„Bolo pre nás potešením, keď sme po roku mohli skonštatovať, že Slováci našli v zálohovaní zmysel, a že si postupne systém osvojili a prekonali všetky naše očakávania. No a dnes nastal čas kedy Fero Joke odovzdal štafetu ešte mladšej generácii. Práve v nej je budúcnosť a edukácie v tejto oblasti nikdy nie je dosť. Pokiaľ naučíme svoje deti od mala premýšľať ekologicky, bude z toho profitovať celá rodina, celá spoločnosť, a aj celá krajina. Vratko sa nám od prvého momentu zapáčil, jeho odhodlanie aj zmysel pre zálohovanie. A to ako šikovne vie podporiť dobrú vec a ešte ju aj premeniť na svoj biznis!“ uviedla marketingová manažérka Monika Farka.
Kampaň s týmto kreatívnym konceptom mladého influencera, pre ktorého je zálohovanie spojenie ochrany prírody a „biznisu“ pre Správcu zálohového systému pripravila agentúra Ponyhouse.„Vratko Štupeľ nevidí odpad ako problém, ale ako príležitosť. Preto zálohuje o stošesť – privyrába si tým, že fľaše a plechovky zbiera, kade chodí. Jeho generácia je najzelenšou generáciou vôbec. Veríme, že práve on podporí svojich rovesníkov priniesť zmenu k svojim rodičom, starým rodičom, tetám, strýkom, susedom... Všetci chceme žiť v krajšom a čistejšom svete, no mladí ľudia sú tí, ktorí ochotnejšie vychádzajú zo svojho komfortu, aby priniesli zmenu. Vratkovou misiou je podporiť ich a ukázať im, že v tom nie sú sami. Kampaň začína 20. marca a spolu s Vratkom sme sa snažili, aby ste ju nedokázali dostať z hlavy,“ hovorí Braňo Macko, Creative director z agentúry Ponyhouse.
Aký je Vratkov príbeh?K zálohovaniu ho priviedlo to, že všade okolo seba videl priveľa odpadu a zálohovanie mu prišlo ako vhodná príležitosť ako podporiť vracanie plastových fliaš a plechoviek. Osobne sa rozhodol dozrieť na to, aby sa v jeho okolí zálohované plastové fľaše a plechovky vracali.
A tak ich začal zbierať na svojom sídlisku, v školskej jedálni, u strýka, u babičiek a pomáha s odnášaním obalov aj susedom, ktorým sa nechce. Verí, že zálohovanie sa tak oplatí nám všetkým a aj prírode. Nedávno dokonca o tom nahral aj song, ktorý čoskoro započujete aj vy. Správca zálohového systému v prvom rade hľadal spôsob ako čo najlepšie odkomunikovať systém zálohovania smerom k obyvateľstvu.Výsledným produktom celého snaženia je zvýšenie množstva vyzbieraného materiálu, vyššej kvality, ktorý sa využije na ten istý účel, a tak sa uzavrie materiálový kruh. Ušetríme tým nielen našu prírodu, ale aj znížime množstvo voľne pohodeného odpadu v našej prírode.
V spolupráci s agentúrou Ponyhouse PR komunikácii Správcu zálohového systému pomáha od začiatku roka aj agentúra Neopublic, ktorá vidí v novej kampani výnimočnú príležitosť atraktívnou formou osloviť aj mladšie cieľové skupiny.
Vratko Štupeľ je výmyselník, ktorého nápady budú v priebehu roka priblížené verejnosti nielen prostredníctvom médií, ale aj rôznych podujatí.
Fakty o zálohovom systéme- začal fungovať 1. januára 2022;
- zálohujú sa všetky plastové a kovové jednorazové nápojové obaly od 0,1 do 3 litrov, s výnimkou mlieka, nápojov s obsahom mlieka, sirupov a tvrdého alkoholu;
- zálohované obaly majú na etikete veľké „Z“ v recyklačných šípkach a text „ZÁLOHOVANÉ“;
- výška zálohu je jednotná pre plastové fľaše aj plechovky, 15 eurocentov;
- spotrebiteľ pri kúpe nápoja zaplatí záloh 15 eurocentov, je uvedený na cenovke alebo výveske oddelene;
- záloh dostane spotrebiteľ späť po vrátení nápojových obalov na odberné miesto, výška zálohu teda nemá vplyv na cenu nápojov;
- nápoje sa vracajú do odberného automatu – zálohomatu vo väčšom obchode, alebo v prípade menších potravín pri pokladni, kde sa načítajú cez ručný skener;
- zálohované obaly sa vracajú nestlačené, s vrchnákom a čitateľným čiarovým kódom;
- do zálohového systému je zaregistrovaných viac ako 3000 odberných miest;
Je to nezisková organizácia, ktorú vytvorilo konzorcium štyroch subjektov – Asociácia výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd na Slovensku, Slovenské združenie výrobcov piva a sladu, Slovenská aliancia moderného obchodu a Zväz obchodu SR. Tie zastupujú povinné osoby zo zákona o zálohovaní, a to výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd, výrobcov piva a zástupcov veľkoobchodu a maloobchodu. Ich členovia spoločne uvádzajú na trh takmer 80 percent všetkých zálohovaných obalov a zastupujú viac ako 3 000 obchodných prevádzok.