Aj PR agentúry bojujú o mladé talenty. Unsplash.com
StoryEditor

Boj o talenty v PR branži zatiaľ vyzerá na remízu

17.04.2023, 00:00
Autor:
redred
  • Talentová kríza neobchádza ani globálny kreatívny priemysel.
  • Podľa najnovšieho ICCO World Report vyše polovica respondentov považuje udržanie talentov v PR a komunikačnej branži za najväčšiu výzvu pre ďalší rast podnikania agentúr.
  • Prečítajte si analýzu a pohľad členov Asociácie public relations SR. 

V rebríčku dopytu vedú odborníci na stratégiu, ktorí dokážu prinášať profesionálny insight a kvalitne s ním pracovať, chápu špecifiká rôznych odvetví a vedia prispôsobiť stratégiu dynamike trhu. S menším odstupom nasledujú dátoví analytici a špecialisti na vyhodnocovanie kampaní, ktorých rovnako nie je dosť. Tvrdý boj o talenty potvrdzujú aj slovenské PR agentúry.

Na slovenskej PR scéne nachádzajú uplatnenie rozličné profesie aj špecialisti rozličnej seniority. Nie je výnimkou, že na senior pozíciách nájdeme konzultantov s desať a viac ročnou praxou. Na druhej strane dopĺňajú tímy mladí ľudia. Inak by to ani nešlo.

„Práca v PR v sebe snúbi tradičnejšie oblasti, vrátane budovania vzťahov s médiami a písania článkov, s novšími zručnosťami, vrátane manažovania komunít na sociálnych sieťach, digitálnych zručností, podpory reputácie firmy či strategického poradenstva. Práve vďaka tejto rôznorodosti dokáže branža naďalej oslovovať seniornejších ľudí, ale aj mladých absolventov,“ hovorí prezidentka Asociácie public relations SR (APRSR) a riaditeľka SKPR STRATEGIES Soňa Lexmanová.

Mladým vyhovuje, že kariérna cesta v PR agentúre závisí najmä od ich talentu a môže byť rýchla. „Agentúry majú pomerne jednoduchú organizačnú štruktúru a zamestnanci vidia hodnotu v tom, že neustále rastú a získavajú cenné skúsenosti s každým novým projektom a klientom. Môžu prinášať aj nové služby a vytvoriť si na to vlastný tím,“ hovorí Zuzana Ozanová, Head of Employer Branding agentúry Seesame.

Seniornejší zamestnanci zas považujú za prínos, že aj zo Slovenska môžu pracovať na medzinárodných projektoch. „Pre seniorov hrá veľkú úlohu náš medzinárodný dosah. Skúsených kolegov láka najmä možnosť pracovať na väčších medzinárodných kampaniach a spolupracovať s mnohými tímami z iných krajín, najmä v regióne strednej a východnej Európy,“ vysvetľuje Anna Balíčková, riaditeľka Grayling pre Slovensko a Českú republiku.

Mohamed nejde k hore, preto ide hora k Mohamedovi

Podľa Michaely Hanákovej, senior PR konzultantky agentúry 10/10 COMMUNICATIONS, nie je na trhu nevyhnutne nedostatok talentov. Niektoré talenty len možno nevedia, že sa hodia práve pre kariéru v PR. „Ak sa pozrieme na talent ako schopnosť nadpriemerne zvládať niektoré činnosti, možno zistíme, že na trhu je talentov dostatok. Akurát o nich nevieme, a nevedia to o sebe ani oni sami. Tieto skryté talenty možno len nedostali príležitosť, alebo sú zaradené nevhodne na pozíciách, ktoré ich nadanie paralyzujú. Preto nečakáme, že talenty prídu k nám, ale ich proaktívne objavujeme sami,“ približuje svoj osvedčený postup.

Z tohto dôvodu aj asociácia zintenzívnila svoju spoluprácu so školami. Spolupracuje s viacerými školami a univerzitami naprieč celým Slovenskom, aby priniesla študentom lepší náhľad do praxe a zatraktívnila brandžu. Aj samotné agentúry organizujú množstvo konferencií v oblasti marketingu, PR, komunikácie, na ktorých sú mladí viac než vítaní. Viaceré agentúry majú aj vlastný program pre stážistov, čo im následne zabezpečuje „prísun“ mladých zamestnancov.

Osobné referencie sa osvedčili najviac

Agentúry viac než úzku špecializáciu hľadajú v kandidátoch flexibilitu, chuť učiť sa a zanietenie. Pracujú v nich experti z rôznych oblastí, vrátane marketérov, novinárov, analytikov, právnikov, či politológov. Rôznorodosť prináša benefit rozličných pohľadov a umožňuje aj rýchlejšie pochopenie špecifík odvetvia daného klienta.

„Sme menšia agentúra, preto u nás nemáme vyslovene špecializované pozície. Oceňujeme multitasking, keď je človek schopný vytvoriť stratégiu, zorganizovať a uskutočniť projekt, zabezpečiť výstupy, komunikovať, a pritom myslieť súčasne proklientsky, proagentúrne a ľudsky,“ dodáva Hanáková.

Odmenou pre kandidátov je práca, ktorá je zmysluplná. Tento aspekt pritom naberá na dôležitosti predovšetkým u mladých uchádzačov. Práve PR agentúry dnes robia množstvo projektov s pozitívnym spoločenským dopadom, a ich zamestnanci tak môžu byť súčasťou pozitívnych zmien na Slovensku.

Agentúry sa tiež zapájajú do pro bono projektov pre neziskové organizácie, ktorým tak pomáhajú zviditeľniť sa a získavať potrebné prostriedky na ich činnosť. Okrem pôsobivého profesijného profilu, ideálne s rôznorodými skúsenosťami, sa branži osvedčujú pri nábore nových zamestnancov najmä osobné referencie. Ich výhodou je, že kandidáti majú v tomto prípade lepšiu predstavu o tom, čo práca v agentúre obnáša a majú pre prácu často aj inú, ako len čisto finančnú motiváciu.

Pandémia zmenila trh práce aj pre PR odvetvie

Podľa šéfky APRSR a riaditeľky SKPR STRATEGIES Soni Lexmanovej pandémia na jednej strane zvýšila dopyt po PR službách, zároveň však výrazne zmenila trh práce. „Vyžaduje si to od branže veľkú flexibilitu a podstatne viac energie pri vytváraní konkurencieschopného pracovného prostredia pre zamestnancov, a tiež employer brandingu“.

Bude však PR priemysel vôbec potrebovať veľa talentov? Umelá inteligencia (AI) je na vzostupe a agentúry ju využívajú na dennej báze, vďaka čomu sú rýchlejšie, efektívnejšie a presnejšie. Umelá inteligencia si už stihla vydobyť dominantné postavenie napríklad v oblasti rešeršovania dát, tvorby konceptov, vizuálov a hrubého náčrtu obsahu, prispôsobenia textov pre rôzne cieľové skupiny, automatického prepisu nahrávok do textovej podoby, prekladov, či vyhodnocovania kampaní.

„Umelá inteligencia nám veľmi zefektívňuje prácu. No pridanú hodnotu bude tvoriť stále človek. Pozná totiž aktuálny spoločenský kontext a myslí kreatívne,“ hovorí Lexmanová.

Simona Mištíková, riaditeľka agentúry DIVINO ju dopĺňa: „AI dokáže zrýchliť automatizované činnosti. Vytvára to však veľký priestor pre ľudské talenty, ktoré musia vedieť nielen výborne sformulovať zadanie a následne vyhodnocovať použiteľnosť výstupu, ale aj spolupracovať s umelou inteligenciou“.

01 - Modified: 2024-09-20 06:53:10 - Feat.: - Title: Značky sú rezervovanejšie v komunikácii celospoločenských tém. Nechcú polarizovať spoločnosť 02 - Modified: 2024-08-02 07:00:00 - Feat.: - Title: Špeciálny projekt APRSR: Rastúca komplexita a výzvy prajú komunikačným lídrom 03 - Modified: 2024-01-17 11:15:16 - Feat.: - Title: Agentúry využívajú AI nástroje prevažne na analýzu dát a zlepšenie cielenia kampaní 04 - Modified: 2023-12-11 13:21:38 - Feat.: - Title: Iniciatíva Férového tendra: Férovosť šetrí čas aj peniaze 05 - Modified: 2023-08-17 07:24:23 - Feat.: - Title: Asociácia PR agentúr plánuje rast a hľadá nových členov
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
21. november 2024 10:09