako polovica upraví pomery medzi sezónnym a základným tovarom. Menšie množstvo kusov, ale zato viac druhov tovaru bude objednávať 41 percent e-shopov.
Pozornosť sa zameria na generáciu Z
S postupným vstupom generácie Z do produktívneho veku stoja pred tuzemskou e-commerce aj strategické otázky zapracovania preferencií týchto zákazníkov, ktorí nakupujú inak ako mileniáli, do dlhodobej marketingovej stratégie. „Zetko” plynule kombinuje nákupy online a offline, vníma sociálne siete a odporúčania influencerov.
Taktiež nečaká, kým im priemysel nadiktuje, čo je cool, trendy si táto sebavedomá generácia vytvára sama. Priniesli na výslnie napríklad široké nohavice a legíny (po ktorých na GLAMI vzrástol dopyt o 17 percent medziročne), viditeľné ponožky v teniskách či móde kúsky z druhej ruky.
Maximálna personalizácia ponuky a automatizácia procesov prevádzky
Firmy si uvedomujú, ako môže byť vplyv technológií na interné procesy z obchodného hľadiska kľúčový. Hyperpersonalizácia, čiže prispôsobenie obsahu a nákupnej cesty užívateľa pomocou umelej inteligencie (AI), je podľa módnej platformy GLAMI skvelým príkladom, ktorý po zavedení prináša viac ako 20 percentný nárast tržieb na zákazníka.
„Vďaka technológiám môže e-shop každému užívateľovi lacno a jednoducho vytvoriť personalizovanú ponuku. V GLAMI pracujeme na popularizácii AI tým, že zložité modely prekladáme do ľahko použiteľných funkcií,“ vysvetľuje Antonín Hoškovec, vedúci tímu umelej inteligencie GLAMI.
„V uplynulom roku sme spustili kvíz, v ktorom návštevníci zvolia svoje obľúbené značky, veľkosti a ďalšie módne preferencie. Následne si každý zákazník môže medzi stovkami e-shopov prezrieť výber produktov podľa svojho vkusu. Zvýšenie hodnoty zákazníka u tých, ktorí dokončili GLAMI kvíz, je až 2,5 krát vyššia," doplnil Antonín Hoškovec.
Aj to je ďalší argument pre digitalizáciu a automatizáciu e-commerce.
Celý report o slovenskej módnej e-commerce roku 2022 je na stiahnutie tu.
O reporte
Fashion (Re)search je dlhodobý výskumný projekt vyhľadávača módy GLAMI o stave módnej e-commerce založený na kontinuálnom zbere dát. K zhrnutiu roku 2022 sme použili výsledky prieskumu, ktorý prebehol medzi 67 českými a slovenskými e-shopmi. Zber dát prebehol v januári 2023.